به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در جلسه تفسیر قرآن که روز دوشنبه 30 دیماه با حضور کامران ماوردیانی، از اساتید برتر قرآن در مؤسسه هدی برگزار شد، به ترجمه و تفسیر ادامه آیه 185 و آیه 186 سوره بقره پرداخته شد و «فلسفه روزه» مورد بررسی قرار گرفت.
در ترجمه این آیه آمده است: هر کس ببیند (بچشید) از شما ماه (رمضان) را پس باید روزه بگیرد آن را و هر کسی باشد بیمار یا سفر برود از روزهای دیگر میخواهد خداوند برایتان آسانی و نمیخواهد برایتان سختی تا کامل کنید شمارش آن را تا خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگی بستایید.
در ادامه این بحث عنوان شد: باشد که شکرگزاری کنید و هنگامی که بخواهند از تو بندگانم از من، همانا من همیشه نزدیک هستم، جواب مثبت میدهم فرا خواندن فراخوان را هنگامی که بخوانند مرا پس باید آنها جواب مرا بدهند و باید باور کنند مرا شاید آنها رشد یابند.(از لحاظ تعالی جسم و جان)
در این آیه در ادامه آیات پیش، فلسفه روزه که افزاش دایره تقوا و خویشتنبانی است، بیان شده است، این آیه سهل و سمح بودن دین اسلام و تکالیف آن برای انسانها را نشان میدهد، زیرا که انجام واجبات نیز موجب تعالی روح میشود، خداوند برای افراد بیمار و در سفر تکلیف روزه را در ماه رمضان برداشته و این فرصت را به آنان میدهد که در ماههای دیگر جبران کند و بدین سبب از نعمتهای عدیده الهی سپاسگزاری کنند.
در آیه 186 نیز، خداوند، پیامبر(ص) را به صورت خصوص مورد مخاطب قرار میدهد و او را مسئول انسانهای دیگر میداند، خداوند همیشه نزدیک بندگانش است، لذا در آیات مختلف قرآن همانند آیه مورد بحث و آیات 16، سوره ق و آیه 60، سوره غافر، انسانها را به سوی خود فرا میخواند از طرفی شرط استجابت دعا با توجه به این آیه فرا خواندن و صدا زدن خداوند است.
کلمه «سائل» نیز به کسی اطلاق شده که خواهان و جویای علم و معرفت است و در اسلام پسندیده است، لذا با واژه «تکدی» که خواهان پول است، متفاوت است و این کار(تکدی) در اسلام مذموم است.
خبرنگار: معصومه نوروزحقی