کد خبر: 1370572
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
معاون بین‌الملل حوزه بیان کرد:

لزوم اهتمام بیشتر طلاب به حفظ موضوعی آیات قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام زمانی با بیان این که در الازهر همه طلاب حافظ قرآن هستند، عنوان کرد: طلاب ایرانی هم باید در زمینه حفظ آیات‎‏الاحکام و احادیث و آیات موضوعی کوشا باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی شامگاه، سیزدهم بهمن ماه در چهارمین کرسی آزاداندیشی حوزه در سالن اجتماعات حوزه گفت: تفسیر و قرآن باید از حاشیه و درس جنبی خارج شده و به متن حوزه تبدیل شود.
وی افزود: به قول فرمایش مقام معظم رهبری ما باید همه علوم خود را از قرآن بگیریم؛ ما می‌توانیم کلام قرآنی داشته باشیم، اخلاق قرآنی، فلسفه قرآنی، عرفان قرآنی، هم باید در حوزه نهادینه شود.
زمانی با اشاره به راه‎اندازی این رشته‏‎ها در حوزه بیان کرد: خوشبختانه در جامعه‌المصطفی(ص) 10 گرایش در زمینه‌های مذکور ایجاد شده است؛ در زمینه حفظ قرآن هم در حوزه کوتاه آمده‎ایم و باید بیشتر از اینها فعال باشیم.
وی ادامه داد: در الازهر همه طلاب حافظ قرآن هستند؛ شاید اعتقاد داشته باشم که در حال حاضر نمی‎توان چنین انتظاری از حوزه داشت ولی حفظ موضوعی قرآن در زمینه‎هایی کاربردی بسیار مهم است و طلاب باید در زمینه حفظ آیات‎‏الاحکام و احادیث و آیات موضوعی کوشا باشند.
این مدرس قرآن حوزه بیان کرد: رویکردهای سه گانه‎ای در عرصه فقه اسلامی نسبت به قرآن وجود دارد که این سه دسته به افراطیون، تفریطی‎ها و اعتدالیون تقسیم می‎شوند؛ جریان افراطی را جریان قرآنیون می‎نامند که بیشتر در جهان اهل تسنن بروز و ظهور داشت و در تشیع به شکل کمرنگی جلوه کرد.
معاون بین‎الملل حوزه‎های علمیه یادآور شد: این گروه بیشتر در کشورهای عربی به ویژه در مصر جلوه کرد و کتب بسیاری نیز در این رابطه نوشته شد که این گروه نیز به شش دسته تقسیم می‏شوند.
زمانی تصریح کرد: آنها قائل بودند که تمام احکام فقهی باید با متن قرآن تطبیق داده شود و نگاه خاصی به حدیث ندارند؛ ولی جریان تفریطی نیز به قرآن کمتر توجه داشته و بیشتر در حوزه سنت و حدیث متمرکز شده است که این گروه در شیعه به عنوان اخباریون جلوه کرد و در اهل سنت به اهل حدیث مشهور شد این نکته را نیز نباید از نظر دورنگاه داشت که این گروه نیز به 6 دسته تقسیم می‎شوند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.
زمانی اظهارکرد: جریان معتدل به بهره‌برداری متوازن از قرآن و حدیث معتقد است؛ این جریان معتدل هم به شکل یکنواخت نیست و تفاوت دید در آنها وجود دارد؛ رویکردهای متفاوتی در نحوه حضور قرآن در متون درسی حوزه وجود دارد.
وی افزود: یکی از این رویکردها مبتنی بر این نکته است که گفته می‌شود آیات الاحکام در قرآن مشخص است هر کاری که قرار بوده در زمینه استخراج از مبانی قرآنی در فقه و اصول انجام شود، انجام شده است و نیازی به بحث‌های دیگر نیست.
معاون بین‎الملل حوزه‎های علمیه بیان کرد: نگاه دیگر بیان می‏دارد که درست است که پژوهش‏ها و تقسیم بندی‏هایی در این زمینه صورت گرفته است ولی این مسئله نباید پژوهش‎های جدید را متوقف کند و می‏توان رویکردهای دیگری را ادامه داد تا بیش از این از قرآن بهره ببریم.
معاون بین‏الملل حوزه یادآور شد: رویکرد سوم هم معتقد است احادیث مورد استفاده جدی قرار گیرد؛ ولی ما آیات بیشتری داریم که از آنها استفاده نکردیم و در استنباط احکام باید قرآن محور بود و احادیث در حاشیه و مبین آن باشد.
زمانی با ذکر این مطلب که در حوزه نگاه دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: این نگاه در حوزه علمیه قم رایج است و مباحثی که در این میان در میان علما، طلاب و مسئولان حوزه مطرح می‏شود بیشتر ناشی از همین رویکرد است.

captcha