جایگاه پیامبر هر دینی در تفکرات پیروان آن دین معمولاً کجاست؟ جایگاه آن پیامبر، اگر پیامبر راستین و منتخب الهی باشد کجاست؟ اگر در کتاب آسمانی آن دین خداوند بر جایگاه عظیم آن پیامبر تصریح کرده باشد، این تصریح چه تأثیری بر نگاه و تفکر پیروان آن خواهد داشت؟
وهابیت معتقد است پیامبر(ص) مرده و دیگر هیچ اثری بر امت خود ندارد و بر این استدلال خود آیه «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ؛ قطعاً تو خواهى مرد و آنان [نیز] خواهند مرد»(آیه 30 سوره زمر) را شاهد میآورند و با توجه به اینکه زیارت قبور را بدعت دانسته ممنوع میشمارند، به زیارت مضجع شریف پیامبر(ص) نیز نمیروند.
آنها حتی همزمان با تخریب قبر ائمه بقیع، قصد تخریب قبر پیامبر(ص) را نیز داشتند اما با فشار کشورهای اسلامی و تهدید آنها مبنی بر اعلام جهاد علیه وهابیت از این امر به صورت موقتی منصرف شدهاند. اکنون نیز اگر به مسجدالنبی مشرف شوید میبینید که اجازه زیارت و نزدیک شدن به اتاقی که پیکر شریف پیامبر(ص) در آنجا قرار دارد را نمیدهند.
نگاه تشیع: آیا جایگاه پیامبر اسلام (ص) پایینتر از شهدا است؟
«وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند»(آیه 169 سوره آل عمران). آیا پیامبر(ص) زنده نیست و نزد پروردگارش روزی داده نمیشود؟
پس چرا خداوند در آیه 64 سوره نساء میفرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا؛ و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مىکرد قطعا خدا را توبهپذیر مهربان مىیافتند».
در روایات شیعه و سنی آمده است که مسلمانان نزد پیامبر آمده سؤال کردند: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ؛ قطعا تو خواهى مرد و آنان [نیز] خواهند مرد»(آیه 30 سوره زمر) وقتی شما از دنیا میروید چگونه از شما بخواهیم که برای ما استغفار کنید که پیامبر(ص) فرمودند: بیایید کنار قبر من و در آنجا طلب کنید که من برای شما استغفار کنم و فرقی ندارد زنده و مرده من.
سلام مردگان بر پیامبر زنده
همه ما مسلمانان در سلام نماز خود میگوییم: «السلام علیکَ ایها النبی و رحمة الله و برکاته» وهابیت هم همین جمله را در نمازهای خود میگویند اما السلام علیکَ خطاب مستقیم به فرد زنده است و هرگز برای یک فرد مرده از این خطاب استفاده نمیشود و گفتن آن به این معنی است که ما پیامبر(ص) را زنده میدانیم و اگر قرار بود پیامبر(ص) اثری برای امت خود نداشته باشند باید در نماز «السلام علیهِ» بر پیامبر اسلام(ص) خطاب میشد.
تعارضهای گفتار و اعمال وهابیت
وهابیت در نماز بدون ولایت خود میگوید «السلام علیکَ السلام علیکَ ایها النبی و رحمة الله و برکاته» اما به شدت تصریح دارد که پیامبر(ص) مردهای بیاثر برای امتش است و براساس همین تعارضها است که بسیاری از اهل سنت با عقاید وهابیت مخالف هستند و حتی در خصوص احترام به حضرت رسول (ص) و اهل بیت(ع) نیز اهل سنت دیدگاههای بسیار متفاوتی با وهابیت داشته به نحوی که در مسجدالنبی و قبرستان بقیع، اهل سنت و شیعیان همپای هم حضور دارند و به پیامبر(ص)، ائمه(ع)، اصحاب و فرزندان پیامبر و بزرگان دین ادای احترام میکنند.