مقابله با لقمه حرام و جابجایی در بیت‌المال از مظاهر نهضت عاشوراست
کد خبر: 4076777
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
نعمتی در گفت‌وگو با ایکنا:

مقابله با لقمه حرام و جابجایی در بیت‌المال از مظاهر نهضت عاشوراست

حجت‌الاسلام علی نعمتی، کارشناس اقتصادی گفت: امام حسین(ع) لقمه‌های حرام را مانع شنیدن سخنان حق و دیدن حقایق می‌دانستند و زمانی که یزید شکم اطرافیان خود را با لقمه‌های حرام پر کرده بود، آنها نه گوش شنوا داشتند و نه چشمی برای دیدن که ببینند یزید کیست و چه ظلمی و چه استفاده نامشروعی از بیت‌المال می‌کند.

حجت الاسلام نعمتی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نعمتی، عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نهضت عاشورا گفت: آن چیزی که در ابتدای امر از نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) برداشت می‌شود، این است که نهضت عاشورا یک نهضت سیاسی بود و متخصصان حوزه علوم سیاسی به سراغ تحلیل سیاسی آن می‌روند. در واقع امام حسین(ع) با هدف مبارزه با طاغوت و مبارزه با فساد به مخالفت و مقابله با حکومت یزید پرداختند.

وی افزود: در زیارت عاشورا آنهایی که با ولایت باطنی و ظاهری اهل بیت(ع) به مخالفت و دشمنی پرداختند لعن شده‌اند، زیرا عمل آنها منجر به بروز مشکلات بسیاری در میان مسلمانان شده است. همانطور که مشخص است ناکارآمدی مدیران منشأ بسیاری از فسادها بوده و مخالفت با ولایت باطنی و ظاهری اهل بیت(ع) منجر به روی کار آمدن مدیران فاسد و نالایقی شد که بسیاری از مفسده‌ها را رقم زدند.

جابجایی در اموال بیت‌المال از مظاهر انتصابات ناشایست

وی بیان کرد: یکی دیگر از مظاهر روی کار آمدن افراد فاسد در رأس حکومت، جابجایی در اموال مردم است. فساد مفهومی است که با بخش عمومی یا فضای حکمرانی گره خورده است. ما در بخش خصوصی فساد نداریم و اگر هم وجود داشته باشد میان دو نفر است و محکمه میان این دو قضاوت می‌کند و مشکل رفع می‌شود، اما فساد در بخش عمومی معنای گسترده‌ای دارد، چون اموال بیت‌المال به‌گونه‌ای تخصیص داده می‌شود یا هزینه می‌شود که در راستای منافع مردم نیست.

نعمتی افزود: امام حسین(ع) با هدف مقابله با فساد اقتصادی که قدرت سیاسی آن زمان منشأ آن بود، برخاستند و دست به قیام زدند. یزید به واسطه قدرت سیاسی که در اختیار داشت، دست به جابجایی اموال و توزیع نابرابر بیت‌المال زد و همین مسئله فساد اقتصادی را به همراه داشت.

مقابه امام حسین(ع) با لقمه ناپاک

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) می‌دانستند که در رأس حکومت یزید انتصابات ناصحیح و استفاده غیرمشروع از اموال بیت‌المال انجام می‌شود، گفت: سالار شهیدان در ظهر عاشورا خطاب به سپاه عمربن‌سعد می‌فرمایند: «همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است.» بخش زیادی از تأکیدات امام حسین(ع) بر حول محورر لقمه ناپاک بود. منشأ لقمه ناپاک عدم رعایت معادلات صحیح اقتصادی در جامعه است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران ادامه داد: درباره احکام شرعی کسب و کار در بازار فراوان گفته شده و شنیده‌ایم اما درباره نحوه صحیح فعالیت در مناصب و جایگاه‌های دولتی و حکومتی کمتر صحبت شده است. بخش زیادی از حرام‌هایی که مردم ما به آن آلوده هستند، حرام‌هایی است که در مورد مشاغل دولتی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال در اداره‌ای تعدادی نیروی مازاد وجود دارد و رئیس آن اداره بنا به دلایلی نیرهای مازاد را تعدیل نمی‌کند و به همین دلیل حقوقی که کارمندان مازاد دریافت می‌کنند، حرام است و لقمه حرام نزد خانواده خود می‌برند و همین لقمه ناپاک اثرات منفی خود را بر شخص کارمند و خانواده او می‌گذارد. ما اکنون در شرایطی هستیم که تعداد مستخدمین دولتی بیش از نیاز است و در خیلی از ادارات با تورم کارمند مواجه هستیم، درصورتی‌که اینها از هزینه و اموال بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و خدماتی را که باید ارائه دهند، ارائه نمی‌دهند.

نعمتی اضافه کرد: اگر دولت شایسته هم روی کار بیاید و بخواهد بدنه دولت را چابک کند، همین افراد به ظاهر مردمی که واقعاً از مردم نیستند و به صورت انگل‌وار از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، مانع انجام اصلاحات و چابک‌سازی دولت می‌شوند.

مصادیق حرام در حکومت اسلامی

وی گفت: به همان اندازه که تصاحب مناصب حکومتی از سوی کسانی که شایستگی آن را ندارند حرام است، به همان اندازهم دست بردن در بیت‌المال برای انجام هزینه‌هایی که در شرع مقدس نیامده و حجت شرعی بر مدیر وجود ندارد حرام است. همچنین تصدی‌گری‌هایی که حجت شرعی در آن وجود ندارد منجر به اتلاف بیت‌المال می‌شود و مصداق عمل حرام است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: امام حسین(ع) لقمه‌های حرام را مانع شنیدن سخنان حق و دیدن حقایق می‌دانستند و زمانی که یزید شکم اطرافیان خود را با لقمه‌های حرام پر کرده بود، آنها نه گوش شنوا داشتند و نه چشمی برای دیدن که ببینند یزید کیست و چه ظلمی و چه استفاده نامشروعی از بیت‌المال می‌کند. سید و سالار شهیدان همواره می‌گفتند حکومت باید به نفع مردم و طبقات ضعیف کار کند و بیت‌المال را در راستای توزیع عادلانه ثروت به کار بگیرد و در مواردی که نیاز به تصدی‌گری دولت نیست دست به تصدی‌گری نزند. بر یک حکومت اسلامی واجب است که با الگو قرار دادن فلسفه نهضت عاشورا در انتصابات خود نهایت دقت را به خرج دهد و از جابجایی بیت‌المال و توزیع ناعادلانه آن و تصدی‌گری‌های بی‌مورد به شدت بپرهیزد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha