به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) منوچهر متکی، معاون بینالملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، صبح امروز چهارشنبه 18 اسفندماه در کنگره بینالمللی فاطمی در دانشگاه الزهرا(س) بل شاره به سبک زندگی حضرت زهرا(س) بیان کرد: حضرت زهرا(س) نمونه کامل در عرصههای همسرداری، دینداری، حقیقتجویی و مادری است.
وی ادامه داد: دکتر شریعتی در نوشتههای خود در مورد رشادتها و اعمال بزرگ حضرت حضرت زهرا(س) در نقشهای مختلف بارها اشاره کرده است اما آنچه که مهم بوده است این بود که فاطمه(س) فاطمه(س) است.
وی با اشاره به آیه تطهیر ادامه داد: آیه تطهیر در سوره احزاب در نمونه بارز حضرت فاطمه است؛ پیامبر(ص) فرمودند: دو چیز گرانبها میان امت خود گذاشتند، یکی کتاب خدا دیگری ائمه اطهار(ع) است و این مطهر بودن خاندان پاک پیامبر(ص) اراده خداوند است.
وی ادامه داد: سوره کوثر نیز مخصوص حضرت زهرا(س) است و این سوره پاسخ محکمی به افرادی بود که میگفتند نسل پیامبر(ص) بعد از فرزندش ابراهیم به پایان میرسد.
متکی با اشاره به پژوهشهای اسلامی بیان کرد: امروز پژوهشهای مهم اسلامی صورت گرفته است که به نام اتحادیه سادات معروف شده است و به دنبال افرادی که به این خاندان وصل میشوند چه سنی و چه شیعه میپردازد.
وی افزود عایشه در رابطه با مقام والای حضرت فاطمه(س) میگوید: وقتی فاطمه(س) وارد میشد، پیامبر(ص) برمیخواست و او را میبوسید و میفرمودند که از فاطمه(س) بوی بهشت را حس میکنند و هیچ کس مانند فاطمه(س) در سخن گفتن و نقل احادیث شبیه پیامبر(ص) نیست.
متکی به سیره زندگی حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد: سازگاری با همسر یکی از ویژگیهای مهم شخصیتی حضرت زهرا(س) است. هر بار که جوانان به خدمت امام(ره) میرسیدند و از ایشان راهنمایی میخواستند ایشان میفرمود با هم سازش کنید.
وی در مورد جهتگیری و حضور حضرت زهرا(س) در صحنه سیاسی بیان کرد: حضرت زهرا(س) ولایت را به عنوان رکن اصلی سازماندهی یک ملت، میدانست و بارها بر این اعتقاد خود پافشاری و ایستادگی میکردند.
متکی در ادامه به زندگی امروز جامعه پرداخت و گفت: حرکت در مسیر دین یعنی حرکت با دو بال ایمان و محبت و سر سرچشمه محبت اهل بیت(ع) و در راس آن حضرت زهرا(س) است. انقلاب ما یک حرکت فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بود. نظام آموزش نیز یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود. اما چرا ما نتوانستیم در این نظام الگوهای مناسب را ایجاد کنیم؟ در کشورهای غربی سیستم آموزشی لیبرالی است و فردی که از آن خارج میشود، یک لیبرال است اما در نظام آموزشی ما اینگونه نیست و افراد آنچیزی که ما در نظر و هدف داریم نمیشوند.
متکی ادامه داد: در دیداری که رهبر معظم انقلاب با علمای عظام قم داشتند گفتند: در حوزههای علمیه در کنار آموزش باید یک نظامنامه مشخص و دقیق طراحی شود که همراه و همجهت با مباحث آموزشی به بحث عمل فاطمی پرداخته شود.
وی در پایان گفت: در غرب همه آموزشها باهم مرتبط و متصل است و ما نیز اگر بهدنبال پیشرفت و نهادینه شدن فرهنگ غنی اسلامی هستیم باید آموزشها را متصل و منسجم کنیم.