راه خروج از اقتصاد تک‌محصولی تولید علم است
کد خبر: 3827105
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:

راه خروج از اقتصاد تک‌محصولی تولید علم است

گروه جامعه ــ نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه استکبارستیزی و مبارزه با طاغوت را جزء محوری‌ترین مسائل انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه هیچ کشوری عزتش را از بیرون از خود کسب نکرده است، گفت: راه خروج از اقتصاد تک‌محصولی تولید علم است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس این سازمان، در دوره آموزشی مدیران و روحانیون مدارس رستگاران و بیست و پنجمین دوره طرح کمال در دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ادوار مختلف پیمایش‌ها و مطالعات اجتماعی انجام‌شده در کشور، گفت: رشد شهرنشینی و تفاوت آمار جمعیت شهری و روستایی نسبت به گذشته باعث تغییرات شگرف فرهنگی و آموزشی شده است. تقاضا می‌کنم به این مؤلفه مهم بسیار توجه کنید.

وی به مرور و تحلیل برخی از نتایج افکارسنجی منوچهر محسنی در دهه شصت و پیمایش‌های دیگر انجام‌شده در دهه‌های هفتاد و هشتاد پرداخت و گفت: در آن زمان پیگیری‌های ما در سازمان تبلیغات اسلامی باعث شد در دهه هشتاد این پیمایش‌ها به سمت حوزه دین متمایل شود. ما درباره مسائلی همچون تقلید، استکبارستیزی، خمس و زکات، حجاب و عفاف و خیلی از مسائل دینی دیگر از مردم سؤال کردیم. در دهه نود هم پیمایش‌هایی دیگری در همین زمینه انجام شد که به نظر من باید صفحه به صفحه خوانش و مطالعه شود.

خاموشی همچنین یادآور شد: در دنیای امروز پیام آن چیزی نیست که شما ارائه می‌دهید، بلکه آن چیزی است که پیام‌گیرنده دریافت می‌کند. در جهان معاصر رسانه‌های متعدد، متکثر و متنوع به این نکته توجه خاصی دارند. باید کاری کنیم که پیام ما دیده و شنیده شود.

رئیس هیئت‌امنای سازمان تبلیغات اسلامی به لزوم برنامه‌ریزی اجتماعی بر اساس داده‌ها و مطالعات اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود: مطالعه داده‌ها نشان می‌دهد با آسیب‌های اجتماعی باید به‌صورت جدی مقابله شود.

وی در بخش دوم سخنانش به تبیین ابعاد مختلف گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) و این امت شکل گرفت. امام یک بنیان مهم در ساختار سیاسی نظام در ایران و جهان بنا نهاد که آن ابتناء حکومت اسلامی بر ولایت‌فقیه است. این بنیان مابه‌ازای جهانی دارد. ما باید بدانیم که انقلاب اسلامی ایران، امام(ره) و اندیشه نظام سیاسی ما با جهان چه کرده است. تقاضای من این است که نظام تعلیم و تربیت ما از کنار این جریان خنثی عبور نکند. باید پیرامون فرمان و امر رهبر حساس باشیم.

خاموشی در ادامه سخنان خود بیان کرد: مقام معظم رهبری در زمینهٔ حقانیت اسلام و اخذ اسلام از متن دین و متون اصیل اسلامی و قرآن به جوانان اروپایی نامه‌ای نوشتند. ما باور نمی‌کردیم که حوزه تأثیر این نامه در دنیا به‌سرعت نتیجه‌بخش باشد. امروز به شما می‌گویم این نامه در دنیا دارد نتیجه می‌دهد. علی‌رغم اسلام هراسی که غربی‌ها راه انداخته‌اند، جوانان این نامه را می‌خوانند و می‌فهمند که اسلام واقعی چیست.

وی با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: چهار نکته در این بیانیه وجود دارد که بسیار اهمیت دارد از جمله جمع‌بندی دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی، رمزگشایی از نقاط تأکید شده گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به نیرو‌های جوان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی خلاق و تدوین راهبرد‌های محوری آینده.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: انقلاب اسلامی با شعار انبیا؛ یعنی «أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» آمد. هر کسی بخواهد این شعار و این شاخه اصلی را از بین ببرد انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی خود خارج کرده است. استکبارستیزی باید جزء محوری‌ترین مباحث انقلاب اسلامی باشد.

خاموشی به راهبرد‌های حاکم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری عزت را از بیرون کسب نکرده است. مقام معظم رهبری اقتصاد درون‌زا را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی مطرح می‌کنند. اگر می‌خواهیم از اقتصاد تک‌محصولی خارج شویم، اگر می‌خواهیم موازنه منفی صادرات و واردات حل شود، اگر می‌خواهیم ارزبری نداشته باشیم و ارزآوری داشته باشیم باید خودمان دست‌به‌کار شویم، اقتصاد درون‌زا داشته باشیم و تولید علم کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت حرکت به سمت آینده مطلوب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های علمی در کشور اشاره کرد و گفت: ما مطلقاً فرصتِ فرصت‌سوزی نداریم. ما فرصت تهاون، سستی و حرکت نکردن نداریم. فکر نکنید که دشمن محاصره‌اش را تنگ‌تر نمی‌کند، اگر ما قدرتمند ظاهر شویم دشمن عقب خواهد نشست.

خاموشی به تبیین اهمیت توصیه به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: راهی جز این نداریم که تمام علوم را خودمان تولید کنیم. ما نباید در تولید علم وامدار غرب باشیم. حوزه علمیه ما باید تولید علم کند. در علوم تجربی و علوم ریاضی باید تولید علم کنیم. ما برای تولید کالا‌های صنعتی نیازمند این هستیم که خودمان در درون کشور تولید علم کنیم.
 
انتهای پیام
captcha