محمدرضا مداحیان، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه اوضاع تولیدات نمایشی در ژانر دینی و ارزشی وخیم است و حداقل با بررسی اجمالی رویدادهای نمایشی طی یک سال گذشته به روشنی میتوان دریافت که زمینه تولید آثار نمایشی دینی و ارزشی سیر نزولی و حتی قهقهرایی را طی کردهایم.
وی ادامه داد: این امر دلایل مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها تغییر رویکرد مدیریت فرهنگی در پرداختن به تولیدات نمایشی است تا آنجا که گویا حتی اغلب مسئولان با این توجیه که دیگر مردم میل و رغبتی به تماشای آثار نمایشی دینی ندارند، آگاهانه از تولید برخی آثار نمایشی غربی حتی با صرف هزینههای گزاف نیز حمایت میکنند.
مداحیان تصریح کرد: اخیراً در مراجعه حضوری به یکی از مدیران فرهنگی در کمال تعجب شاهد حمایت بیشائبه وی از اجرای نمایشی خارجی بودم که در تالار وحدت به روی صحنه رفته بود، او نیز با این توجیه که مردم از این آثار استقبال میکنند تمامقد به دفاع از این نمایش پرداخت و کارگردان آن نمایش را که روزگاری در زمره کارگردانان تئاتر دینی چهره شناختهشدهای بود، شخصیتی صاحب ذوق و بینش بهروز هنری و نمایشی خواند که چنین داشتهای توانسته است موجب شود اثر نمایشی چشمنواز و فاخر هماینک بر روی صحنه یکی از مطرحترین تئاترهای کشور اجرا شود.
کارگردان نمایش دینی «غبار» در ادامه گفت: خاطرم هست همانجا به آن مدیر محترم عرض کردم که چند سال پیش در مراجعه به اتاق مدیر تأسیسات تالار وحدت زیر شیشه میز کار وی، عکسی از یک نمایش اُپرا را مربوط به بالغ بر 40 سال پیش ملاحظه کردم که یک سر و گردن از نمایشهای به اصطلاح فاخر امروزی بالاتر بود و تصور میکنم بعد از گذشت این همه سال نتوانستیم در زمینه طراحی صحنه کاری به چشمنوازی آن نمایش را خلق کنیم و لذا نباید مقهور و مسحور جلوههای دیداری یک نمایش شویم.
مداحیان افزود: صحبت من بر سر این نکته است که تولید و اجرای یک اثر نمایشی خارجی همانند آنچه که اخیراً در تالار وحدت شاهد آن بودیم چه کمکی به جریان فرهنگی جامعه ما میکند؟ بحث بر سر محتواست و نه ساختار یک اثر نمایشی با دکورهای بزرگ، لباسهای فاخر و جلوههای تکنیکی و فنی؛ تصور میکنم ما بعد از این همهسال که مدعی جانبداری از مفاهیم فرهنگی ارزشی و اسلامی هستیم و به این خاطر هزینههای سنگینی را طی این چهار دهه پرداخت کردهایم باید همچنان بر محتوایی اصرار و پافشاری داشته باشیم که مترادف با اندیشههای ناب اسلامی و فرهنگ ایرانی باشد؛ اجرای یک نمایش با محتوایی غربی ولو با داشتن ساختاری کاملاً حرفهای و بازی فاخر بازیگران چه دردی از جامعه کنونی ما دوا خواهد کرد؟!
کارگردان نمایش«آتش در زمهریر» تأکید کرد: حتی فعالان تئاتر دینی به این حد و اندازه نیز بسنده خواهند کرد که تولید و اجرای نمایشهای دینی محدود به مناسبتهای دینی شود؛ مگر ما سر جمع چند ماه از سال مناسبتهای مذهبی داریم که جای کار برای تولید و اجرای نمایش دینی دارد؟ در مجموع به سه ماه نمیرسد، این یعنی اینکه در 9 ماه دیگر سال وقت و موقعیت برای تولید و اجرای آثار نمایشی خارجی همچون همان چیزی که اخیراً در تالار وحدت شاهد اجرای آن بودیم هست پس چرا برای آن دو سه ماه مناسبتی برنامهای نداریم و مدتهاست بنا بر همان توجیه نه چندان دلچسب مسئولان که ذائقه مردم تغییر کرده است، اثر نمایشی فاخری در این ژانر یعنی دینی و ارزشی تولید نمیشود.
وی در پایان گفت: در این زمینه که تکلیف ارشاد مشخص است و نمیتوان حمایت از تولیدات نمایشی دینی و ارزشی را به طور کامل از اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی اصلی تئاتر در کشور توقع داشت اما در کمال تعجب شاهد هستیم که دیگر نهادها و سازمانهای فرهنگی و انقلابی که روزگاری تنها دغدغه آنها تولید آثار هنری با موضوع دینی و ارزشی در قالبهای مختلف از جمله نمایش بودند نیز امروز دم از چیز دیگری میزنند و انگار رسالت خود را فراموش کردهاند و در مراجعه به آنها به منظور مجاب ساختنشان در حمایت از تولید آثار دینی و ارزشی باز هم نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی داریم.
انتهای پیام