کد خبر: 1343456
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
حجت‌الاسلام لطفیان:

یاد خدا غذای روح است که باید همچون غذای جسم تکرار شود

گروه خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: امام جمعه نیک‌شهر در گفتمان دینی «تأثیر نماز و امر به معروف در افزایش بهره‌وری و پایداری جامعه»، گفت: در نمازمان ده‌ها بار جمله الله اکبر را لا به لای رکوع و سجود تکرار می‌کنیم. یاد خدا غذای روح است که باید همچون غذای جسم تکرار شود.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در این گفتمان با اشاره به کلیات و اهمیت نماز، گفت: تکرار سوره حمد در هر نماز یک ضرورت است تا آنجا که اگر این سوره نباشد نمازی نیست. در سوره حمد نیز کلمات ایاک، صراط، رحمن و رحیم تکرار شده است. در برخی از روایات نیز آمده که سوره حمد دو بار بر پیامبر نازل شده است.



وی افزود: در قرآن نیز نمونه تکرار بسیار است به طور مثال تکرار داستان‌های قرآنی؛ پس برای هر لحظه غفلت و فراموشی یک تذکر لازم است. در نمازمان ده‌ها بار جمله الله اکبر را لا به لای رکوع و سجود تکرار می‌کنیم. یاد خدا غذای روح است که باید همچون غذای جسم تکرار شود.



لطفیان بیان کرد: آیه شریفه «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» نیز 114 بار در قرآن تکرار شده است. اسلام به ما سفارش کرده که اگر سر سفره چند نوع غذا بود برای مصرف هر نوع یک بار بسم‌الله بگوئید. می‌توان گفت در مکتب تربیتی اسلام برای تمام ساعات روز دعای مخصوصی وارد شده است که اگر کسی به طور مثال در ساعت اول و دوم فرصت نکرد برای ساعت سوم می‌تواند دعای خاصی بخواند؛ درست مثل فرودگاهی که برای هر ساعت یک پرواز دارد.



امام‌جمعه نیک‌شهر با اشاره به اینکه تذکر لسانی وظیفه همگانی است، افزود: بسیاری از کسانی که گرفتار گناه شده‌اند، با یک تذکر از کار خود دست برنمی‌دارند لذا باید با ادب و برخورد خوب و بدون توهین و بی‌احترامی این وظیفه را ادا کنید.



وی عنوان کرد: داستان حضرت ابراهیم(ع) و مذاکرات او با ستاره‌پرستان، ماه‌پرستان و خورشید‌پرستان به ما می‌آموزد او از مردم برائت نداشت بلکه از شرک مردم برائت داشت. باید تا متوجه انحرافی بودن مسیر شوید، با سرعت و شهامت برگردید و لجاجت نکنید.



حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه وجودی که در معرض محو و تغییر است نمی‌تواند خدایی باشد، بیان کرد: حال می‌خواهد ستاره کوچک یا خورشید بزرگ باشد، در جایگاه خدایی قرار نمی‌گیرد. حضرت ابراهیم(ع) در پایان گفت‌وگو با مردمی که ستاره، ماه و خورشید را می‌پرستیدند گفت «من از شرک شما بیزارم».



این استاد دانشگاه یادآور شد: از راه‌ها، اصول و فنون دعوت به نماز و امر به معروف، تخلیه ذهن از مشغله‌های بیهوده و راه مقابله با عادت‌های ناپسند حکمت، وعظه و جدال نیکو است. ظرفیت فکری، روحی و علمی مردم متفاوت است، گروهی را با استدلال، گروهی را با موعظه و گروهی را با مجادله باید دعوت کرد.



حکمت در قرآن کریم سخن محکم و قطعی است



لطفیان افزود: کلمه حکمت در مواردی به کار می‌رود که گفته‌ها و پیشنهادها بنای محکمی در عقل و فطرت همه انسان‌ها داشته باشد برای مثال در سوره اسراء اسنان از فرزندکشی به خاطر فقر، زنا، قتل، تصرف در مال یتیم، انجام کارهایی که نسبت به آن علم ندارید، راه رفتن متکبرانه و کم‌فروشی نهی شده است؛ قرآن سپس می‌فرماید «این نهی‌ها حکمت است» زیرا احدی در بدی آنها شک وتردید ندارد.



وی بیان کرد: بنابراین حکمت در قرآن به معنای سخن محکم و قطعی است برای مثال از تلویزیون، سینما، تلفن همراه و اینترنت بدگویی نکنید زیرا انتقاد شما محکم نیست و در واقع جهت‌گیری و مقابله در برابر پیشرفت‌های علمی است ولی از فیلم بد و استفاده بد از تکنولوژی انتقاد کنید.



حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: در امر آموزش باید اول دانش و اطلاعات بدهیم و بعد گرایش‌ها و عواطف مخاطب را شکوفا کرده و او را به ترک یک کار علاقه‌مند کنیم و در آخر به صورت تدریجی همراه با احساس خوشایند او را به مهارت‌ها و اعمال تشویق کنیم که مفاهیم مورد نظر و آداب را رعایت و در انجام امور خیر و عمل صالح با رضایت قلبی، زبانی و عملی مشارکت داشته باشد.



وی گفت: امام سجاد(ع) در شام همین که خواست دستگاه بین‌امیه را رسوا کند فرمود «پدرم امام حسین را همچون پرنده‌ای در قفس شهید کردند او را با نوک چاقو سوراخ سوراخ کردند تا شهید شد» اینجا اگر امام سجاد فقط اشاره به شهادت می‌کردند نه نحوه شهید شدن ایشان، در چشم مردم شام که به خاطر تبلیغات مسموم بنی‌امیه شناخت عمیقی نسبت به اهل بیت(ع) نداشتند، مهم نبود. چون امام حسین(ع) را نیز جزو خیل عظیمی که در جنگ کشته می‌شدند قرار می‌دادند.



امام جمعه نیک‌شهر ادامه داد: امام سجاد(ع) در ادامه فرمودند «بر فرض که قصد کشتن دارید اما چرا اینگونه کشتید، چرا دفن نکردید، چرا به خیمه‌های او حمله کردید، چرا مثل پرنده بدنش را سوراخ سوراخ کردید، چرا کنار نهر آب او را تشنه کشتید، چرا به خیمه‌های او حمله کردید و چرا کودک او را شهید کردید.» این کلمات به قدری در نزد افراد غیرقابل خدشه بود که شام را طوفانی کرد و یک کودتای فکری، فرهنگی و جنگ نرم علیه رژیم اموی به راه انداخت.



وی افزود: در امر به معروف و ترویج آداب و اسرار اقامه نماز باید روی مسائلی تکیه کرد که قابل خدشه نباشد، اما مراد از موعظه حسنه، موعظه‌ای استکه براساس محبت و با بیان نیکو باشد و در زمان و مکان مناسب با شیوه‌های صحیح انجام شود همچنین مراد از مجادله نیکو حفظ اخلاق مجادله، پذیرفتن نقاط قوت دیگران و استدلال و مقابله به مثل در شیوه‌هاست.



حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه با اصلاح عقاید مفاسد کمرنگ می‌شود، یادآور شد: باید ریشه مفاسد را بخشکانیم. با آداب و رسوم غلط سنت‌شکنی کنیم، به ارزش‌های خوب دیگران احترام بگذاریم و با انجام عمل صالح و معروف و اقامه نماز جماعت اول وقت زمینه را بر منکر تنگ کنیم و خوبی‌ها را علنی کنیم البته نه با نیت تظاهر، ریا و خودنمایی.



این استاد دانشگاه در پایان عنوان کرد: براساس آیه 120 سوره توبه ارتش اسلام با تظاهر قدرت، دشمن را می‌ترساند که این عمل صالحی بود. چهره‌های منحرف دین را تضعیف کرده و ایجاد تفرقه می‌کنند که باید این چهره‌ها را به مردم بشناسانیم.

captcha