عشق به ائمه‌اطهار(ع)؛ ویژگی بارز شعر ملامنوچهر کولیوند
کد خبر: 1375986
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴

عشق به ائمه‌اطهار(ع)؛ ویژگی بارز شعر ملامنوچهر کولیوند

گروه هنر: یکی از ویژگی‎های بارز اخلاقی شاعر لرستانی، ملامنوچهر کولیوند عشق به ائمه اطهار(ع) است که در شعرهایش نیز متجلی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از لرستان، منوچهر کولیوند یکی از شاعران عارف مسلک و پرآوازه از دیار سرسبز و شاعرخیز الشتر بوده است.
ملامنوچهر فرزند خسرو و نوه نورمحمدخان در سال 1236 هجری خورشیدی در شهرستان الشتر دیده به جهان گشود.
وی نخستین آموزه‎های خواندن و نوشتن و سرودن را نزد پدر و سپس پدربزرگش فرا گرفت. علوم دینی و فنون شاعری را نیز نزد فتح‎عالی، مسئول امور دینی طایفه نورمحمدخان و پسرعمویش کریم‎خان آموخت.
ملامنوچهر از اوایل جوانی خود تا سن 58 سالگی دیوانی بالغ بر 10 هزار بیت تدوین می‎کند که به علت غارت طایفه نورمحمدخانی به وسیله طایفه کزازی به همراه اسباب و اثاثیه منزلش به یغما می‎رود.
اشعار دیوان ملا اغلب به زبان لکی سروده شده‎اند اما در آن‎ها از اصطلاحات کردی، فارسی، عربی و ترکی نیز استفاده شده است.
یکی از ویژگی‎های بارز اخلاقی ملامنوچهر عشق به ائمه اطهار(ع) که در شعرهایش نیز متجلی است؛ ملا بارها با پای پیاده علیرغم رنج سفر و سختی‎های آن به زیارت امام حسین(ع) در کربلا رفته و در اشعار خود نیز به آن اشاره داشته است.
این شاعر و عارف بزرگ لرستانی در سال 1298 هجری خورشیدی جان به جان آفرین تسلیم می‎کند؛ در مورد نحوه فوت این شاعر فرزانه دو قول معروف است: یکی اینکه در آخرین سفر خود به عتبات عالیات در بین راه در محل تنگه گاوشمار(حد فاصل بخش چگنی و الشتر) سخت بیمار شده و در همان جا جان به جان‎آفرین تسلیم می‎کند.
و قول دیگر اینکه ملا برای یافتن دیوان اشعار خود سفری به ملایر، اراک و فراهان می‎کند اما بر اثر ضعف و پیری و اندوهش از این حادثه فوت می‎کند.
سرگذشت شاعر پرآوازه و شهیر الشتر بر دوستداران وی و نام‎آوران عرصه فرهنگ و هنر پوشیده نیست اما برای هم‎چون منی که از ملا فقط آرامگاهی را سال‎ها پیش آن‎هم نه در خور شأن وی در آرامستان «روستای بتکی» دیده بودم بسیار شنیدنی بود زیرا اگرچه من نیز در دیار ملا زیسته بودم اما نام او را بر سردر هیچکدام از مکان‎های فرهنگی شهرمان ندیده بودم، روی هیچ‎کدام از تابلوهای معابر شهرم ننوشته بود: «خیابان یا میدان ملامنوچهر کولیوند».
زمانی که ملا شعر می‎سرود انجمن شعر نبود، شعر سپید هم نیامده بود، رایانه‎ای نیز در کار نبود که ملا اشعارش را ذخیره کند، آن‎ها را در انجمن حلاجی کند و سپس برای ثبت دیوانش از این مؤسسه به آن مؤسسه برود اما ملا سرود و چه زیبا، چه آهنگین و چه بی‎نقص!
چند سال پیش اداره میراث فرهنگی سلسله برای بازسازی مزار این شاعر عارف اقداماتی را انجام داد که مسئول میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهرستان در مورد اقدامات انجام شده بیان کرد: شعرا و هنرمندان طلایه‎داران انتقال فرهنگ در هر دورانی هستند و در واقع تاریخ و فرهنگ هر مرز و بومی با اشعار و آثار آن‎ها ماندگار می‎شود و به نسل‎های بعد به میراث می‎رسد.
لزوم توجه به این امر از سوی اداره میراث فرهنگی باعث شد که در سال 88 به همت این اداره عملیات مرمت و بازسازی مزار این شاعر فرهیخته آغاز شود و تاکنون 90 درصد عملیات بازسازی انجام شده و تنها سقف مزار باقی مانده است که با توجه به اعتباری که در سال جاری به آن تعلق گرفت در اوایل سال آینده کل عملیات بازسازی به پایان خواهد رسید.
حسین محسنی‎زاده، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله در ارتباط با این شاعر عارف با اشاره به اینکه شهرستان سلسله همواره مهد پرورش شعرای بزرگی از دیرباز تاکنون بوده است، ادامه داد: بی‎شک آب و هوا و طبیعت سرسبز و زیبای این شهرستان در طبع شاعری آن‎ها بی‎تأثیر نبوده است چرا که با مطالعه آثار این شاعران برجسته ملاحظه می‎شود که بسیاری از اشعار آن‎ها در وصف طبیعت زیبای سلسله سروده شده است.
وی تصریح کرد: هنوز هم در عرصه شعر و شاعری جوانان جویای نامی در این دیار هستند که در آینده همچون ملامنوچهر، ملاحق‎علی سیاهپوش و ملاپریشان با اشعار باصلابت و پرمحتوای خود یادشان را در اذهان ماندگار خواهند کرد.
مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله خاطرنشان کرد: همین امر لزوم توجه بیشتر به شعرا و برپایی بزرگداشت‎هایی درخور شأن و نام آن‎ها را بیشتر می‎کند و طبیعتاً اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله به عنوان متولی فرهنگی شهرستان این وظیفه مهم را به دوش می‎کشد.
محسنی‎زاده افزود: در سال‎های گذشته مراسمی تحت عنوان عصری با شعر بر مزار این شاعر گرانقدر برگزار شد و از خانواده نورمحمدی نیز برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمد.
وی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله برپایی این‎چنین مراسم‎ها و بزرگداشت‎هایی را برای همه مفاخر ادبی این شهرستان در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم بتوانیم یاد و خاطره این شعرای بزرگ را گرامی داشته و به نسل‎های بعد منتقل کنیم.

captcha