به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، رونمایی از کشکول موعود، انتصاب مجدد آیتالله محقق داماد به ریاست گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم، برگزاری همایش فقه هستهای و بررسی زبان گفتاری قرآن از مهمترین رخدادهای این هفته در حوزه اندیشه هستند.
«کشکول موعود» رونمایی شد
بر اساس گزارش ایکنا همزمان با هفتاد و نهمین نشست ماهانه موسسه موعود عصر(عج) از جدیدترین اثر این موسسه با نام «کشکول موعود» رونمایی شد. رونمایی از این اثر با حضور مدیرمسئول موسسه موعود و جمعی از علاقهمندان به حوزه فرهنگ و مهدویت، در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این کشکول، پنج کتاب گرد آمده است که هر جلد به موضوعی خاص پرداخته که عبارتاند از آنچه بزرگان دین بیان کردهاند، آنچه مربوط به عبرت ایّام است، آنچه مربوط به سیره و سنّت معصومان و آنچه به سیره و سنّت علما و بزرگان دین مربوط است. کشکول موعود شامل پنج کتاب با عناوین «جمال یار»، «کلام حکیمانه»، «سوده های الماس»، «سیرهٔ نیکان» و «عبرت ایّام» است در موضوعات سخنان معصومان (ع)، سخنان بزرگان دین، سیره و سنّت اهل بیت (ع)، سیره و سنّت بزرگان و علمای دین و روزشمار قمری همراه با ذکر اعمال مناسبات مذهبی می شود.
آیتالله محقق داماد مجددا به ریاست گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم منصوب شد
بر اساس این گزارش دومین رخ داد مهم این هفته، انتصاب آیتالله سیدمصطفی محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، با حکم رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، به سمت رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم بود.
برگزاری همایش ملّی ولایت و امامت از منظر علامه طباطبائی
همایش ملّی ولایت و امامت از منظر علامه طباطبائی، صبح دوشنبه 28 بهمنماه با پیام آیتاللهالعظمی سبحانی به این همایش در دانشکده الهیات، ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
در بخشی از پیام آیتاللهالعظمی سبحانی آمده است: «سخن گفتن در مورد ابعاد وجودی حضرت آیتالله استاد علامه طباطبائی بسیار مشکل است. با توجه به خدمات ارزنده و جاودانهای که حضرت ایشان انجام دادهاند، میتوان او را یک امت توصیف نمود؛ به ویژه خدمات ایشان در حوزه تفسیر قرآن، تحقیق مفاهیم و معارف، تنظیم مسائل فلسفی و پیریزی قواعد و تربیت متخصصان محققان در علوم اسلامی و پرورش افراد پاکدل که توانایی عروج به مقامات معنوی را دارند»
این همایش به همت گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و به منظور بررسی و ارائه دیدگاه های فیلسوف معاصر علامه طباطبائی و در راستای توسعه و تعمیق معارف اسلامی طراحی و اجرا شده است.
نشست تخصصی «نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن» برگزار شد
به گزارش ایکنا، نشست تخصصی «نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن» دوشنبه، 28 بهمنماه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، با حضور استادان و دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران، برگزار شد. در این نشست که به همت جهاد دانشگاهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، جعفر نکونام، دانشیار دانشگاه قم ، مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجتالاسلام سید محمدعلی ایازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، حضور داشتند.
نکونام با بیان نظریه خود مبنی بر خطابهای بودن زبان قرآن گفت: این نظریه چیزی فراتر از گفتاری بودن زبان قرآن است. گفتار ممکن است محاوره ای باشد یا ممکن است خطابه ای باشد. زبان قرآن محاوره ای نیست، بلکه خطابی است.
وی با تعریف قرآن در کلیت نظر ادامه داد: قرآن «القای پیام الهی به وسیله جبرئیل به زبانِ عرف و معیارِ عامِ گفتاریِ خطابه ایِ عربِ حجازِ معاصر اسلام، متناسب با مقتضیات زمان و مکان به قصد هدایت مخاطبان حاضر در همان زمان و مکان» است. قیودی که هست، مشخص می کند این پیام مستقیم خدا به جبرئیل و از جبرئیل به پیامبر(ص) برای عموم نه برای فلاسفه و تجار و... و به زبان گفتاری معیار است. این گفتاری بودن به دلیل این است که زبان نوشتاری به شکل رسمی و پیشرفته وجود نداشته است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، به عنوان یکی از سخنرانان این نشست اظهار کرد: بحث گفتاری یا نوشتاری بیش از 15 سال پیش توسط آقای نکونام در مجله قرآن و حدیث قم منتشر شد و من در شماره بعد آن را نقد کردم. ما باید بگوئیم که به صراحت با چیزی که نکونام مدعی شده است، موافق نیستیم و ادعاهای ایشان را قابل قبول نمی دانیم. ما منکر گفتاری بودن قرآن نیستیم، ولی آن نوع تلقی ای که از گفتاری بودن قرآن می شود، یعنی مخاطب خاص دارد و وقتی پیامبر(ص) صحبت کرده، فقط برای آن جمع محدود بوده است، را قبول نداریم.
مجید معارف، استاد تمام الهیات و معارف اسلامی، به عنوان یکی از سخنرانان این نشست گفت: زبان گفتاری با زبان نوشتاری تفاوت دارد؛ چه در بین عام مردم و چه حتی در میان دانشمندان. یکی از نمونه های زبان های گفتاری سخنرانی های شهید مطهری و دکتر شریعتی است که از روی نوار کاست بدون هیچ تغییر محتوایی به صورت کتاب در آمده اند. کسی که سخنرانی می کند، ممکن است مسائلی غایب از ذهنش باشد ولی اگر خود بعدا سخنرانی خود را به دست بیاورد آن را تغییر محتوایی خواهد داد. همین دو نفر کتاب هایی که در نظام نوشتاری دارند و به قلمشان است؛ با لحن گفتاریشان بسیار متفاوت است.
وی با بیان این که مقوله های زبان گفتاری و نوشتاری بر جداسازی این دو تأکید دارد، عنوان کرد: اگر درباره متنی مانند قرآن قائل به زبان گفتاری باشیم باید به خواستگاه آن توجه کنیم. به تصور من ادعای گفتاری بودن زبان قرآن از دو پایگاه ذهنی برمی خیزد. یکی عرفی بودن زبان قرآن و دیگری تاریخ مندی قرآن و این که ما قرآن را کتابی تاریخی بدانیم و آن را از بطن تاریخ متولد کنیم.
همایش ملی فقه هستهای برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، همایش «فقه هسته ای»، صبح روز 30 بهمن ماه در سالن همایش های سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد. بر اساس این گزارش، علیاکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیتالله ابولقاسم علیدوست، دبیر همایش سخنرانی کردند.
لازم به ذکر است در این همایش آیتالله جوادی آملی با ارسال پیامی تصویری در خصوص فقه هستهای بیاناتی ارائه کردند که بخشی از آن به این قرار است: انبیاء عموماً و وجود مبارک حضرت ختمی نبوّت(ص) خصوصاً، برای اصلاح سه منطقه محلّی و منطقه ای و بین المللی آمدند و هرکدام به نوبه خود نقشه جامع جهانی را ترسیم کردند تا هرگونه برنامه ریزی که در حوزه رسالت و نبوّت خود انجام می دهند، به صورت یک بافت فرسوده در نیاید. خدای سبحان وجود مبارک رسول گرامی(ص) را به عنوان رَحْمَةً لِلْعالَمینَ معرفی کرد و کَافَّةً لِلنَّاسِ نامید. اگر عنصری رحمت جهانی بود، اوّلین رسالت او ترسیم هندسه جهانی است و اگر هندسه جهانی را ترسیم نکند هر گونه تصمیمی در حوزه شهر و کشور خود بگیرد، طولی نمی کشد که به صورت بافت فرسوده درمی آید.
وجود مبارک حضرت که آمد دو اصل همگانی و همیشگی را به همراه خود داشت: یعنی کلیّت و دوام هر عصر و مصری در قلمرو رسالت آن حضرت است، بنابراین پیام او باید جهانی باشد نه محدود به یک محل و نه محدود به یک منطقه، باید جهانی باشد و پیامی جهانی است که دو عنصر محوری کلیّت و دوام; یعنی همگانی و همیشگی را به همراه داشته باشد.
مجموعه سخنان و رهآورد و رهتوشه های انبیاء این است که جهان بر عقل و عدل و صلح و آسایش و رفاه اداره میشود، بر تخریب، بر کُشتن، مخصوصاً کشتار غیرمتعارف مرضیّ هیچ پیامبری نبود. پیام رسمی دین است که سلاح کشتار جمعی نباید تولید شود، یک و آن ها که تولید کردند باید محو کنند، دو. امیدواریم خدای سبحان آن عقل و درایت را به جامعه بشری عطا کند که این ها هرگز به فکر تولید سلاح های غیر متعارف و کشتار جمعی نباشند، یک و آن ها هم که دارند آن را از بین ببرند.