کد خبر: 1341000
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
علی‌رضا سبط‌احمدی:

کاهش بودجه سینما بخش خصوصی را فعال می‌کند

گروه هنر: تهیه‌کننده سینما گفت: کاهش بودجه سینما اقدامی در جهت رونق سینماست، زیرا دولت با این تصمیم خواهان کم شدن نقشش در تولید فیلم‌های سینمایی است و دست بخش خصوصی را در این عرصه باز می‌گذارد.


علی‌رضا سبط احمدی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کاهش بودجه سینما اظهار کرد: سینما باید به سویی حرکت کند که در آن دخالت‌های دولتی به حداقل ممکن برسد، چون معتقدم دولت بیش از هر چیز باید روی زیرساخت‌ها تمرکز کند و از هزینه کردن در تولید تا حد ممکن بکاهد. در این میان توجه به سیستم‌های نمایش، امکانات فنی و سخت افزاری، به روز کردن پخش فیلم‌ها بخشی از زیرساخت‌های سینمای ایران را در برمی‌گیرد.



وی افزود: هنگامی که می‌گویم دولت در عرصه تولید دخالت نداشته باشد منظورم این است که هر عرصه در اختیار تهیه‌کنندگان و اسپانسرهای سینما قرار گیرد تا این بخش‌ها بتوانند با رونق کاری خود سینمای ایران را به سوی پویایی بیش از گذشته رهنمون سازند. رسیدن به این خواسته نیز در گرو این است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند.



این تهیه کننده تاکید کرد: واگذاری تولید به بخش خصوصی به معنای نفی نقش نظارتی دولت روی این حوزه نیست، زیرا بخش خصوصی بازوی دولت است که باید دستورات و سیاست‌های خود را مبتنی با سیاست‌های نظام تعریف کند، اما اینکه نظارت نباید با دخالت به یک معنا تعریف شود بحث مهمی است که نباید از آن غافل بود.



خصوصی‌سازی در سینما عاملی برای حضور تماشاگران در سینما



تهیه کننده فیلم «سنگ اول» تاکید کرد: معتقدم واگذاری تولید به بخش خصوصی سبب گرایش مخاطبان به سینماها نیز خواهد شد، چون این حوزه به خوبی نیاز مخاطب را می‌شناسند و با نیازهای آنها آشنایی دارد، بنابراین کاری تولید می کنند که مردم آن را بپسندند و به سینماها روند.



سبط احمدی اعلام کرد: با توجه به توضیحاتی فوق باید که اگر کاهش بودجه سینما در جهت سرو سامان دادن به سینما و کاهش دولت در امر تولید باشد این اقدام در جای خود پسندیده است که به رونق سینما کمک خواهد کرد.



وی در پاسخ به این سوال که کاهش بودجه موجب تولید نشدن فیلم‌های فاخر خواهد شد، گفت: باید در ابتدا این گفته را معنا کنیم که فیلم فاخر به چه کاری می‌گویند، آیا کار فاخر اثری است که تنها بودجه‌ای عظیم دارد، آیا به صرف اینکه کاری با هزینه‌های بالا تولید می‌شود و لوکیشن‌های فراوان دارد به آن کار فاخر بگویند؟ جواب به این سوال می‌تواند پرسش مطرح شده را به خوبی پاسخ دهد.



این تهیه کننده در پایان گفت: اگر فیلمی فیلمنامه قوی نداشته باشد و از کارگردانی خوبی بهره نبرده باشد اثر ساخته شده به هیچ وجه موفق نخواهد بود، حال به هر اندازه که می‌خواهد پرهزینه باشد. گواه این ادعا را هم به وفور در سینمایمان شاهد بودیم که کارهای این چنین ساخته شده‌اند اما به هیچ وجه در جذب تماشاگر موفق نبوده‌اند، در صورتی که کارهای کم خرج اما با فیلمنامه خوب توانسته‌اند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند.

captcha