شخصيت آيت‌الله حكيم مصداق روايت «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» است
کد خبر: 1254545
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
آيت‌الله حسينی بوشهری

شخصيت آيت‌الله حكيم مصداق روايت «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» است

مدير حوزه‎‌های علميه بر نقش آيت‎الله محمدباقر حكيم(ره) در ثبات جامعه شيعه و سنی در عراق تاكيد كرد و گفت شخصيت آيت‌الله حكيم مصداق روايت «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» است.


گروه حوزه‎های علميه: مدير حوزه‎‌های علميه بر نقش آيت‎الله محمدباقر حكيم(ره) در ثبات جامعه شيعه و سنی در عراق تاكيد كرد و گفت: شخصيت آيت‌الله حكيم مصداق روايت «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» است.


به گزارش خبرگزاری بين‎‏المللی قرآن(ايكنا) آيت‎‌الله حسينی بوشهری، در همايش بزرگداشت آيت‎الله محمدباقرحكيم(ره) كه پيش از ظهر امروز در مركز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، با ذكر اين مطلب كه عوامل بسياری در شكل‎گيری شخصيت افراد دخيل است، اظهاركرد: هر كدام از عوامل موثر در شكل‎گيری شخصيت انسان در آينده او نيز نقش اساسی ايفا كرده و سرنوشت او را مشخص می‎سازد.


وی افزود: قرآن كريم و اهل بيت(ع) به ويژگی‎های موثر در شكل‎گيری شخصيت افراد اشاره كرده‎اند و با تبعيت از اين مولفه‎ها می‎‏توانيم به بهترين شكل، شخصيت سازی كنيم.


مدير حوزه‎های علميه: قرآن در 80مورد در خصوص علما و ويژگی‎های آنان به ارايه بحث و مطلب پرداخته است؛ روايات متعدد در زمينه اهميت علم و عالم مباحث ارزشمندی را ارايه كرده است كه در اين زمينه می‎توان به روايت شريف امام صادق(ع) اشاره كرد كه در آن، حضرت فرموده‎اند كه علما، مرزداران اعتقادی جامعه هستند.


وی افزود: وقتی كه روايت شريف مدادعلما افضل من دماء شهدا را از نظر می‎گذارنيم به اين حقيقت می‎رسيم كه اگر علما كه همان مرزداران اعتقادی هستند نباشند، مرزداران كشور نيز وجود نخواهند داشت.


حسينی بوشهری يادآور شد: آيت‎الله حكيم هم عالم بود و هم شهيد و مجاهد؛ يكی از ويژگی‎های خاص اين عالم هجرت ايشان بود كه اين ويژگی در قرآن كريم از ويژگی‎های خاص اولياالله ذكر شده است كه برای حفظ دين و گسترش آن از مرز و بوم و وطن خود هجرت كرد تا در بازگشتی حماسی دشمنان را منكوب كند.


وی گفت: امام راحل در خصوص ايشان فرمودند كه آيت‎الله حكيم ميهمان عزيز اينجانب و جمهوری اسلامی است؛ امام در جای ديگر فرمودند كه آيت‌الله حكيم را به دو جهت فرزندی مرحوم سيد محسن حكيم و همچنين جهاد فی سبيل‎الله دوست دارم.


امام جمعه موقت قم، يادآورشد: آيت‎الله مرحوم سيدمحسن حكيم در سخت‎ترين شرايط فرهنگی و سياسی حكم تكفير كمونيست‌‎ها در عراق صادر كردند و بساط آنان را برچيدند؛ چنانكه مرحوم آيت‎الله ميرزای بزرگ شيرازی با يك خط فتوا، كاخ شاه را نيز تحت‎الشعاع قرار داد.


وی با ذكر اهميت مسئله هجرت در اسلام عنوان كرد: مسئله هجرت به قدری اهميت دارد كه مبدا تاريخ در اسلام قرارگرفته است، در حاليكه در اسلام روزهای بسيار بزرگی از جمله ميلاد پيامبر(ص) و فتح مكه نيز قرار دارد و مرحوم حكيم در اين امر نيز جزو پيشگامان بود و با هجرت به قم و عراق در راه خدا جهاد كرد.


حسينی بوشهری يادآورشد: ايشان در اين عرصه بسيار جهادگر و كوشا بودند و به جرات اگر الان در عراق حضور داشتند اوضاع عراق با امروز آن بسيار متفاوت بود؛ آنروز كه ايشان برای جهاد فی سبيل الله از قم، عزم عراق كردند به دليل سابقه مبارزاتی و شخصيت خستگی‎ناپذير ايشان بيم آن می‎داديم كه دشمنان كينه توز ايشان را از شيعه و مردم عراق بگيرند.‌

captcha