ضرورت ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نقش اصلاح‌گر
کد خبر: 4018617
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
اتحادیه کشوری خواستار شد

ضرورت ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نقش اصلاح‌گر

در پی مصاحبه‌ اخیر یکی از مدیران معاونت قرآن و عترت ارشاد و آنچه که اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت آن را دفاع از وضعیت موجود و مقاومت در برابر واگذاری مصادیق اجرایی به ساختارهای مردم‌نهاد، دانسته، این اتحادیه موضع خود را با نگاهی به وظایف معاونت قرآن و عترت اعلام کرد.

ضرورت ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نقش اصلاح‌گربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در پی مصاحبه‌های یکی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از وضعیت موجود و مقاومت در برابر واگذاری مصادیق اجرایی به ساختارهای مردم نهاد، روابط عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور برای تنویر افکار عمومی جامعه قرآنی، وظایف معاونت قرآن را که در پایگاه اینترنتی این معاونت نیز درج شده است، من باب تذکر و یادآوری دوباره متذکر شده است. 


بیشتر بخوانید:


سؤال اساسی آن است که در کجای این وظایف معاونت از واژه‌های برگزاری، اجرا و مشابه آن استفاده شده است؟ پر واضح است، وظیفه اساسی و اصلی معاونت قرآن؛ سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان، پیش‌بینی اعتبارات و نظارت بر فرایندها روش‌ها و برنامه‌های قرآنی است. اینجاست که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نقش اصلاح‌گر ورود کند.

اما وظایف معاونت قرآن و عترت از نگاه مصوبات:

  1. سیاست‌گذاری برای چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های قرآن و عترت
  2. تدوین سیاست‌ها و ضوابط برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآن و عترت، صدور مجوز و نظارت بر اجرای آن.
  3. تدوین سیاست‌ها و ضوابط حمایت از فعالیت مؤسسات فرهنگی، جلسات و مکاتب قرآن و عترت مردمی و هدایت و نظارت بر آن‌ها.
  4. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی هنرمندان متعهد و فعالان قرآن و عترت جهت تولید آثار و محصولات قرآن و عترت.
  5. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و اسرار اقامه نماز.
  6. راهبری کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآنی.
  7. راهبری و تدوین ضوابط مرتبط با تأمین فعالیت‌های قرآنی کشور و تعیین اولویت‌های آن
  8. راهبری در برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و هم‌افزای برنامه‌های قرآن و عترت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی عمومی و مردمی.
  9. نظارت کلان با توجه به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
  10. نظارت بر عملکرد شورا یا کمیته هماهنگی امور قرآنی دستگاه‌ها در استان و شهرستان‌ها
  11. نظارت بر اجرای سیاست‌های حمایت از فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی و مردمی
  12. نظارت بر اجرای سیاست‌های حمایت از برنامه‌های آموزش تخصصی کوتاه مدت قرآنی مردمی
  13. نظارت بر اجرای سیاست‌های حمایت از فعالیت‌های آموزش عمومی قرآن و عترت مردمی
  14. برنامه‌ریزی برای رشد خلاقیت‌های قرآنی کشور
  15. برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در امر فعالیت‌های قرآن و عترت
  16. برنامه‌ریزی جهت بهره‌گیری از توان فعالان هنری،‌ فرهنگی و رسانه‌های در توسعه فرهنگ قرآنی
  17. حمایت از طرح‌ها، آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌های قرآن و عترت
  18. حمایت از ایجاد فضاها و ابزار و تجهیزات مناسب اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآن و عترت
  19. ارزیابی وظایف و فعالیت سازمان‌ها در حوزه تخصصی قرآنی و ارائه گزارش دوره‌‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی
  20. ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه معاونت امور قرآن و عترت (میزان اثربخشی و کارایی برنامه‌ها، ارائه گزارش‌های عملکرد، اخذ و تطبیق برنامه‌های اجرایی با اهداف و برنامه کلان معاونت )‌
  21. ارزیابی و نظارت بر چاپ و نشر آثار، محصولات و ترجمه‌های قرآن و عترت
  22. ارزیابی و صدور مجوز جهت تشکیل مراکز و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت
  23. تدوین طرح و برنامه‌های ملی قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج
  24. طراحی، استقرار و مدیریت‌ساز و کارهای ارزیابی عملکرد وزارتی در حوزه قرآن و عترت
  25. طراحی، استقرار و به‌روزآوری نظام اداری‌رسانی و گزارشگیری با هماهنگی وزارت جهت ارائه در مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  26. ارائه پیشنهادهای لازم به شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرایی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
  27. تدوین و پیشنهاد سیاست‌های اجرایی امور قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج و پیشنهاد آن به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، قرآنی.
  28. تدوین و پیشنهاد سازوکارهای مناسب برای تسهیل ارتباطات، هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌های دولتی، عمومی و مؤسسات مردمی در حوزه تبلیغ و ترویج.
  29. تدوین و پیشنهاد ساز و کارهای لازم برای اجرای مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تخصصی و نظارت بر حسن اجرای آن.
  30. تدوین ضوابط تأسیس و سیاست‌های توسعه مراکز، مؤسسات و انجمن‌های قرآن و عترت.
  31. تدوین و به‌روزآوری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها و ضوابط حمایتی توسعه و تجهیز فیزیکی.
  32. تدوین، به‌روزآوری و نظارت بر اجرای سیاست‌های حمایت از خادمان و فعالان قرآن و عترت کشور.
  33. پیش‌بینی و پیشنهاد اعتبارات قرآنی کشور و پیگیری آن در مجلس و دولت.
  34. تعیین موضوعات برای مطالعه و پژوهش‌های لازم برای ساماندهی و توسعه فعالیت‌های قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج.
  35. بسترسازی تبیین منشور توسعه فرهنگ قرآنی و معرفی کارکردهای آن در دستگاه‌های دولتی.
  36. پیگیری تصویب طرح‌های قرآن و عترت در کمیسیون فرهنگی دولت.
  37. شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید فعالیت قرآن و عترت در دستگاه‌های دولتی.
  38. بررسی و پایش قابلیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید فعالیت قرآن و عترت در سازمان‌ها و مراکز وابسته.
  39. تدوین ضوابط شناسایی، معرفی، تکریم و حمایت از خادمان، نخبگان، فعالان و مدیران قرآن و عترت داخل و خارج.
انتهای پیام
captcha