کد خبر: 1344130
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷

نشست دانشجویی «توسعه معنوی در پرتو نماز و امر به معروف» در قم برگزار شد

گروه خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: نشست دانسجویی «توسعه معنوی در پرتو نماز و امر به معروف» با همکاری امور جوانان هلال احمر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اقامه نماز استان قم در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی با حضور جمعی از دانشجویان عضو طرح یاوران نماز برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این نشست با اشاره به اینکه برای دعوت به حق و ترویج اقامه نماز و امر به معروف یکی از اهرم‌های قوی تحریک عواطف بشری و ملی است، گفت: قرآن کریم در سوره حجرات آیه 12 می‌فرماید «کسی غیبت دیگری را نکند زیرا دیگری هم برادر توست و آبروی او محترم است. او که حضور ندارد تا از خود دفاع کند، آیا کسی دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد، غیبت همچون خوردن گوشت برادر است. آن هم برادری که از دنیا رفته است».



وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) با بیعت، ایجاد اخوت و برادری، نقل داستان وفادار پیروان سایر انبیا، مشورت با مرددم، عیادت بیماران غیرمسلمان، محبت کردن به افرادی که به او دشنام می‌دادند، محبت کردن به افرادی که به او دشنام می‌دادند، آزاد کردن اهل مکه در روز فتح مکه و در واقع از تمام عاطف مردم برای دعوت به خبر و امر به معروف، نهی از منکر و اقامه نماز استفاده می‌کردند.



مدیر کانون نویسندگان قم ادامه داد: به هر حال برای گسترش خوبی‌ها و جلوگیری از مفاسد باید از هر احساس و وجدان ملی و میهنی که بتوان بهره‌مند شد، نباید کوتاهی کرد. کشورهای بی‌دین میلیون‌ها سرباز را با همین حس وطن دوستی و ملیت خواهی به جبهه‌ها می‌فرستند.



وی به بیان روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و بیان کرد: شخصی به مادرش تندی کرد، روز بعد امام او را دید و به او فرمود «چرا با مادرت تندی کردی، دامان مادرت گهواره آرامش تو بود؛ پس با او خشن نباش» که این از جمله مثال‌های تحریک عواطف در امر به معروف است.



حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: شیوه و روش ترویج اقامه نماز و امر به معروف تذکر و نصیحت مخفیانه و کوتاه است. در حدیثی آمده است «هرکس برادر دینی خود را مخفیانه موعظه کند او را آراسته است، ولی هرکس او را آشکار موعظه کند شرمنده‌اش کرده است»(بحار، 75، ص 374).



وی ادامه داد: ناگفته پیداست که اگر خلافکار خود را محترم بداند، پندها را زودتر و راحت‌تر خواهد پذیرفت در صورتی که اگر خود را رسوای مردم احساس کند، اصلاح او بسیار سخت خواهد شد. در حدیثی نیز آمده است «هرگاه کسی را موعظه می‌کنی خلاصه بگو، گاهی آثار جملات و کلمات کوتاه بیش از بحث‌های طولانی است ودر ذهن بهتر می‌ماند و همچنین برای حفظ کردن و نوشتن هم راحت‌تر است.



این مقام مسئول با اشاره به سوره هود آیه 3، عنوان کرد: یکی دیگر از راه‌های دعوت به حق ایجاد انگیزه‌ها و بیان وعده‌های اولیای خداست. انبیاء به مردم می‌گفتند «شما از راه انحراف خود دست بردارید و استغفار کنید. خداوند شما را به خوبی کامیاب می‌کند». رسول خدا(ص) به کسی که به بهانه سرزدن به درختش مزاحم صاحب باغ و زن و بچه او می‌شد فرمود «اگر این یک درخت خود را به او بفروشی. من برای تو بهشت را ضمانت می‌کنم ولی او نپذیرفت.



وی بیان کرد: براساس آیات 59 و 60 سوره هود اینکه اسنان بداند مشمول دعای اولیای خدا یا نفرین آن بزرگواران باشد در حرکات و رفتارش بسیار مؤثر است. امام علی(ع) در خطبه 24 نهج‌البلاغه می‌فرماید «اگر شما در راه خدا باشید و به وظیفه الهی خود عمل کنیدد در دنیا هم به کامیابی نرسیدید، من در قیامت ضامن رستگاری شما هستم».



حجت‌الاسلام لطفیان افزود: از جمله وظایف مهم یاوران نماز شناخت شیوه‌های نوین آموزشی برای جذب دیگران به اقامه نماز، مسجد و امر به معروف و آگاهی دادن است. کسی که امر و نهی می‌کند، اگر امر و نهی خاطر آزمایش است. گاهی فهم دلیل نیاز به گذشت زمان دارد و گاهی هم تسلیم فرمان بودن خود بهترین دلیل است.



وی عنوان کرد: اما بسیاری از اوامر و نواهی براساس منق و دلیل است که اگر ما آنها را برای مدرم بیان کنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم. براساس آیه 14 سوره طه و 28 سوره رعد دلیل فرمان نماز، یاد خدا بودن است و یاد خدا تنها راه آرامش دل‌هاست. دلیل دیگر نماز تشکر از خداوند است. نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دار.



این مقام مسئول افزود: در مورد روزه نیز آمده است «اثر روزه پیدا شدن تقوا و بازدارندگی از گناه است» یا در مورد جهاد برکات جهاد را جلوگیری از فساد در زمین عنوان شده است که اگر گروهی با قیام خود جلو ستمگران را نگیرند زمین به فساد کشیده می‌شود.



وی افزود: قرآن کریم با بیان شیوا و رسای خود در مورد موارد دیگر نیاز سخنان صریح و واضحی بیان کرده است. در مورد فلسفه خمس و زکات نیز محروم‌زدایی، حمایت از تبلیغات دینی، آزاد کردن اسیران در بند، رسیدگی به ورشکستگان و مأموران زکات و درراه ماندگان، جذب دل‌های دیگران و ... عنوان شده است.



حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به اینکه آگاهی دادن به مخاطب روش دیگری در دعوت به نماز است، بیان کرد: هستند کسانی که از آثار و خطرات خلاف خود، آگاهی لازم را ندارند. امام رضا(ع) می‌فرماید «مسئله مهم مردم آگاهی است، اگر مردم زیبایی سخنان ما اهل بیت(ع) را بدانند به طور قطع طرفدارانمان می‌شوند.



وی یادآور شد: لذا خداوند از علما تعهد گرفته است که جاهلان را آموزش دهند. پیامبر(ص) با زنی گفت‌وگو می‌کرد، شخصی از کنار حضرت عبور کرد حضرت فرمود «این همسر من است بهتر آنکه من تو را آگاه کنم تا مبادا فکر دیگری تو را به گناه تهمت و سوءظن وا دارد» این شیوه آگاه‌سازی پیامبر اکرم(ص) بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از سوء‌ظن است. طبق دستور قرآن سوء‌ظن، تهمت، غیبت و تجمل‌گرایی، فخرفروی، اسراف و چشم و هم چشمی، حسادت و بداخلاقی از گناهان برجسته و خطرناک در زندگی فردی و اجتماعی است که باید مردم جامعه از آنها دوری کنند.

captcha