کد خبر: 1383237
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
غلامرضا موسوی:

سینمای مطلوب با بخشنامه و دستورالعمل ایجاد نمی‌شود

گروه هنر: این تهیه‌کننده سینما گفت: هنر تنها به واسطه حس است که به وجود می‌آید و در آن هیچ اجبار و دستوری وجود ندارد، پس این تصور اشتباه را کنار بگذاریم که می‌توانیم با یک بخشنامه به سینمایی دست پیدا کنیم که اهدافمان در آن جای داده شده باشد.

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بحث‌های مطرح شده این روزهای سینما مبنی بر تلخ بودن فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: هنرمند که سینماگر هم بخشی از آن است انگیزه خود را از جامعه پیرامون خود وام می‌گیرد، پس اگر می‌بینیم که آثار سینمایی به سمت و سوی خاصی سوق پیدا کرده‌اند این رویکرد نشئت گرفته از بازخوردهایی است که سینماگر از جامعه پیرامون خود دریافت می‌کند البته برخی از این رویکردهای منفی، ناشی از اقدامات دولت قبل است که هنرمندان را به این سمت سوق داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سینماگر موظف نیست که امید را هم به جامعه تزریق کند؟ گفت: ابتدا باید تاکید کنم که هنرمند در هیچ چیز نباید موظف باشد، چون هنر تنها به واسطه حس است که به وجود می‌آید و در آن هیچ اجبار و دستوری وجود ندارد، پس این تصور اشتباه را کنار بگذاریم که می‌توانیم با یک بخشنامه به سینمایی دست پیدا کنیم که اهدافمان در آن جای داده شده باشد، زیرا اگر خواهان سیاست‌گذاری هستیم باید وسایل آن را نیز فراهم کنیم.

سینمای بدون جذابیت هیچ است

موسوی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا سینمای امروز قادر است با این رویکرد تلخ تماشاگر را تشویق به سینما رفتن کند؟ بیان کرد: آنچه مسلم است باید فیلمی در سینما ساخته شود که مردم در آن زندگی خودشان را مشاهده کنند، اما تمام این خصایص زمانی خواهد توانست تماشاگر را تحت تاثیر خود قرار دهد که از ویژگی جذابیت نیز سود برده باشد، زیرا هیچ تماشاگری با هدف یاد گرفتن به سینما نمی‌رود، بلکه در گام اول به دنبال سرگرم شدن است.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: تبلیغات مستقیم هیچ‌گاه نمی‌تواند تماشاگر را به سمت خود جذب کند، زیرا اگر این رویکرد جواب می‌داد سینمای کمونیستی شوروی باید تمام دنیا را در اختیار می‌گرفت، بنابراین دغدغه ذهنی فیلمساز اگر هم می‌خواهد دردهای جامعه را بگوید نباید فاکتور جذابیت را فراموش کند. با این توضیح می‌خواهم به سؤالی که شد پاسخ گویم که به هیچ بهانه‌ای نباید گیشه را در سینما فراموش کرد؛ ویژگی که ضامن حیات سینماست.

تهیه کننده فیلم «من مادر هستم» درباره اظهار نظر ابراهیم حاتمی‌کیا که گفته بود جشنواره فجر به جشنواره سینمای ایران بهتر است تغییر نام پیدا کند چون در آن فیلم‌های انقلابی وجود ندارد؟ چنین توضیح داد: این نظر حاتمی کیا بوده و در جای خود محترم، زیرا هر کس حق دارد نظر مربوط به خود را داشته باشد، ولی باید به یاد داشت آن چیزی که به جشن‌های دهه فجر رونق می دهد همین جشنواره فیلم فجر است.

پرداختن به ضعف‌ها به معنای سیاه‌نمایی نیست

موسوی درباره سیاه‌نمایی‌هایی که از ایران در جهان می‌شود تصریح کرد: مسلما فیلمسازانی که در غرب فعالیت می‌کنند مبلغان ما نیستند، به همین دلیل شاید برخی تصورات اشتباه در بین مردم غرب نسبت به ایران وجود داشته باشد، البته نباید تصور کرد که برخی فیلم‌های ما به نوعی در جهت سیاست‌های غرب که سیاه‌نمایی است حرکت می‌کنند، زیرا در غرب هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که فقر را در آن بلاد به تصویر می‌کشد. مطلب دیگر اینکه شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی ما دائما در حال نشان دادن فیلم‌های پر زرق و برق هستند که می‌توانند به بسیاری از تصورات اشتباه قلم بطلان بکشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی گفت: اگر این حضور سبب شود تا فیلم‌های ایرانی به بازار جهانی راه پیدا کنند این اقدامی پسندیده است، اما اینکه این حضور تنها برای دریافت جایزه باشد به هیچ وجه پسندیده نیست به ویژه اینکه بخواهیم به بهانه دریافت جایزه حرف دلخواه آنها را بزنیم. در پایان سخنانم می‌خواهم این نکته را بیان کنم که نگاهمان در هنر نباید صفرو صدی باشد، چون این رویکرد هیچ‌گاه نخواهد توانست ما را به سمت مقصود برساند.

captcha