کد خبر: 1368779
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
امینی تأکید کرد:

موفقیت جشنواره «تئاتر فجر» در گروی تحقق سند توسعه تئاتر

گروه هنر: اگر سند توسعه تئاتر که حدود 9 سال پیش تدوین شد به هیئت دولت ورود پیدا می‌کرد و برای تصویب بندهای آن تقدیم مجلس می‌شد، امروز هم بودجه مشخصی برای تئاتر و فعالیت‌های نمایشی داشتیم و هم جشنواره‌هایی همچون «تئاتر فجر» براساس یک اساسنامه مشخص برگزار می‌شد.

رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا، گفت: مشکلات موجود در تئاتر و جشنواره‌های تئاتری همچون فجر ریشه‌ای است و با یک بررسی کلی و نگاه اجمالی به ادوار برگزاری آن به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که در هیچ یک از این دوره‌ها، ما برنامه مشخص و ضابطه‌مندی که از سوی مدیران تئاتری و دبیران دبیرخانه جشنواره‌ها لازم‌الاجرا باشد نداشتیم.
وی ادامه داد: با چنین فرضی در چند دوره شاهد ظهور مدیران غیرتئاتری در رأس امور اداری و اجرایی تئاتر هستیم و در یک برهه‌ای گرایش به سوی انتخاب مدیران تئاتری است و تا این اواخر که مجدد هم مدیر مرکز هنرهای نمایشی و هم دبیر جشنواره از چهره‌های غیرتئاتری انتخاب می‌شوند.

نظرگاه مدیران تئاتری همواره مقطعی و سلیقه‌ای بوده است

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» تصریح کرد: این مشکل ریشه‌ای از آنجا نشئت می‌گیرد که هیچ برنامه مشخص و مدونی در زمینه هنرهای نمایشی وجود ندارد و نظرگاه مدیران و به تبع آنها دبیران جشنواره‌های تئاتری در هر دوره مقطعی و سلیقه‌ای است که موجب می‌شود حداقل از نظر صورت و ساختار اجرایی تفاوت فاحشی میان آنها احساس شود.
مدیر سابق اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی گفت: 9 سال پیش و پیش از روی کار آمدن دولت نهم و دهم، سند توسعه تئاتر با نظارت جمعی از نخبگان تئاتری تنظیم و تدوین شد که هیچ‌گاه به سرانجام نرسید و در شرایطی که قرار بود این سند ابتدا در هیئت دولت مطرح شود و برای تصویب بندهای آن در صحن علنی مجلس به شور گذاشته شود اما مسکوت ماند که تا این لحظه نیز کسی سراغی از آن نگرفته است.
امینی تأکید کرد: اتخاذ چنین روندی غیراصولی در عرصه هنرهای نمایشی موجب شده است تا همواره مدیریت تئاتر در کشور تبدیل به یک روزمرگی و رخوت شود و هیچ برنامه منظم و قوام یافته‌ای را به منظور برگزاری رویدادهای تئاتری و همچنین فعالیت و حجم تولیدات نمایشی در طول سال شاهد نباشیم.
 

تدوین اساسنامه برای فعالیت‌های تئاتر یک اقدام اساسی و زیربنایی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تدوین اساسنامه به عنوان یک سند جامع و راهبردی به منظور نظارت و فعالیت مطلوب در عرصه هنرهای نمایشی که اقدامی زیربنایی است و باید بگویم ما در برگزاری رویدادهای معتبر تئاتری همچون جشنواره فجر حتی از یک شیوه‌نامه دوره‌ای که مختص همان دوره باشد و بتوان براساس آن به خروجی مطلوبی از نظر حجم و سطح کیفی تولیدات برسیم نداریم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است که هیچ‌گاه در عرصه هنر به ویژه تئاتر نتوانسته‌ایم به امور زیربنایی و  اصولی توجه شایانی داشته باشیم، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به خطیر بودن هنر نمایش و اقبالی که مردم هر ساله به آن نشان می‌دهند چاره‌ای جز مطرح شدن مجدد سند توسعه تئاتر با در نظر گرفتن همه مقتضیات زمان و احتمالاً تغییر و بازنگری در برخی از بندهای آن نداریم.
یادآور می‌شود، اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر»، عصر امروز شنبه 12 بهمن ساعت 18 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

captcha