تبیین اندیشه‌ها و اهداف نهضت عاشورا از مهمترین وظایف علما است
کد خبر: 1314993
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام پورمحمدی:

تبیین اندیشه‌ها و اهداف نهضت عاشورا از مهمترین وظایف علما است

گروه اندیشه: نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبیین اندیشه‌ها و اهداف نهضت عاشورا از مهمترین وظایف علماست، علما را چشم تیزبین اسلام و انقلاب دانست.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری امروز، 19 آبان در همایش روحانیان و مبلغان اعزامی ماه محرم اظهار کرد: علما باید از فرصت محرم در راستای افزایش معرفت مردم در زمینه‌های خداشناسی، امامت، ولایت فقیه و اعتقادهای مذهبی استفاده کنند.



امام جمعه مراغه ادامه داد: روحانیان علاوه بر اینکه باید حوادث عاشورا و علل و اهداف قیام امام حسین(ع) را در منابر تببین و اطلاع رسانی کنند، مخاطب‌شناس بوده و بدانند که نیاز مخاطب از این مجالس چیست.



وی با بیان اینکه علما باید در منابر از اخلاقیات نیز سخن بگویند، خاطرنشان کرد: محرم بهترین فرصت برای تبیین مسائل مختلف به مردم است که این فرصت به برکت امام حسین(ع) حاصل شده است.



حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: در آیین‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان سنت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید احیاء شود اما آسیب‌ها و خرافاتی نیز وجود دارد که باید آن را از بین برد.



امام جمعه مراغه با اشاره به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کم رنگ شده است، یادآوری کرد: فلسفه اصلی قیام حماسی و تاریخی امام حسین(ع) در کربلا احیاء این فریضه الهی بود.



عیسی هاتفی، فرمانده نیروی انتظامی مراغه نیز در این همایش گفت: طبق جلساتی که با تمام هیئت‌های مذهبی این شهرستان برگزار شد، هیئت‌ها باید در مراسم عزاداری ماه محرم، براساس قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه عمل کنند.



هاتفی افزود: در ماه محرم با ترویج خرافی‌گری و هر عمل منفی که بوی خرافات داشته باشد، قاطعانه برخورد خواهد شد.



وی از عزادارانی که قصد شرکت در مراسم عزاداری شبانگاهی دارند خواست پیش از شرکت در این مراسم در خصوص امنیت منزل و وسایل نقلیه خود اطمینان حاصل کنند.



هاتفی ادامه داد: مهم‌ترین هدف نیروی انتظامی این شهرستان در این ماه، برگزاری باشکوه آیین‌های عزاداری با همکاری و تعامل با هیئت‌های مذهبی و مردم است.



احمد مجتهدی، رئیس شبکه بهداشت و درمان مراغه نیز در این همایش با اشاره به اینکه بیماری تب مالت در منطقه شیوع پیدا کرده است، گفت: روحانیان با بهره‌مندی از منابر این ماه، در مجالس خود مردم را در ارتباط با پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های واگیر مطلع کنند.



مجتهدی با اشاره به اینکه هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان است، افزود: مردم و عزاداران حسینی باید از استفاده، پخش و مصرف انواع گوشت‌های نیم پز و نپخته و فرآورده‌های دامی و لبنی غیرپاستوریزه به‌ویژه شیر نجوشیده و پنیر تازه در نذورات خودداری کنند.



وی اظهار کرد: مصرف مواد غذایی از جمله مواد لبنی و دامی غیر بهداشتی، زمینه‌ساز ابتلاء به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌ویژه تب مالت می‌شود.



حجت‌الاسلام علی امیری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز در این آیین برنامه‌های ماه محرم را فرصت مناسبی برای ترویج مسایل دینی و فرهنگ ناب اسلامی عنوان کرد و گفت: مردم باید از حضور این سفیران مذهبی در مناطق خود استفاده و فضای مناسبی را برای سخنرانی روحانیان در فضاهای عمومی فراهم کنند.



وی افزود: تبیین جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و توجه به بحث استقلال و استکبارستیزی در حوزه فعالیت مبلغان در این ماه قرار دارد.



حجت‌الاسلام امیری اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که جوانان و نوجوانان در اینگونه مراسم  حضور یابند تا مبلغان نیز به سوالات و ابهامات آنها پاسخ دهند.

captcha