به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، امین رستمزاده در میزگرد بررسی «علل و عوامل سه دهه پایداری و توسعه انقلاب اسلامی» که امروز، 23 بهمن از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: بهطور حتم انقلاب اسلامی عظیمترین نقطه عطف خیزش مردمی و تحول سیاسی قرن است.
وی افزود: شناخت ارزش، قدر نعمت و برکت انقلاب و درک آن در مانایی انقلاب بسیار پر اهمیت است و در این رابطه هدف و فلسفه انقلاب در راستای تعالی کرامت انسانی بود.
دبیر کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت دهه فجر آذربایجان غربی تأکید کرد: بنابراین باید انقلاب را به سمت تمامی آرمانهایش با تمام قوا پیش برد در غیر این صورت یکی از آفتهای حفظ پویایی و توسعه آن تلقی میشود چون پویایی و نشاط انقلابی و جهادی با اتکا به ارزشهای اصیلی که انقلاب با آن شکل گرفته و رشد و نمو کرده است، از پیش شرط اصلی تحقق این مهم قلمداد میشود.
رستمزاده ادامه داد: بهطور حتم سرنوشت و آینده انقلاب را صاحبان آن رقم میزنند و در این راستا انقلاب اسلامی و مردمی جمهوری اسلامی ایران نیز بههمت خود مردم تاکنون از گذرگاههای بسیار دشوار چه در زمان اوایل انقلاب و چه دفاع مقدس که سپاه مردمی و اسلامی در مقابل جنگافزارهای مدرن نظامی دنیا مقابله کرد، عبور کرده و اعتقاد مردمی و انقلابی پیروز واقعی این صحنه بود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: مردم در حراست و صیانت از انقلاب و آرمانهای اصیل آن در مراحل بعدی در گذرگاهها و محکهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی و علمی نیز با سربلندی و سعادت گذر کرده و برای آرمان انقلاب جهاد عملی و فکری آفریدند.
این کارشناس ارشد حقوق بینالملل ابراز کرد: انقلاب ارزشی ایران بر خلاف سایر انقلابهایی که شاید برای مادیات باشد اینچنین در تارک اصطلاحات سیاسی دنیا در قرن حاضر میدرخشد و به تمام دنیا صادر شده و مرجع انقلابهای مردمی دنیا تلقی میشود.
علت تداوم انقلاب
دبیر کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت دهه فجر آذربایجان غربی گفت: علت تداوم تسری رشد و الگوگیری انقلاب اسلامی در فلسفه شکلگیری و مؤلفههای متعالی و خاص انقلاب نهفته است که باید دانشگاهیان در این خصوص از منظرگاههای خلاقانه با رویکرد پژوهشی به پرداخت مطالعاتی و انعکاس آن در جامعه حسب ادبیات فکری اقشار مختلف جامعه بپردازند.
وی با بیان اینکه انگیزه، اعتقاد الهی و توحیدی مردم در شکلگیری و پیروزی انقلاب نقشی بیبدیل داشته خاطرنشان کرد: شاخصههایی چون ولایی، مردمی اسلامی و تکیه و تأکید بر نیازهای همهجانبه مردم و جامعه و گام برداشتن در مسیر آرمانهای انقلاب و امام خمینی(ره) و همبستگی و وحدت از جمله معیارهای مهم در تداوم انقلاب است که باید بر روی آنها پرداخت پژوهشی، تخصصی و موشکافانهتر صورت پذیرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تبیین آرا و ابعاد شخصیتی امام(ره) خاطرنشان کرد: منش، روش و گفتار امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بهعنوان کلیدواژههای مانایی و پایداری انقلاب در عصر حاضر بسیار حائز اهمیت است.
نقش جهانبینی در هویت انسان
در ادامه این میزگرد اسمعیلزاده، از پژوهشگران و مدرس حوزه تاریخ انقلاب در دانشگاههای ارومیه با اشاره به اینکه انقلاب مقولهای است که میتوان از جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار داد و تحلیل کرد، افزود: اگر تمامی انقلابهای دنیا را بررسی کنیم میبینیم که وجود جهانبینی، رهبری قوی و حضور مردم سه ویژگی مشترک آنها است.
وی تصریح کرد: جهانبینی دوامبخش وجود هر انسانی است، اگر ایده و انگیزه یک فرد را از او بگیرند دچار بیهویتی میشود؛ حتی عامل بسیاری از خودکشیها نیز همین بیهویتی است.
اسمعیلزاده ادامه داد: اگر ایدهپردازی مناسب صورت نگیرد و جهانبینی وجود نداشته باشد یک نظام سیاسی بهوجود نمیآید، در صورت بررسی خواهیم دید که بدون جهانبینی و آرمان هیچ نظام سیاسی وجود خارجی پیدا نمیکند.
وی اضافه کرد: برخی ادعای جدایی دین از سیاست و بهطور کلی جدایی ایدئولوژی از نظامهای سیاسی مطرح میکنند ولی در صورت داشتن نگاهی عمیق میبینیم وقتی یک نظام محتوای جهانبینی نداشته باشد اساساً وجود پیدا نخواهد کرد.
اسمعیلزاده در ادامه گفت: اولین ریشه و پایه انقلاب از دست رفتن خاصیت بافت و ساخت یک نظام سیاسی است، وقتی این اتفاق بیفتد نظامها دچار ریزش و فروریزی میشوند.
وی تصریح کرد: هر انقلابی که پایه جهانبینیاش با مردم سازگار باشد ماندگار خواهد بود و یکی از مهمترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی ما نیز همین بوده است.
مدرس حوزه تاریخ انقلاب افزود: اگر به تاریخ تحولات ایران بنگریم میبینیم آن چیزی که طی سدهها و دهههای گذشته به وجود ایرانی عینیت میدهد و بافت و ساخت جهانبینی ایران را شکل میدهد تفکر شیعی است؛ بنابراین سازگار بودن آموزههای ائمه اطهار(ع) با فرهنگ ایرانیان باعث انتخاب مذهب شیعه توسط ملت ایران شد و تشیع را به مکتبی ماندگار در کشور تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) زمانی بحث حکومت دینی و ولایت فقیه را مطرح کردند که مسلمانان و دینگرایان هیچ تشکلی نداشتند ولی این مسئله با استقبال زیادی مواجه شد، از طرفی دیدیم که سخنان هیچ کدام از این غربگرایان و شرقگرایان جایی در ذهن مردم پیدا نکرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: تنها جریان فکری که مردم پشت آن ایستادند و انقلاب اسلامی شکل گرفت تفکر امام خمینی(ره) و اسلام بود، در طول انقلاب نیز میبینیم که همین شاخصه موجب بقای انقلاب اسلامی بوده است.
وی با اشاره به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در اوایل انقلاب قدرت در دست لیبرالها بود و نخست وزیر وقت نیز فردی لیبرال بود و وزرای او به تعبیر امروز غربزده و سکولار محسوب میشدند، پس از آن هم قدرت به دست بنی صدر افتاد ولی میبینیم با وجود فضایی که برای اینها فراهم شد موفق به انجام کاری نشدند و تنها قدرتی که توانست میدانداری کند امام(ره) و تفکر دینی بود.
اسمعیلزاده اضافه کرد: انقلاب اسلامی با زیرساخت عقیدتی مردم تطبیق داشته و خلأ عقیدتی بین مردم و حکومت وجود ندارد، آن چه که انقلاب را در مقابل تمامی تهدیدها و توطئهها حفظ کرده است به همین رمز عقیدتی باز میگردد.
وی تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی بتواند پیوند و همانندی عقیدتی خود را با مردم حفظ کند همواره نظامی آسیبناپذیر خواهد بود، کما این که امروز هم میبینیم در عرصههای حساس سیاسی نیز آسیبناپذیر است.
این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: زمانی تمامی شیوخ مرتجع منطقه جمع شدند و توپی را بهعنوان آغاز جنگ قادسیه به سمت ایران شلیک کردند اما امروز میبینیم که بسیاری از آن حکومتها و افراد وجود ندارند در حالی که جمهوری اسلامی با قدرت در جای خود قرار دارد؛ اینها جزو عبرتهای تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه پایه دوم هر انقلاب وجود رهبری است، گفت: بدون رهبری حرکت هیچ جامعهای دوام نمییابد امروز میبینیم علل شکست بیداری اسلامی مشکل در رهبری است، رهبر موفق تئوریسین و مهندس فکری است و برخورداری از قدرت، شجاعت و خلاقیت از ویژگیهای مهم او است.
اسمعیلزاده افزود: امام خمینی(ره) رهبر سیاسی خلاقی بودند و این خصوصیت بارز ایشان بود، پیش از امام(ره) مجتهدهای بسیار زیادی در کشور ما وجود داشتند اما هیچ یک از آنها موفق به ایجاد یک چنین حرکت اجتماعی نشدند؛ تفاوت امام(ره) با سایر مجتهدان این بود که باور داشتند میتوان حکومت ایجاد کرد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: وقتی به امام(ره) گفتند هیچ کشوری اجازه نمیدهد شما به آن جا تبعید شوید ایشان در پاسخ فرمودند حتی اگر هیچ کشوری من اجازه ورود ندهد کشتی را اجاره خواهم کرد و بر روی آن به هدفم ادامه خواهم داد.
وی ادامه داد: امروز شجاعت امام(ره) را در سبک و سیاق مقام معظم رهبری میبینیم، تهدیداتی که بعد از رحلت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را تهدید کرده است به مراتب خطرناکتر از اوایل انقلاب بوده اما رهبری با تمام وجود استقامت و پایداری کردهاند.
اسمعیلزاده اضافه کرد: بصیرت سیاسی، شجاعت و هوشمندی رهبر چه بعد و قبل از انقلاب و چه بعد از رحلت حضرت امام(ره) نکته تکیه و عامل اصلی ماندگاری انقلاب اسلامی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سومین عاملی که باعث توسعه و ماندگاری انقلاب میشود مردم است، تاریخ به ما نشان میدهد در صدر اسلام همه چیز فراهم بود، ایدئولوژی و رهبری فراهم بود اما مردم حضور نداشتند در نتیجه اهل بیت مظلوم واقع شدند و امام علی(ع) نتوانست حکومت تشکیل دهد.
اسمعیلزاده با اشاره به نقش پررنگ مردم در تحولات سیاسی گفت: اگر در سال 57 نیز مردم حضور نداشتند انقلاب به پیروزی نمیرسید. دشمنان همواره القا میکنند که مردم خسته شدهاند و دیگر در صحنه حضور نخواهند یافت اما میبینیم که مردم در انتخابات، راهپیماییها و تمامی صحنهها با قدرت حاضر میشوند، چهار سال تمام القا کردند که مردم در انتخابات سال 92 شرکت نخواهند کرد اما دیدیم مردم حماسهای آفریدند که همه را متحیر کرد.
وی افزود: مردم ما از بصیرت و هوش سیاسی بالایی برخوردار هستند میدانند در چه زمانی چه کاری باید انجام دهند. نقد و انتقاد به نفع انقلاب است و باعث تقویت پایه نظام میشود و همین مردم در صحنهها هوشمندانه ظاهر میشوند.
وی اظهار کرد: ملت ما مانند کودکی است که از انقلاب مشروطه تا کنون رشد کرده و اکنون به بلوغ سیاسی رسیده است، مقام معظم رهبری هم در رابطه با ملتمان میفرماید این ما نیستیم که به مردم ایده میدهیم بلکه این مردم هستند که از حکومت حمایت میکنند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی ملت ما نشان میدهد که مردم ما همواره از نبود آزادی رنج بردهاند، انقلاب به آنها این امکان را داد تا حرفهایشان را بزنند، آزادی یکی از مبانی و اصول ماندگاری انقلاب اسلامی است.
اسمعیلزاده افزود: اصل دیگر ماندگاری انقلاب اسلامی عزتطلبی ملت ایران است. مردم ما در طول تاریخ تحقیر شده است. سال 1915 روسیه و انگلستان ایران را تقسیم میکنند و کویر را برای ایران باقی میگذارند و بعد از آن پشیمان میشوند و حتی این کویر را نیز بین خود تقسیم میکنند.
وی ادامه داد: بعدها انگلستان ایران را مانند هندوستان مستعمره خود کرد و کار تا جایی پیش رفت که حتی صدای سایر کشورهای دنیا نیز در آمد و به این رفتار نامناسب با ملت ایران اعتراض کردند.
وی گفت: آمریکاییها هم بدترین خیانت ممکن را در حق ملت ایران انجام دادند، آمریکاییهایی که امروز عربده دفاع از آزادی سر میدهند سالها قبل حتی دولت سکولار مصدق را نیز تحمل نکردند و آن را سرنگون ساختند.
این مدرس تاریخ انقلاب اسلامی یکی از دیگر رمزهای پایداری انقلاب اسلامی را بازگرداندن عزت به مردم و پایان دادن به احساس حقارت تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: ایده و آرمانهای مردم، وجود رهبری شجاع، مدیر و مدبر، مردمی هوشمند و بصیر، آزادی به دست آمده و عزتخواهی مردم ایران پنج عامل توسعه و پایداری انقلاب اسلامی هستند.