کد خبر: 3538136
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

مدارس قرآنی الجزائر؛ فرصت یا تهدید

گروه بین‌الملل: در برخی مناطق الجزایر که حفظ هویت دینی و فرهنگی، اولویتی مهم تلقی می‌شود، مدارس قرآنی هنوز مطالبه‌ای اجتماعی و یکی از گزینه‌های خانواده‌ها برای تربیت فرزندان براساس ارزش‌های دینی و ملی محسوب می‌شود.

مدارس دینی الجزائر؛ فرصت یا تهدید

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، با وجود ایجاد تغییرات و اصلاحات در شیوه‌های آموزشی و اتهاماتی که مبنی‌ بر بی‌محتوا بودن شیوه‌های جدید مطرح است، اما مدارس قرآنی در الجزایر به‌ویژه در فضاهای محافظه‌کار این کشور که حفظ هویت فرهنگی و دینی مهم است، یک خواسته اجتماعی به‌شمار می‌آید.

در پرتو درگیری‌ها و جدال‌هایی که در مدارس الجزایر به سبب ایجاد شیوه‌های جدید که برخی آن را تلاشی برای فرانسوی‌کردن منشور و آیین‌نامه‌های آموزشی این کشور می‌دانند، به وجود آمده و همچنین، به دلیل ترس از تأثیر سوءاستفاده برخی جریان‌های فکری، مدارس قرآنی یکی از گزینه‌های مطلوب خانواده‌ها به‌شمار می‌آید که فرزندان خود را براساس ارزش‌های ملی و دینی تربیت کنند.

گرایش قشرهای مختلف جامعه اعم از خردسالان، مردان، زنان و بزرگسالان به مدارس قرآنی در حال حاضر نشانگر اهمیت ویژه این مدارس در جامعه الجزایر است؛ مدارسی که بنابر بر آمار وزارت اوقاف و آموزش دینی الجزایر بیش از 2500 مدرسه هستند و تاکنون بیش از 30 هزار قرآن‌‌آموز جذب کرده‌اند.

این در حالی است که عدم وجود یک برنامه درسی واحد و یکپارچه و ازدحام بیش از حد در کلاس‌های درس از جمله مشکلاتی است که مدارس قرآنی الجزایر با آن مواجه هستند.

همچنین، برخی از والدین دانش‌آموزان از تبدیل این مدارس به مراکزی برای گسترش تندروی دینی ترس دارند، به‌ویژه این که این مدارس کاملا از مساجد مستقل شده‌اند و در مدیریت و سایر مسائل نیز استقلال تام پیدا کرده‌اند.

«محمد عیسی»، وزیر امور دینی و اوقاف الجزائر نیز دوشنبه هفته گذشته، 19 مهر، نسبت به برخی مسائلی که آن را نقض قوانین در مدارس قرآنی الجزایر دانست، هشدار داد، به‌‌ویژه‌ مدارسی که خارج از حوزه این وزارت‌خانه است.

آموزش زبان عربی، قرآن کریم و علوم دینی به کودکان و نوجوانان مهم‌ترین دروسی است که در مدارس قرآنی الجزایر ارائه می‌شود، اما درخواست‌هایی مبتنی بر صدور گواهینامه رسمی پایان‌دوره به فارغ‌التحصیلان مانند آنچه در مدارس دولتی اعطا می‌شود، وجود دارد.

«عده فلاحی»، مشاور اسبق رسانه‌ای وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر در این باره گفت: اساس شکل‌گیری مدارس قرآنی در اصل مکمل آموزش دولتی بود و همه چیز به‌طور معمول در جریان بود، اما هرج و مرج از آن‌جا شروع شد که این مدارس از مساجد مستقل شدند و لقمه حاضری برای کسانی شد که درصدد ترویج افکار و اندیشه‌های دینی مخالف بودند.

به گفته وی، جریان سلفی‌گری یکی از مهمترین جریان‌هایی است که از این فرصت سوء استفاده کرد و به دور از کنترل و نظارت دولت برای پرورش و تربیت نسلی سلفی در تلاش است.

عده فلاحی همچین مدعی شد که برخی جریان‌ها نیز از این هرج و مرج در پی ترویج تشیع هستند و اکنون یک جنگ پنهان میان دو جریان سلفی و شیعی برای سیطره بر این مدارس در جریان است تا جایی که در برخی موارد کار به دادگاه کشیده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: همچنین، در حال حاضر مدارسی خصوصی در الجزایر هستند که زیر نظر وزارت اوقاف و امور دینی این کشور نیستند، بلکه با مجوز وزارت بازرگانی فعالیت می‌کنند و با توجه به صبغه تجاری که دارند در ازای خدماتی که انجام می‌دهند، مبالغی دریافت می‌کنند؛ اما به هرحال بیشتر مدارس خصوصی قرآنی در الجزایر وابسته به انجمن‌های دینی مستقل از دولت هستند که مهم‌ترین آن‌ها انجمن علمای مسلمان الجزایر و انجمن «ارشاد و اصلاح» است.

همچنین، وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر انجمن علمای مسلمان این کشور را به دلیل سیطره بر انجمن فتوای این کشور به پیگرد قانونی تهدید کرد و این اقدام انجمن علمای مسلمان را مغایر با قانون دانست.

اما شیخ «عبدالرزاق قسوم»، رئیس انجمن علمای مسلمان الجزایر در پاسخ به ادعای وزارت اوقاف گفت: این انجمن نخستین نهادی است که از جوانان در برابر اشکال مختلف افراطی‌گرایی و تندروی حمایت می‌کند و توجه ویژه‌ای به آموزش حفظ، کتابت قرآن و فهم این کتاب الهی از سوی جوانان دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: کسانی که کارشان کنترل و نظارت بر مدارسی است که بر پایه آموزش قرآن و تربیت نسل جدید براساس اصول و مبانی هویت ملی تشکیل شده‌اند، بهتر است بر مدارس خصوصی نظارت کنند که فعالیت آن‌ها هیچ ارتباطی با قرآن ندارد.

captcha