به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، امید طاهرنژاد، کارشناس ارشد برنامهریزی امور فرهنگی در یادداشتی کوتاه به بیان مطالبی در رابطه با لزوم پیوست رسانهای در فعالیتهای فرهنگی پرداخته است که این یادداشت به بهانه حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب به رشته تحریر در آمده است که مشروح آن را میخوانیم.
چندی پیش حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهار ساله منصوب کردند؛ با مطالعه متن حکم، در کنار راهبردها و موارد متعدد مطرح شده در آن، مشخص میشود که ایشان غنیسازی محتوای فضای مجازی مطابق با فرهنگ ایران اسلامی را از ضرورتهای کنونی در این عرصه تشخیص دادهاند؛ معظمله در بندهای چهارم و هفتم این حکم و مخصوصا در بند نهم به مبحث تولید محتوای مطلوب برای فضای مجازی و توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزشها پرداختهاند.
این در حالی است که پیدایش فضای مجازی در چند دهه اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است؛ رخدادی که تأثیرات شگرف آن، هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ملی و بینالمللی نمود بیشتری پیدا میکند؛ این بستر فراهم شده به کمک فناوریهای مدرن، میتواند به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد در فعالیتهای فرهنگی نهادهای مختلف جامعه بهکارگیری شود.
فضای مجازی؛ ارتش دهها میلیونی فرهنگی
با عنایت به آمار موجود درباره میزان استفاده مردم از فضای مجازی که نمود آن در عضویت افراد در شبکههای اجتماعی مجازی، وبلاگنویسی، مسابقههای فرهنگی در فضای مجازی، ارائه خدمات غیرحضوری مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی از طریق فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی، بهروز و ظهور پیدا میکند، فرصت را باید غنیمت شمرد و از فضای مجازی در راستای اهداف ارتش دهها میلیونی نهایت بهرهبرداری مطلوب را کرد.
بر اساس آمار رسمی ارائه شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت خانگی از ۳٫۲ میلیون نفر در سال 93 به ۸٫۴ میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته و آمار استفاده از اینترنت در تلفنهای همراه نیز از 250 هزار در دو سال گذشته به 20 میلیون مشترک در سال جاری رسیده است؛ چنین آماری بیانگر اهمیت توجه خاص به فضای مجازی در امورفرهنگی است.
از طرفی چنانچه فرصت فراهم آمده از طریق این فناوری، مورد غفلت قشر ارزشی جامعه قرار بگیرد میتواند منجر به آسیبهای فرهنگی ـ اجتماعی ناشی از محتوای ناهنجار، برای اقشار مختلف جامعه، خصوصا قشر جوان شود.
از نگاه سوم نیز میتوان فضای مجازی را به عنوان تریبون تبلیغات فرهنگ ایران اسلامی و کانال تبادل فرهنگی، شناخت؛ در گذشته نه چندان دور، چنانچه فردی میخواست یک پیام فرهنگی را انتقال دهد تنها کانالهای ارتباطی محدودی وجود داشت که آن هم در دسترس همگان نبود و از سرعت بسیار پایینی برخودار میبود.(مانند روزنامهها و جراید).
خوشبختانه امروزه با وجود فضای مجازی که دارای ویژگیهای در دسترس بودن برای همگان، سریعبودن، سهل و وصول بودن، ارزان بودن و گستره جهانی داشتن، میباشد؛ میتوان به تبادل فرهنگی مؤثر در میان آحاد جامعه و حتی به انتشار فرهنگ، عقاید و ارزشهای انقلاب اسلامی در سایر ملل پرداخت و هر چه بهتر در راستای صدور انقلاب اسلامی عمل کرد.
بهرهمندی از نیروی جوان در تولید محتوایی فضای مجازی
با توجه به اینکه همه ساله در سطح نهادها و سازمانهای مختلف از قبیل دانشگاهها، مدارس، ادارات دولتی، شرکتهای خصوصی و ...، فعالیتهای متنوع و گسترده فرهنگی از قبیل مسابقات قرآن و عترت، انواع میزگردها، نشستها و سخنرانیها، یادوارههای شهدا، مسابقات فرهنگی و مذهبی کتابخوانی، کلاسها و کارگاههای آموزشی-فرهنگی، اردوهای متنوع، بزرگداشتها، همایشها و... انجام میشود؛ میتوان با یک برنامهریزی خوب، با بهرهگیری از تولیدات رسانهای در کنار فعالیتهای فرهنگی در حال انجام، به سه هدف مهم دست یافت:
1- انعکاس فعالیتهای سازمان یا نهاد مطبوع در فضای مجازی و آگاهسازی عمومی در جامعه.
2- تولید محتوای فرهنگی کارآمد و تأثیرگذار به منظور بهرهگیری در فضای مجازی مطابق با منویات مقام معظم رهبری در رابطه با فضای مجازی.
3- بکارگیری جوانان و جلب مشارکت ایشان در تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای فضای مجازی و غنیسازی اوقات وبگردی ایشان.
لذا مشخصا به اعتقاد بنده میتوان با یک «پیوست رسانهای» برای فعالیتهای فرهنگی جاری در سطح جامعه، ضمن صرفهجویی در هزینهها، از تبلیغات مؤثر در اثر تولید محتوای فرهنگی برای فضای مجازی بهرهبرداری کامل کرد و منویات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مد ظله العالی) را نیز در مقام عمل، اجرا کرد.
بنابراین با پیشنهاد «پیوست رسانهای در فعالیتهای فرهنگی» میتوان از طریق یک آییننامه ساده ولی دقیق، ضریب نفوذ فعالیتهای فرهنگی در حال انجام را بسیار افزایش داده و در نتیجه بهرهوری، تبادل فرهنگی و صدور انقلاب اسلامی را دو چندان کند.
به عنوان مثال میشود فایل صوتی یک سخنرانی یا متن اشعار یک نشست ادبی یا فایل متنی یک نشریه یا فیلم برگزاری یک یادواره شهدا یا پوسترهای طراحی شده با یک موضوع خاص یا فیلم و صوت مراسمهای مذهبی یا تصاویر آثار جشنوارههای هنری یا نماهنگها و فیلمهای کوتاه تولیدی توسط افراد مختلف یا ... را به راحتی در فضای مجازی منتشر کرد.