به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، نمیتوان گفت که محوطه مسجدالاقصی قبل از شروع جنگ علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ برای صهیونیستها غیر قابل دسترسی بود؛ با این حال، تخلفاتی که پس از آن تاریخ رخ داده، از تمام خطوط قرمز عبور کرده است.
حملات به قبله اول مسلمانان توسط نیروهای مسلح و امنیتی رژیم صهیونیستی و در رأس آنها پلیس و گروههای افراطی معبد و حامیان آنها که توسط دولت اشغالگر نیز حمایت میشوند، انجام میشود.
وادار کردن امامان و واعظان مسجدالاقصی به خودداری از سخن گفتن از غزه در نمازها و خطبههای خود، یکی از برجستهترین تخلفات ثبت شده در ماههای اخیر بود. نمازگزاران این امر را دخالت آشکار در آزادی عبادت خود میدانند. با این حال، اشغالگران همچنان به اجرای سیاست صدور دستور اخراج از مسجدالاقصی علیه هر کسی که از دستورات آن سرپیچی کند، ادامه دادند.
از جمله برجستهترین تخلفات مشاهده شده، حضور مأموران پلیس اسرائیل در زمان نماز در حیاطهای اطراف قبه الصخره بود. این تخلف در طول جنگ، علاوه بر نصب دوربینهای جدید و ایستهای بازرسی پلیس در ورودیهای راهروهای منتهی به مسجد، به واقعیت معمول تبدیل شد.
الجزیره نت از تعدادی از نمازگزاران در مورد مشاهداتشان در حیاطهای مسجدالاقصی و دروازههای آن از زمان شروع جنگ نظرسنجی کرد. یکی از آنها وبلاگنویسی به نام عمر عاصی بود که از روستای کفر باره در داخل خاک فلسطین به مسجدالاقصی آمده بود. وی میگوید برخی از تخلفات قبل از جنگ مشاهده شده بود، اما تأثیر آنها پس از شروع جنگ بیشتر شد.
یکی از این مشاهدات این بود که نمازگزاران در صورت جلوگیری از ورود به الاقصی، با مأموران پلیس مستقر در دروازهها بحث نمیکردند. این امر قبل از جنگ غیر معمول بود، زمانی که اغلب مشاجرات و سرکشیهایی رخ میداد. با این حال، به دلیل سیاست عدم تسامحی که از سوی بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دنبال میشود، این موضوع دیگر دیده نمیشود.
عاصی همچنین خاطرنشان کرد که درصد زیادی از اینفلوئنسرهایی که قبلاً در مورد قدس و مسجدالاقصی مینوشتند و ویدئوهایی از داخل مسجد و شهر قدیمی در پلتفرمهای خود به اشتراک میگذاشتند، تقریباً ناپدید شدهاند.
وی افزود: وقتی ۱۰۰ شهرکنشین در سال ۲۰۰۹ به مسجدالاقصی حمله کردند، نمازگزاران خشمگین شدند. امروز، هزاران نفر به آن یورش میبرند و ما حتی یک صدا هم نمیشنویم.
عاصی درباره رفتار پلیس با شهرکنشینان که پس از جنگ تغییر کرد، صحبت کرد و گفت: ما نمیدیدیم کسی، آنهایی را که در مجسدالاقصی مراسم تلمودی برگزار میکردند، در آغوش بگیرد و هیچ افسر پلیسی با آنها ابراز همبستگی کند اما اکنون، ما آن را به وضوح میبینیم.
هنادی قواسمی، نمازگزار گفت: رفتار مسلمانان با مسجدالاقصی پس از شروع جنگ به گونهای شده است که گویی صرفاً مکانی برای نماز است. او این را شاخص خطرناکی از سطح عمل و آگاهی میدانست، حتی اگر نمازگزاران قصد چنین کاری را نداشته باشند.
وی در گفتوگو با الجزیره نت افزود: میتوانیم ماه رمضان را به عنوان نمونهای از این موضوع در نظر بگیریم. هزاران نفر نماز میخوانند و سپس بدون اعتراض به تمام سیاستهای طرد، محاصره و ظلم علیه خود، آنجا را ترک میکنند. سادهترین نمونه این امر، سربازانی هستند که در طول نماز تراویح در میان صفوف زنان پرسه میزنند. چنین رویدادی در گذشته میتوانست منجر به درگیری یا مشاجره شود.
انتهای پیام