حد حجاب از دید قرآن، پوشش جلباب است
کد خبر: 3721356
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
حجت‌الاسلام رفیعی:

حد حجاب از دید قرآن، پوشش جلباب است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر خلاف تصور، پوشش شرعی از لحاظ قرآن، جلباب و نه چادر است گفت: حد حجاب از دید قرآن، پوشش جلباب یعنی لباس گشاد و بلند است که همه بدن را بپوشاند.

حد حجاب از دید قرآن، پوشش جلباب است

 

 به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 19 خردادماه در ادامه تفسیر سوره احزاب به آیه 58 با موضوع آزار و اذیت مومنین پرداخت و گفت: تهمت به اولیاء و شخصیت‌ها تاوان و عقوبت سختی دارد؛ امام جواد(ع) در کوچه‌ها در حال حرکت بود و یکی از ماموران حکومت امام را متهم به شراب‌خواری کرد؛ امام فرمود من روزه هستم ضمن اینکه گوشت و خون ما ارتباطی با شراب ندارد؛ سپس امام نفرین کرد که مرگ خوارکننده‌ای داشته باشی و مدتی نگذشت که این فرد چنان مغضوب حکومت شد که خانه و زندگی خود را از دست داد و به درک واصل شد.

وی افزود: کسانی که گاهی نسبت به مراجع و علما و حتی همسر و فرزند توجه نمی‎کنند و تعابیر بدی به کار می‌برند، بدانند آزار مومن گناه بسیار بزرگی است؛ زیرا تهمت به انسان بی گناه به تعبیر روایات، از کوه سنگین‌تر است.

رفیعی با بیان اینکه هر نوع حرمت‌شکنی، فسق است اظهار کرد: حتی حرمت ماه روزه ولو اینکه فرد نتواند روزه بگیرد باید نگه داشته شود و حتی مسافر هم باید حرمت روزه‌داران را نگاه دارد.

وی افزود: در روایت بیان شده که چند علامت برای فسق وجود دارد از جمله کسی که کارهای لهو و لغو می‌کند و حرف‌های لغو و لهو می‌زند و موجب آزار انسان‌های مومن است.

رفیعی با بیان اینکه باید مراقب باشیم امام زمان از ما مکدر نشود عنوان کرد: متوکل برای تحقیر امام هادی(ع)، همه فرماندهان را سوار بر اسب کرد و امام را پیاده آورد و اجازه ورود به کاخ را هم به ایشان نداد و در دهلیز امام را جا دادند؛ امام در این شرایط آیه‌ای را که برای عذاب قوم صالح(ع) بعد از سه روز نازل شده قرائت فرمود و بعد از سه روز هم، متوکل خبیث به درک رفت.

وی با بیان اینکه بردن آبروی دیگران و تهمت بدترین نوع ظلم است به خصوص ظلم به افراد ضعیف از همه چیز بدتر است تصریح کرد: در حدیثی داریم که ظلم بد است اما بدتر آن است که انسان به افراد ضعیف ظلم کند.

رفیعی با اشاره به آیه 59 احزاب«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» اظهار کرد: زنان پشت سر پیامبر در مسجد نماز می‌خواندند که بعدها پیامبر دری برای ورود زنان قرار دادند و در این مسیر، جوانانی بودند که به بانوان متلک می گفتند؛ که این آیه نازل شد و بر جلباب تاکید کرد؛ برخی می‌گویند مراد از جلباب چادر است ولی جلباب عام از چادر و لباس بلند و گشاد است.

وی با بیان اینکه مسلما بسیاری از پوشش‌های کنونی، لباس‌های تنگ و بدن نما و کوتاه، جلباب نیست تصریح کرد: البته من معتقدم حتی خیلی از بدحجاب‌های ما متدین هستند و خیلی از آنان اهل روزه و نماز هستند ولی غفلت و بی توجهی و مدگرایی سبب این مسئله است.

رفیعی بیان کرد: من خطاب به این بانوانی که متدین هستند و احکام خدا را زیر سؤال نمی‌برند عرض می‌کنم که حجاب دستور خدا طبق این آیه است؛ من همه حرفم این است که به خاطر دستور خدا حجاب را رعایت کنند البته بماند که صدها آثار مثبت روانی دارد.

رفیعی با بیان اینکه کسی که حجاب دارد کمتر در معرض تهاجم دیگران است ادامه داد: آیه در یک فضای کاملا محبت‌آمیز نازل شده و پیام حجاب را رسانده است.

انتهای پیام

captcha