گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد: مدیر مراکز تخصصی قرائت قرآن مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهلبیت(ع) کشور با بیان اینکه یک تیم بهصورت شورای مشورتی بر مسائل مؤسسه تصمیم گیری کنند، خواستار شد: مدیریت اثربخش در مؤسسات قرآنی نیازمند ایجاد شورای آموزشی است.
سعید محمدی، مدیر مراکز تخصصی قرائت قرآن مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهلبیت(ع) کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با نحوه مدیریت در مؤسسات قرآنی گفت: هماکنون نحوه مدیریت مؤسسات قرآنی نسبت به گذشته ارتقاء یافته است و باید یادآور شد که مدیران توانمندتر از قبل توانستند حرکتهای سازنده و پویا داشته باشند.
این قاری قرآن یکی از ابعاد مهم در ساختار مدیریت قرآنی مؤسسات را داشتن سوابق علمی و آموزشی افراد دانست و افزود: مدیرانی که در سطح مؤسسات ورود مییابند و یا مؤسسهای را به نام خود ثبت میکنند باید سوابق لازم را داشته باشند.
وی در ادامه خواستار تشکیل تیم قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی شد و بیان کرد: عمدتاً مؤسسات قرآنی دارای تیم قرآنی نیستند و لازم است تا در مؤسسات قرآنی، شورای آموزشی وجود داشته باشد که این مهم متشکل از افراد توانمند شده است.
سعید محمدی: |
یک مدیر مؤسسه قرآنی باید سوابق آموزشی در حوزه قرآن داشته باشد، البته ناگفته نماند که یک مدیر مؤسسه اگر در مسائل اجرایی توانمند و دارای سبقه قرآنی باشد بالطبع در عرصه مدیریت تأثیرگذار خواهد بود |
مدیر مراکز تخصصی قرائت قرآن مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهلبیت(ع) کشور تشکیل تیم قرآنی را یکی از بازوهای مهم در مدیریت مدیران مؤسسات قرآنی برشمرد و گفت: ارگانها و سازمانهایی که مؤسسات قرآنی را حمایت میکنند در مدیریتها و تصمیمگیریها تأثیر بسزایی دارد.
محمدی در رابطه با نحوه ایجاد مدیریت اثربخش در مؤسسات قرآنی گفت: وقتی مدیریت اثربخش در مؤسسات قرآنی ـ مردمی ایجاد میشود که انتظاراتی که از این مراکز قرآنی در حوزه آموزش داریم، به درستی تعریف شود.
وی افزود: وقتی ما از مؤسسات قرآنی انتظار آموزش صحیح داریم و بهطور متوالی به ابلاغ بخشنامه و آییننامه میپردازیم، باید به فکر منابع و هزینههای رشتههای آموزشی باشیم، البته متأسفانه این موارد پیشبینی نمیشود یعنی مسائل مالی و پشتیبانی به درستی در دستور کار قرار نمیگیرد.
محمدی در ادامه به اهم وظایف مدیران مؤسسات قرآنی برای فعالیتهای نظاممند اشاره و تأکید کرد: برنامهریزی بسیار دقیق بهطور سالانه است که در مسیر هدایت مؤسسات قرآنی تأثیر میگذارد و شورای آموزشی برای تصویب برنامههای مدون تشکیل شود.
این فعال قرآنی با بیان اینکه شناسایی، جذب و هدایت مستعدان قرآنی از جمله وظایف مدیر مؤسسات بهشمار میرود، اضافه کرد: همچنین مدیران برای ارتقای ساختار مدیریتی مؤسسات قرآنی ـ مردمی باید بهصورت کلی به منابع مالی توجه داشته باشند.
شورای آموزشی برای تصویب برنامههای مدون تشکیل شود
محمدی در رابطه با حضور مدیر قرآنی یا غیر قرآنی اما توانا در مدیریت مؤسسه قرآنی گفت: یک مدیر مؤسسه قرآنی باید سوابق آموزشی در حوزه قرآن داشته باشد، البته ناگفته نماند که یک مدیر مؤسسه اگر در مسائل اجرایی توانمند و دارای سبقه قرآنی باشد بالطبع در عرصه مدیریت تأثیرگذار خواهد بود.
این قاری قرآن افزود: همیشه مدیریت هیئت مدیرهای جواب داده است اما اگر تک محوری صورت گرفت باید با توجه به شورای آموزشی یا تیم آموزشی مؤسسه، از بین برود یعنی یک تیم بهصورت شورای مشورتی و مشارکتی بر مسائل مؤسسه تصمیم گیری کنند.
وی در پایان در رابطه با برگزاری دورههای بازآموزی قرآن برای ارتقای سطح مدیریتی مدیران مؤسسات قرآنی اظهار کرد: دورههای بازآموزی قرآن تأثیر بسزایی خواهد داشت، البته باید یادآور شد که یک مدیر مؤسسه قرآنی باید با قوانین مدیریتی آشنا باشند و همچنین راهکارهای لازم برای جذب نیروهای انسانی را در دستور کار قرار دهد.
خبرنگار: مهسا صبوری