افسردگی با خواندن نماز قابل درمان است
کد خبر: 1156035
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۷
حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد

افسردگی با خواندن نماز قابل درمان است

عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند با بيان اينكه خواندن نماز صبح مهم‌ترين راه درمان بيماری‌های جسمی و روحی از جمله افسردگی است، این بیماری را با خواندن نماز قابل درمان دانست.


گروه اجتماعی: عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند با بيان اينكه خواندن نماز صبح مهم‌ترين راه درمان بيماری‌های جسمی و روحی از جمله افسردگی است، این بیماری را با خواندن نماز قابل درمان دانست.


حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی درباره تأثير برگزاری نماز صبح بر سلامتی انسان گفت: اقامه نماز علاوه بر تأثيراتی كه بر روح و جان انسان دارد بر سلامتی انسان نيز تأثير دارد كه البته تاكنون در اين حد كشف شده و قطعاً تأثيرات نماز بيش از اين حرف‎هاست.


وی ادامه داد: نتايج تازه‌ترين تحقيقات علمی نشان می‌دهد، خواندن نماز صبح،‌ بهترين شيوه‌ برای پيشگيری از بيماری‌های قلبی و عروقی است، براساس تحقيقات انجام شده از سوی مؤسسه‌ قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانه‌روز‌، مهم‌ترين عامل ابتلا به بيماری‌های قلبی است، اين تحقيقات نشان می‌دهد اگر فردی به مدت طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقيقه كاهش می‌يابد كه اين امر، منجر به كندی گردش خون در سرخرگ‌ها و سرانجام انسداد رگ‌ها شده و حملات قلبی عروقی را به‌ دنبال خواهد داشت.


عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند با بيان اينكه خواندن نماز صبح مهم‌ترين راه درمان افسردگی است، گفت: خواندن نماز صبح در سلامت روح و جسم افراد تأثير زيادی داشته و باعث تسكين بسياری از دردها از جمله افسردگی می‌شود.


حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد درباره انجام فريضه نماز و تأثير آن در كاهش افسردگی افراد، اظهار كرد: دين به‌عنوان يك عامل مهم فرهنگی و اجتماعی در معرض آسيب‌های اجتماعی فراوانی بوده كه اين آسيب‌ها در ميزان نفوذ آن می‌تواند تأثير بگذارد و خواندن نماز باعث شادابی و نشاط در آن‌ها شده و در رفع افسردگی بسيار مؤثر است.


وی افزود: افسردگی به معنای بی‌نشاطی، بی‌انگيزگی، علاقه نداشتن به انجام فعاليت در جامعه و بی‌توجهی فرد به خودش بوده كه بر اساس روايات خداوند نسبت به كسی كه نماز صبح می‌خواند عنايت بيشتری دارد و همچنين بر اساس تحقيقات علمی ثابت شده نماز در سلامت روح و جسم آن‌ها تأثير زيادی داشته و باعث تسكين بسياری از دردها می‌شود.


حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به اينكه افسردگی با خواندن نماز قابل درمان است، پيرامون كاهش افسردگی افراد با شركت در نماز جماعت عنوان كرد: انسان موجودی است كه علاقه زيادی به شركت در جمع داشته و می‌تواند نياز فطری خود را در جمع تأمين و سبب شادی روح و روانش شود.


وی ادامه داد: شركت افراد در نماز جماعت باعث بهتر شدن ارتباطات معنوی و روحيه تفاهم، گذشت، توجه به خدا و صميميت شده و در نتيجه در كاهش افسردگی افراد بسيار مؤثر است.


عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند درباره راهكارهای پيشگيری و درمان افسردگی خاطرنشان كرد: از جمله راه‌های پيشگيری از افسردگی از منظر دين داشتن ارتباط با خدا با خواندن نماز، ارتباط با مردم با شركت در نماز جماعت، مطالعه كتاب و مطالب علمی و عقيدتی و انجام تفريح‌های متنوع ورزشی است كه در درمان افسردگی بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

captcha