جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزه‌های علمیه از طلاب تشریح شد
کد خبر: 3843196
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزه‌های علمیه از طلاب تشریح شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پس از طرح سؤال آیت‌الله اعرافی از طلاب در ابتدای سال تحصیلی، این مأموریت به معاونت پژوهش محول شد، تصریح کرد: در همین عرصه مقرر شد در قالب یک دبیرخانه، پاسخ‌ها دریافت و جمع‌بندی و ارایه شود.

جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزه‌های علمیه از طلاب تشریح شدبه گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‎الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه امروز 27 شهریورماه در نشستی خبری با اشاره به پرسش آیت‎الله اعرافی در ابتدای سال تحصیلی جدید از طلاب و فضلای حوزه علمیه، گفت: سال تحصیلی جدید از شنبه گذشته آغاز شد و در این مراسم نیز، مدیر حوزه‎های علمیه به مباحث مهمی اشاره کرد و برای اولین بار طی یک ابتکار، سوالی از طلاب و اساتید مطرح نمود و از آنها درخواست پاسخ کرد.
وی افزود: آن پرسش، این بود که «نقش و وظایف حوزه‌های علمیه در راستای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم، چیست»؟ در سال تحصیلی گذشته، دو واقعه مهم را پشت سرگذاشتیم؛ نخست؛ ابلاغ مهم مقام معظم رهبری در خصوص پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که همه نهادهای تصمیم گیر، قانون گذار و سیاستگذار و دانشگاهیان و حوزویان را به مطالعه و بررسی و تکمیل این سند توصیه کردند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه یادآورشد: از زمانی که این فراخوان توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اقدماتی در حوزه‎های علمیه انجام شد؛ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالادستی و مسیر 50 سال آینده را تعیین خواهد کرد؛ کلیه سیاست های کلان و کلی کشور، کلیه برنامه های پنج ساله و سالانه و.. باید ذیل این سند نوشته شود.
وی گفت: مقام معظم رهبری به بررسی عمیق این سند توسط حوزویان و دانشگاهیان توصیه کردند و بیان فرمودند، این سند در سال 1400 ابلاغ نهایی خواهد شد؛ از ابتدای فراخوان، ستادی در حوزه علمیه تشکیل شد؛ گفتمان سازی در خصوص این سند و همچنین استنطاق کردن اهل نظر و متخصصین در این حوزه، دو فعالیت اصلی این ستاد بوده است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: این بیانیه در آغاز چله دوم انقلاب صادر شد . جهت گیری‌ها و جهات کلان و اصلی که سند الگو باید این جهات را در نظر بگیرد، در این بیانیه نیز قید شده است، به شکلی که می‌توان گفت این دو سند تشابهات و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
میرمعزی یادآورشد: سوال مهمی که با آن مواجه هستیم و باید به آن پاسخ دهیم و سیاست ها و برنامه‌های حوزه را منطبق بر آن بازبینی و طراحی کنیم، همین سوالی است که مدیر حوزه‌های علمیه در ابتدای سال تحصیلی مطرح کرد که نقش و وظیفه حوزه در قبال این دو سند چیست؟.
وی با ذکر این مطلب که پس از ابلاغ سند و صدور بیانیه، بررسی‌های لازم توسط مدیریت حوزه انجام شد، اظهار کرد: در همین راستا راهبردهای آن نیز مشخص شده است، ولی بدنه حوزه، شامل طلاب سطح یک تا مراجع عظام که شامل متفکرین و نخبگان کثیری است نیز باید به اظهار نظر بپردازند؛ زیرا به اظهار نظرهای آنها احتیاج داریم.
استاد حوزه علمیه قم گفت: مفاهیم و کلیدواژه‌های سند الگو و بیانیه، باید در حوزه های علمیه به عنوان یک گفتمان جاری مطرح شود و ارکان حوزه با آن درگیر شود؛ همچنین به دنبال آن هستیم که نظرات صاحب نظران و اساتید و علما و مراجع و بزرگان را بررسی کنیم تا اگر نیاز به تحول در برنامه ها است، در این عرصه ورود کنیم.
معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که پس از طرح سوال، این ماموریت به معاونت پژوهش محول شد، تصریح کرد: در همین عرصه مقرر شد در قالب یک دبیرخانه، پاسخ ها دریافت و جمع بندی و ارایه شود؛ معاونت پژوهش این فعالیت را با همکاری معاونت های مختلف از جمله خبرنگاری حوزه این فعالیت را دنبال خواهد کرد.
وی گفت: در بخش اول این پرسش باید به محضر همه طلاب و روحانیون عرضه شود که نیازمند فعالیت تبلیغی و ترویجی است؛ از مدیریت های استانی نیز درخواست شده است که این سوال به همه طلاب شهرستانی برسد؛ در سایت معاونت پژوهش نیز در قالب یک پنجره مطالب مرتبط به این دو سند بارگذاری می شود.
استاد حوزه با ذکر این مطلب که در همین زمینه دو جزوه تولید شده است، یادآورشد: برای آشنایی با سند و بیانیه، که در سایت بارگذاری خواهد شد؛ یک جزوه تحت عنوان «تحلیل بیانیه گام دوم» است که در معاونت پژوهش تولید شده و در جلسات افتتاحیه نیز به روحانیون عرضه شد؛ این کتاب مشتمل بر یک تحلیل محتوا و راهبردها و الزامات حوزه و روحانیت بر اساس بیانیه و اقدامات است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه  گفت: در جزوه  «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نیز فراتحلیلی انجام شده است که به زوایای این امر پرداخته شده و در اختیار طلاب و اساتید قرار گرفته است؛ ضمن این اهداف، مسابقه‌ای این نیز طراحی شده که به بهترین پاسخ ها جوایزی نیز اهدا می‌شود؛ پاسخ‌ها می‌تواند در قالب یک نوشته کوتاه یا بلند و یا یک مقاله و پژوهش و کتاب ارایه شود.
انتهای پیام
captcha