به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان سه شنبه، 12 آذرماه، در تفسیر آیات 27 تا 29 سوره فاطر در مسجد اعظم قم گفت:چون سوره مبارکه فاطر در مکه نازل شده است. در این سوره به مناسبتهای متنوع عناصر محوری مطالب مکی که توحید و وحی و نبوت از یک سو و خطوط کلی اخلاق و فقه را از سوی دیگر بیان میکند؛ از همین رو استدلالها و براهین متعدد و متنوعی را بیان کرده است.
وی بیان کرد: آنچه در آیه 27 بیان میشود «الَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا» این است که خداوند باران را میآفریند، آن باران آب است و این آب جنسش یکی است متنوع و مختلف نیست روی یک قطعه خاک و زمینی میریزد که خاکهای آن شبیه هم است و هوایی که در آن منطقه است یکی است، آفتاب و مهتاب آنجا نیز یکی است. اما میوههای متنوع، مزههای متنوع، رنگهای متنوع و اختلافات بسیاری در یک باغ یافت میشود. این همه اختلاف از آب یکسان، خاک یکسان، آفتاب و هوای یکسان نشان دهنده تدبیر یک ناظم حکیم است.
این مفسر قرآن در تفسیر آیه 28 این سوره اظهار کرد: خداوند در آیه 14 سوره مبارکه نساء فرمود: «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ» محبوب انسان از این چهار قسم بیرون نیست یا «قناطیر مقنطره» که همان ذهب و فضه و امثال آن است یا کشاوزی است که حرث است یا دامداری است که انعام است و یا علاقه مذکر و مونث است که شهوات است؛ در این آیات نیز همین اقسام چهار گانهی کشاورزی، معادن، حیوان و انسان ذکر شده است.
انسان عاقل از نشانههای خدا به مبدأ آفرینش پی میبرد
وی ادامه داد: در بین همه این اختلافاتی که همه از نشانههای الهی بودند بر اساس آیه 28 انسان عاقل است که پی به مبدا میبرد « إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ از میان بندگان خدا تنها عالمانند که از خدا مى راسند و در برابر او خشوع میورزند»؛ هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی نیز اهل خشوع نیست. لذا عصاره این کار را که خشوع است و محصول علمِ بالغ شدهی به عقل رسیدهی به ثمر نشسته اهل خشوع شده اینجا ذکر شده است؛ بنابراین هر علمی به ثمر نمیرسد.
رضایت خداوند از انسانی که به مرحله «عُبِدَ بِهِ الرّحْمَنُ» رسیده است
این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: در آیه 43 سوره عنکبوت فرمود علم مانند نردبان است اما مهم این است که این نردبان به دست چه کسی میافتد. اگر به دست مغنی بیفتد با آن ته چاه میرود اگر به دست مهندس داده شود با این سقف را تزیین میکند. عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد و عقل بر دوش علم پا بگذارد و بالا برود. زمانی که این علم باعث بالا رفتن عقل شد، عاقل میشود وقتی عاقل شد «عُبِدَ بِهِ الرّحْمَنُ» میشود وقتی «عُبِدَ بِهِ الرّحْمَنُ» شد اهل خشوع، ناله و گریه میشود و «صلاحه البکاء» میشود زمانی که به این مرحله رسید هم از خدا راضی است و هم خدا از او راضی است.
وی با اشاره به اینکه اسلامی کردن دانشگاهها مهمترین بحث روز است گفت: موعظه و برپایی نماز جماعت و امثال این کارها دانشگاه را اسلامی نمیکند. بلکه دانشگاه را دانش اسلامی میکند، دانش زمانی اسلامی میشود که نیازی به مبادی و اصول غرب نداشته باشد. باید ثابت شود که اساسا ما علم دینی داریم. در قدم بعدی باید ثابت شود که اصلا ما علم غیر دینی نداریم و علم غیر دینی محال است؛ این امر باید محققانه ثابت شود همانطور که قرآن آن را ثابت کرده است.
لزوم تدوین نقشه جامع علمی برای اسلامی کردن دانشگاهها
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: اصل اول طرح یک نقشه جامع علمی است؛ ما تا نقشه جامع علمی جهانی نداشته باشیم هر گونه سخنی در مورد اسلامی کردن دانشگاه، در بافت فرسوده خواهد بود. ما تا ندانیم در جهان چه خبر است نمیتوانیم علم را دینی بدانیم دانشگاه را اسلامی کنیم. اصل دوم این است که تنها علمی که میتواند مهندسی نقشه جامع علمی جهان را به عهده بگیرد، فلسفه است؛ چرا که علوم دیگر در مورد جهان سخن نمیگویند. همه علوم در موضوع خودشان سخن میگوید و تنها علمی که در مورد جهان سخن میگوید فلسفه است.
فلسفه الحادی تمامی علوم زیرمجموعه خود را ضد دین میکند
این مفسر قرآن تاکید کرد: فلسفه که بخواهد وارد جهان بشود در آغاز سکولار به معنای بیطرف است نه ضد دین؛ اگر به راه رفت و به خدایی و وحدانیتی رسید. اولین خدمتی که میکند به خودش میکند چون فلسفه الهی میشود و مهمترین خدمتی که به دیگر علوم میکند این است که همه علوم زیر مجموعه خودش را دینی میکند؛ اما اگر به بیراهه و کج راهه رفت و به این پندار رسید که مبدأیی نیست، معادی نیست جهان تصادفی است اولین خیانتی که میکند به خودش است چون میشود فلسفه الحادی و دومین خیانتی که میکند همه علوم زیر مجموعه خودش را ضد دین میکند.
تنها راه اسلامی کردن دانشگاه علم دینی است
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: بنابراین حرف اول دانشگاه را دانش و کتاب علمی میزند و تنها راه اسلامی کردن دانشگاه علم دینی است. بزرگان و اساتید نیز باید بدانند که علم دینی به آنها شرف میدهد، به آنها عزت میدهد، به آنها میگوید شما با مردن نمیپوسید از پوست به در میآیید. نتیجه علم غیر دینی جنگهای جهانی اول و دوم است. الان که دم از صلح زده میشود به خاطر این است که دست آنها روی ماشه بمب اتم است اگر کمی رها شود نتیجه آن جنگ جهانی سوم و چهارم خواهد شد، علم بیدین نتیجهای جز خاک کردن 70 یا 80 میلیون نفر ندارد.