سید احمد واعظی، عضو هیئت علمی انستیتو روانپزشکی تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ویژگیها و ابعاد انسان بر اساس نهجالبلاغه، گفت: حیات طبیعی و حیات معقول دو نوع حیاتی است که برای انسان در نهجالبلاغه برشمرده شده و استاد مرحوم علامه جعفری در تفسیر خود از نهجالبلاغه چنین حیات معقولی را با عنوان حیات معنوی یاد کرده است.
تبیین حیات طبیعی و معقول
واعظی با تبیین بیشتر حیات طبیعی و معقول یا معنوی، گفت: علامه جعفری در تفسیر خود از نهجالبلاغه حیات طبیعی را منوط به حیات جسمی و روانی و ... دانسته اما حیات معقول یا معنوی را وابسته به امور فطری انسان دانسته که با انسان متولد میشود و باید در طبیعت و خانواده شکوفا شود.
رسالت ویژه محیطهای آموزشی در حوزه حیات معقول
وی با اشاره به رسالت ویژهای که برای محیطهای آموزشی در حوزه حیات معقول و معنوی به نظر میرسد، گفت: ورود خانواده، مدارس، آموزش عالی و ... به این بعد از حیات انسانی و به منظور ارتقای این بعد از سلامت ضروری به نظر میرسد تا استعدادهای انسانی در این حوزه شکوفا شود.
واعظی افزود: طریقه شکوفا شدن چنین استعدادی در وجود انسان که به تعالی سلامت معنوی انسان منجر میشود در نهجالبلاغه تشریح شده که باید مورد اهتمام جامعه پزشکان و مسئولان نظام سلامت قرار گیرد.
ضرورت ایجاد پروتکل آموزشی
وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک پروتکل در این حوزه برای ارتقای سلامت معنوی در بخشهای آموزشی کشور، گفت: آغاز بحثهای مربوط به سلامت معنوی در مدارس ابتدایی و آموزشی، نیازمند پروتکلهایی است که در مراحل پیشرفتهتر در دانشگاهها باید دنبال شود.
واعظی گفت: پرورش و استعدادهای انسان در بعد معنوی و معقول باید در قالب دروس آموزشی و رشتههای تحصیلی در دانشگاهها به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی که با سلامت مردم سروکار دارند نیز ارائه شود و عدهای به عنوان متخصص در این زمینه تربیت و پرورش شوند.
لزوم ایجاد رشته مستقل دانشگاهی در بعد معنوی انسان
وی با انتقاد از اینکه در مورد مکاتب روانشناسی رشتههای متعددی در دانشگاهها وجود دارد، گفت: این بعد از سلامت نیز علاوه بر اینکه به صورت عمومی و در تمام رشتهها مورد توجه قرار میگیرد باید به صورت مستقل، جداگانه و تخصصی در دانشگاهها ارائه شود و این امری است که باید نظام آموزشی عالی بر آن کار کند.
ضرورت اهتمام جامعه پزشکان
واعظی با اشاره به ضرورت اهتمام جامعه پزشکان در این حوزه، گفت: ذات نایافته از هستی بخش کی تواند شود هستی بخش..، ارائه دهندگان و ارتقا دهندگان و پرورشدهندگان ابعاد وجود آدمی باید خود آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانند آنها را پیاده کنند در حالیکه هم اکنون در سیستمهای آموزشی خود برنامه و آموزش نداریم و باید برنامهریزی کنیم.
وی ادامه داد: اروپاییها و آمریکاییها که به اندازه ما به مسایل معنوی اعتقادی ندارند در سطح دانشگاهی، معنویت را ارائه میکنند.