به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نوراللهیان با تبیین دلایل حضور بانوان در کاروان امام حسین(ع)عنوان کرد: در زمان حرکت کاروان امام حسین (ع) بسیاری از کسانی که از مقصد ایشان آگاه میشدند با حضور بانوان در این سفر مخالفت میکردند چرا که از نظر آنها حضور بانوان همراه چنین کاروانی به هیچ عنوان منطقی به نظر نمیرسید؛ حتی افرادی مانند ابن عباس و محمد حنفیه و تعدادی دیگر از یاران با امام (ع) در خصوص این مسئله صحبت کرده مخالفت خود را با حضور زنان و کودکان در این سفر اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه حتی در مسیر حرکت نیز افرادی به امام(ع) رجوع میکردند و علت همراهی بانوان را از امام حسین (ع) جویا میشدند، گفت: امام در این زمینه سکوت اختیار فرموده و چیزی نمیگفتند.
نوراللهیان ادامه داد: امروز که ما پرونده مدرسه عاشورا را بررسی میکنیم در مییابیم امام حسین (ع) قصد داشتند که خبرنگاران و راویان واقعه عاشورا را بانوان و محارم اهل بیت (ع) تشکیل دهند چرا که در جنگ تمامی مردها کشته میشدند و تنها امام سجاد (ع) هم، چون در بستر بیماری بودند در واقعه عاشورا شهید نشدند و امام حسین (ع) قصد داشت خبرنگارانی که قرار است علت و چگونگی قیام عاشورا را نقل کنند، حتما امین باشند زیرا در آن زمان خبر در اختیار حاکم اموی و رسانههای او بود به همین جهت امکان داشت تا واقعه عاشورا به گونهای تحریف شود و راویان حکومتی واقعه بزرگ عاشورا را چنانکه نظام حاکم آن زمان مایل بود نقل کنند و اگر این اقدام هوشمندانه امام (ع) نبود تاریخ تاکنون به گونه دیگری رقم خورده بود.
وی تصریح کرد: بنی امیه آن زمان قصد داشت امام حسین (ع) را خارجی و شورشی معرفی کند و به همین جهت مورخان نیز این اطلاعات را همانگونه که دستگاه حاکم مایل بود منتشر میکردند و به همین جهت ضرورت وجود خبرنگاران امین در این میان به شدت احساس می شد.
حجتالاسلام نوراللهیان در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگاری از مشاغل پرخطر است، گفت: خبرنگاران در جنگها و در زیر بمبارانهای هواپیماهای جنگنده مشغول تهیه خبر هستند، در واقعه عاشورا نیز چنین اتفاقی رخ داد و خبرنگاران عاشورایی در بطن واقعه عاشورا، در کاخ یزید و در کاخ ابن زیاد حضور داشتند و انتقال پیام عاشورا بر دوش آنها بود.
وی ادامه داد: خاندان بنیامیه قصد داشت به نحوی هدف امام حسین(ع) را از بین برده و به همین منظور با اهانت به شخص سیدالشهدا (ع) اهداف خود را دنبال کند، آنها فکر میکردند اگر پیکر امام(ع) بر زمین بیافتد هدف او نیز از میان برداشته خواهد شد و تصور سادهای از این مطلب داشتند. همچنانکه سیوطى حکایت کرده است در زمان امام علی(ع) خاندان بنی امیه از طریق «سبعــون ألف منبـر و منبرة من فوقهن یلعنون حیدرة» هفتاد هزار منبر به مواضع آن حضرت میتاختند، در واقعه عاشورا نیز میخواستند چنین کنند. در آن زمان رسانه همان منبر بود و سخنگویان بنیامیه از منبرها در جهت پیشبرد اهداف آنها استفاده میکردند.
نوراللهیان گفت: بنی امیه قصد داشت با پمپاژ خبری واقعه عاشورا را آنگونه که میخواست جلوه دهد و امام(ع) با درایت تمام خبرنگاران واقعه عاشورا را از صادقترین افراد انتخاب کرد بالاخره راویان واقعه عاشورا یا مادرشان فاطمه زهرا(س) است و بدین طریق و با یک واسطه نسب آنها به پیامبر میرسد مثل حضرت زینب یا پدرشان امام حسین(ع) است مثل حضرت سکینه(س) و فاطمه بنت الحسین.
وی به تشریح ویژگیهای خبرنگاران عاشورا پرداخت و گفت: اینها خبرنگاران واقعی بودند که در دل حادثه قرار گرفتند و افرادی هستند که مردم به حرف آنها اعتماد میکنند زیرا غیر صداقت از آنها چیزی دیده نشده است. خبرنگاران عاشورا معصوم نبودند اما بزرگزادگانی بودند که تمام قریش به آنها اعتماد کامل داشت و از خاندانهای بزرگ عرب محسوب میشدند. مهمترین ویژگی خبرنگاران عاشورایی این است که آنها در بطن حادثه قرار داشته و صحنه به صحنه حوادث و تاریخ کربلا را درک کرده بودند.
نوراللهیان در ادامه گفت: اهمیت اربعین در این است که حادثه عاشورا در اربعین توسط راویان حسینی به شکل تازهای نقل شد و اگر قرار بود راویان ابن زیاد در خصوص این واقعه تاریخنگاری کنند واقعه عاشورا به سرعت از اذهان مردم دور میشد و همین روایت خبرنگاران عاشورایی سبب شده است تا اربعین پس از گذشت نزدیک به هزارو 400 سال همچنان در اذهان مردم زنده باقی بماند. در آن زمان منابر حکومت بنیامیه بر علیه خاندان نبوت بسیج شده بودند و اما با اطلاع رسانی درست از واقعه عاشورا قیام امام حسین(ع) جاودانه شد و همانطور که میبینید با گذر سالها همچنان میلیونها نفر برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا مراجعت میکنند.
حجتالاسلام نوراللهیان در پایان اظهار کرد: اربعین در حقیقت اجتماع خبرنگاران عرصه عاشوراست، درست چهل روز پس از واقعه عاشورا راویان حادثه در نقطه و محلی که واقعه در آنجا اتفاق افتاده حضور پیدا میکنند. خبرنگارانی که همانجا در صحنه عاشورا بودند و از مدینه همراه امام(ع) حرکت کردند و با معمار عاشورا آمدند و در مکه بودند و در راهها حضور داشتند؛ اینها حوادث زیادی را به چشم دیدند و این وقایع را بازگو کردند این خبرنگاران از عصر عاشورا حرکت کردند و تمامی حوادثی را که در جنگ اتفاق افتاد در شام و دمشق بیان کردند. اربعین خود رسانه دیگری بود که سبب شد خبر این واقعه در بین جهانیان ماندگار شود و در حقیقت خاندان نبوت در آن زمان خبرنگاران عرصه دین بودند.