پرهیز از نگاه صوری به وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 1341035
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
نعمت‌زاده بیان کرد:

پرهیز از نگاه صوری به وحدت حوزه و دانشگاه

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه گفت: به نظر می‌­رسد اگر بخواهیم به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه فقط به شکل صوری نگاه نکنیم بلکه واقع‌بینانه و حقیقی بنگریم، پیش از آن باید به حل تعارض علم و دین بپردازیم.


رجبعلی نعمت‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به معنای وحدت، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای اجتماع و اتحاد نخبگان جامعه در کنار یکدیگر برای تعالی و پیشرفت جامعه است چرا که حیات و ممات تمدن اسلامی و تمدن هر جامعه­‌ای و نیز فراز و فرود آن به گسست یا پیوست نخبگان آن جامعه بستگی دارد.



وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که ما این دو نهاد ارزشمند و گرانسنگ را به مثابه یک روح در دو کالبد ببینیم، افزود: ما باید حوزه و دانشگاه را دو شعبه از مجموعه واحد ترویج علم و دین بنامیم که توأمان، هم مولدان علم­ و هم حاملان اصلی فرهنگ هستند.



این استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: حاکمیت ما خوشبختانه هم ماهیتاً مردمی است و هم حقیقتاً فرزند دانشگاه و حوزه­است. شاید هیچ­گاه مثل این دوران، این­گونه بین ایده وعمل پیوند ایجاد نشده باشد.



وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران افکار برخاسته از حوزه و دانشگاه فوراً عملیاتی شده و به عرصه حاکمیت انتقال می­‌یابد، افزود: شکست منبع تولید علم حوزه و دانشگاه، شکست حاکمیت را در پی خواهد داشت.



نعمت‌زاده با اشاره به وحدت ماهوی حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه اجمالاً اتفاق افتاده و در یک مقایسه میان وضعیت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به روشنی در‌می­یابیم  که ارتباطات و تعاملات بین حوزه و دانشگاه به شکل قابل ملاحظه‌­ای بهتر شده است.



وی ادامه داد: اگر خواهان تعمیق وحدت دو قشر تأثیرگذار جامعه، حوزه و دانشگاه هستیم، لازم است موانع پیش روی آن را شناسایی و با تدابیر و ساز و کارهای مناسب در جهت رفع آن­ها تلاش کنیم.



ضرورت از بین بردن تقابل حوزه و دانشگاه



این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از بین بردن تقابل حوزه و دانشگاه و تبدیل آن به تعامل سازنده و راهگشا لازم‌ است، بیان کرد:  بدیهی است داشتن زبان و ادبیات مشترک، کمک شایانی در جهت آشنایی طرفین با یکدیگر نموده و بهره­گیری از تمامی ظرفیت­ها را امکان­پذیر خواهد کرد.



وی ادامه داد: بدون تردید ایجاد دفاتر ارتباطی فیمابین و همفکری میان دانشجویان و اساتید دانشگاه با نخبگان و فضلای حوزه، تعامل هدفمند و تقریب اندیشه­ها به‌ویژه در مسایل سیاسی را فراهم خواهد ساخت.



نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: به نظر می‌­رسد اگر بخواهیم به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه فقط به شکل صوری نگاه نکنیم بلکه واقع­بینانه و حقیقی بنگریم، پیش از آن باید به حل تعارض علم و دین بپردازیم تا از قِبَل آن، اندیشه­‌ها سامان پذیرد و در سایه آن انگیزه نیز به حرکت درآید.



وی افزود: اگر علم و دین دو بال بالندگی جامعه محسوب می­شوند، برای آن است که بین تفکر بشری و معنویت گره خورده است. شکی نیست که اگر فکر بشر بی‌اتصال به خالق رها گردد، هیچ چیز نمی­تواند ضامن تصدیق و یا ردش  باشد.



مقابله با ناتوی فرهنگی از آثار وحدت حوزه دانشگاه است



این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار وحدت در حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: از جمله آثار وحدت حوزه و دانشگاه این خواهد بود که با بالا­ بردن ضریب بهره­وری از ظرفیت حوزه و دانشگاه، به مقابله با ناتوی فرهنگی بپردازیم.



وی با اشاره به اینکه، اسلامی دانستن تمامی علوم مهمترین محصول وحدت حوزه و دانشگاه، است، تاکید کرد: اصول کلی همه علوم را قرآن بیان می­کند، بنابراین دانشمندان علوم طبیعی و تجربی در واقع در مقام تفسیر کتب تکوینی خدای متعال هستند و فرزانگان حوزه­های علمیه نیز به تفسیر کتاب تدوین خدا می­نشینند.



نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: تردیدی نیست اگر بخواهیم در مقابل جهانی‌سازی فرهنگ غرب، خیزشی مقدس به سمت ایجاد تمدن جهانی بر محور ارزش­های اسلامی راه بیندازیم، بایستی به وحدت حوزه و دانشگاه به معنای درست کلمه بیندیشیم و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصری
|
-
|
۱۳۹۲/۰۹/۲۴ - ۲۰:۳۵
0
0
از اطلاع رسانی و روشنگری عالمانه شما سپاسگزار هستیم
captcha