ویژگی‌های دنیا و دنیاطلبان در آیات سوره حدید
کد خبر: 3577760
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

ویژگی‌های دنیا و دنیاطلبان در آیات سوره حدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند گفت: شیخ بهایی در رابطه با آیه 20 سوره حدید بیان می‌دارد که ویژگی‌های مطرح شده در این آیه بر دوره‌های زندگی انسان تطبیق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام حسین سابقی، مدرس مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند در جمع معرفت‌جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: خداوند در آیه 20 سوره حدید به ویژگی دنیا اشاره می‌کند.

وی اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید:« عْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ..که زندگی دنیا جز بازی و غفلت، زینت، فخر فروشی به یکدیگر و سبقت گرفتن بر یکدیگر در جمع آوری مال و افزودن فرزندان نیست..»

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند با اشاره به اینکه این خصلت‌ها ویژگی زندگی انسان‌های دنیا محور است، بیان کرد: شیخ بهایی در رابطه با این آیه می‌گوید این ویژگی‌ها بر دوره‌های زندگی انسان (کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری) تطبیق می‌شود.

سابقی ادامه داد: لعب به معنای بازی بر دوران کودکی انسان صدق می‌کند، البته این جا منظور از لعب آن دسته از بازی‌های دوران کودکی که زمینه رشد انسان‌ها را فراهم می‌کند نیست، چرا که بی‌شک بازی برای کودکان یکی از عوامل تقویت استعدادها است.

وی افزود: لهو به معنای غفلت هم بر دوران نوجوانی صدق می‌کند و افرادی که دنیا و مادیات محور زندگی آنان است، دوران نوجوانی شان در غفلت و با بیهودگی می‌گذرد در حالی که از همین فرصت می‌توان برای تعالی استفاده کرد.

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند ادامه داد: در دوران جوانی نیز زینت و خودنمایی برای افراد و انسان‌های فاصله گرفته از معنویات حائز اهمیت می‌شود و واژه زینت بر این این دوره از زندگی انسان‌ها صدق می‌کند.

سابقی افزود: در میانسانی که اندکی زندگی انسان سامان گرفته است نیز تفاخر بین انسان‌ها مشاهده می‌شود، همان طور که آیه اشاره دارد وقت انسان‌ها به « وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ » می‌گذرد و در پیری نیز که گرایش انسان به دنیا بیشتر می‌شود « وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ » بر انسان صدق می‌کند.

وی گفت: در آیه 23 این سوره مبارکه نیز آمده است« لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ....که برای آنچه از دست داده‌اید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و خداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد»

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند بیان کرد: آیه 23 سوره مبارکه حدید در حقیقت زهد را تعریف می‌کند چرا که انسان‌های زاهد وقتی چیزی از دنیا را از دست می‌دهند دچار افسردگی و ناراحتی نمی‌شوند .

سابقی یادآور شد: از جنبه دیگر کسی که اهل زهد است، وقتی چیزی از مادیات دنیا نصیب او می‌شود دچار سرمستی‌ها، غرور و شادمانی‌های کاذب نمی‌شود و همواره در مسیر اعتدال حرکت می‌کند.

captcha