به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کتاب «در بوته نقد» به شعر موسویگرمارودی از نگاه منتقدان پرداخته و خانه کتاب آن را با پیشگفتار شاعر با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسانده است.
موسویگرمارودی در بخشی از این پیشگفتار مینویسد: «شاعر باید پیوسته دواوین استادان را بخواند و یاد بگیرد، تا ببیند «درآمد» و «بیرون شد» ایشان از مضامین و دقایق سخن، بر چه وجه بوده است تا طرق و انواع شعر، در طبع او مرتسم شود و عیب و هنر شعر بر صحیفه خرد او منقش گردد و سخنش روی در ترقی دارد و طبعش به جانب غُلُو، میل نکند.»
«شعری که به سراغ شاعر آمده است» عنوان نقدی است که از محمد جان شکوری بخارایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و به نقل از روزنامه «جوانان تاجیکستان» است که در بخشی از آن میخوانیم: «شعر گرمارودی زاینده ادبیات است، ادبیات به وجود میآورد، ادبیات را پیش میبرد. کم نیستند شاعرانی که شعر میگویند، ولی ادبیات به وجود نمیآورند، شعرشان ادبیات را یک وجب پیش نمیبرد. البته ادبیات هزار ساله ما را که بزرگان جهانی بسیار دارد، یک وجب پیش راندن آسان نیست، برای هر کسی میسر نمیشود، لیکن همیشه نویسندگانی، شاعرانی و نثرنویسانی بودهاند، که ادبیات را آهسته آهسته، وجب به وجب و برخی یکباره، یکی دو قدم پیش بردهاند.»
محمدکاظم کاظمی در نقدی با عنوان «شاعری جامعالاطراف» معتقد است؛ «علی موسویگرمارودی، علاوه بر پرکار بودن، شاعری جامعالاطراف است و صاحب اثر در غالب قالبها و موضوعات رایج در شعر این سالها. پس ما ناگزیر به ارزیابی شعر دو گرمارودی هستیم؛ گرمارودی نوپرداز و گرمارودی کهنسرا. و جالب اینکه بیشتر سرودههای این شعر در دو قطب نسبتاً بارز و دور از هم جای گرفتهاند؛ در شعرهای سپید و قصیده. در فضای میان این دو، یعنی قالبهای نیمایی، غزل، مثنوی و چهارپاره، شاعر به قوت آن دو قطب ظاهر نشده است، مگر به ندرت.»
غلامحسین عمرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مطلبی با عنوان «در آینه روزگار» زمینه اصلی شعر گرمارودی را فرهنگ دینی و زبان حماسی و اعتراضی و عاطفه رقیق شاعر و تخیل خلاق شاعر و تسلط بر موسیقی درونی متن شعر دانسته و میافزاید: «دفترهای جداگانهای که از این شاعر تحت عنوان مجموعه شعر مستقل چاپ و منتشر شدهاند، در مجموع، کارکردهای لغوی شاعر را از لحاظ درون متنی و جنبههای فرهنگی به نمایش گذاشتهاند.
شعر گرمارودی عمدتاً، شعری فرهنگمدارانه و البته مقتدرانه است. درونمایههای دینی و مذهبی همچنان مورد توجه جدی شاعر قرار دارد که البته بازآفرینی شده و تازگی دارند. دو تفاوت عمده گرمارودی با لغتگرایان در رویکرد جدی این شاعر به ترکیبسازی و خلق تصاویر تازه و حال و هوای عاطفی مشترک تاریخی است که شاعر را به تاریخ و اسطوره پیوند میزند.»
«نقد و تحلیل شعر شط خون» نوشته منوچهر اکبری، «من از باغ میآیم» مرضیه اسماعیلزاده، «سیری در باغ معنا» عمر صفر، «قلمانداز شاعر و دانشمند ممتاز» میرزا ملا احمد، «حریر و حماسه» محمد یزدانپرست و «اقیانوس بیکران شعر» نورالدین خاکی از نقدهای دیگری است که بر شعر موسویگرمارودی وارد شده است.
چاپ نخست کتاب «در بوته نقد» توسط علی موسویگرمارودی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 130 هزار ریال از سوی خانه کتاب منتشر شده است.