مهدی اسماعیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ازنا در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با ضرورت تبلیغ در اینترنت اظهار کرد: پیشرفت جوامع، توسعه علم و فناوری و ایجاد تکنولوژیهای جدید مانند اینترنت به علت مزایای بسیاری که برا یکاربران خود فراهم کرده همواره مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب میکند لذا از این جهت باید به مقوله تبلیغ دین در اینترنت بهطور جدی پرداخته شود.
وی با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیتی بهوجود آورده که میتواند زمینهساز ایجاد فرصت و یا حتی تهدید باشد، اظهار کرد: تهدید از این جهت که رسانه یکی از مهمترین ابزار جنگ نرم دشمنان محسوب میشود که بدین وسیله تبلیغات سوء خود را که تهدیدی برای اسلام، انقلاب اسلامی، معنویت و انسانیت است برجامعه اعمال میکنند.
اسماعیلی ادامه داد: در بعد دیگر، فضای مجازی فرصتی را فراهم آورده است که میتوان به واسطه حضور فعال و سازنده اندیشمندان و صاحبنظران و پاسخ به شبهات به مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمنان پرداخت و مفاهیم و آموزههای ناب اسلامی را منعکس کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ازنا با اشاره به اینکه دشمن در بعد رسانهای بسیار قوی عمل کرده است، عنوان کرد: کشوری مانند آمریکا تسلط خود را بهواسطه قدرت رسانه ای بر سایر کشورها اعمال کرده است بدین منظور که تفکر ابرقدرت بودن امریکا را به اذهان مردم القا کرده است ولو در عمل این چنین نباشد کمااینکه مقام معظم رهبری امریکا را مصداق فردی میداند که در تاریکی ایستاده و سوت میزند تا کسی از احساس ترس او با خبر نشود.
اسماعیلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برای تبلیغ دین باید از شیوههای نوین استفاده کرد، گفت: شیوههای تبلیغ به اقتضای زمان و متناسب با نیازهای روز تغییر می کند؛ لذا ما نباید در یک جامعه جهانی خود را منزوی کنیم و ضروریست که آحاد مؤمنین با در نظر گرفتن فرصتها و آسیبها و با نظارت و پیگیری و برنامهریزی نهادهای فرهنگی در این عرصه وارد شوند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی گفته میشود که اسلام در همه زمینهها برنامه دارد یعنی در هر زمانی کارامد خواهد بود؛ لذا ضروری است که طلاب و روحانیون در کنار تبلیغ سنتی به عرصه تبلیغ دین در اینترنت وارد شوند و با هر کسی متناسب با درک و فهم او صحبت کنند بهطور مثال برای دانشمندان و کسانی که تشنه علم هستند اعجاز علمی دین، قرآن و احکام الهی و آثار مفید و علمی و اثبات شده نماز بر سلامت جسم و روح انسان را بیان کنند و یا به ارائه مسائل کاربردی و روانشناختی دین در شکلگیری کانون خانواده پرداخته و مواردی را که دین پیشبینی کرده است به مردم معرفی کنند.
اسماعیلی تبلیغ دین در اینترنت را مصداق امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: اگر تبلیغ و اطلاعرسانی ما با اخلاص و نیت الهی باشد قطعاً مرحله قلبی امر به معروف و نهی از منکر محقق خواهد شد زیرا خداوند از طریق غیب دلها را به هم نزدیک میگرداند و موجب تاثیرگذاری آن خواهد شد کمااینکه نمونه بارز این مهم امام راحل(ره) بود که بیانات خالصانه ایشان در در عین سادگی، تمام دنیا را تحتالشعاع قرار داد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ازنا ادامه داد: در بعد زبانی امر به معروف و نهی از منکر سعی میشود که از طریق گفتار که ممکن است شفاهی یا کتبی باشد متقاعد شود لذا تبلیغ دین در اینترنت همان مرحله زبانی امر به معروف و نهی از منکر است که نباید اهمیت آنرا کمرنگ تلقی کرد بلکه اتفاقاً اگر همراه با ظرافت، شیوههای جدید و از بیان درست باشد قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.