به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در هفتهای که گذشت جلسه قرائت قرآن با حضور برخی از اساتید کشوری و بینالمللی در حسینیه علیاکبر(ع) تهران برپا شد؛ در این جلسه قرآنی که با مدیریت سیدمحسن موسویبلده برگزار شد، احمد ابوالقاسمی حضور یافت که این مهم سبب شد تا دقایقی با این معلم قرآن همکلام شویم.
آشنایی با احمد ابوالقاسمی، معلم و قاری بینالمللی قرآن
ابوالقاسمی در سال 1347 در محله جنوب غربی تهران در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشوده است؛ وی در سال 1361 برای اولینبار در کلاس آموزش روخوانی قرآن یکی از مساجد تهران ثبت نام کرد و از همان کودکی با حضور در این جلسات، با قرآن و معنای عبارتهای شیرین قرآن مأنوس شد.
به گفته این قاری قرآن، نوای دلنشین قاریان قرآن توانست سرنوشت من را تغییر دهد که در نهایت در سال 1371 با حضور در مسابقات بینالمللی قرآن کشور مالزی رتبه نخست را کسب کردم.
تدریس قرآن در مسجد پیامبر(ص) و فرهنگسرای قرآن
ابوالقاسمی پس از کسب رتبه نخست مسابقات بینالمللی قرآن، جلسات قرائت قرآن جهت پرورش قاریان قرآن در مسجد پیامبر اعظم(ص) و فرهنگسرای قرآن راهاندازی کرد.
معلم قرآن؛ برکت و حرکت جامعه اسلامی
این قاری قرآن معتقد است که معلم قرآن برکت و حرکت جامعه اسلامی را به دنبال دارد، در واقع سبب میشود تا دلها به سمت قلههای کمال و سعادت سوق یابند.
بنابر اظهارات ابوالقاسمی معلم قرآن باید به تمامی مباحث علوم قرآنی رجوع کند، بهطورکلی ابتدا خود با آیات کلام وحی مأنوس شود سپس شاگردان خویش را از مبانی و مفاهیم قرآن مطلع سازد.
روایت دعا کردن ماهیان دریا برای معلمان قرآن
وی در رابطه با اجر کسی که به آموزش قرآن میپردازد، میگوید: احادیث بسیاری برای تلاوتکننده و گوش فرا دهنده وجود دارد که در این باب میتوان به فرمایش حضرت محمد(ص) اشاره کرد؛ «مُعَلِّمُ القُرآنِ یَستَغفِرُ لَهُ کُلِّ شَیءٍ حَتَّی المَوتِ فِی البَحر؛ برای معلم قرآن همه ذرات جهان طلب استغفار و دعا میکند حتی ماهی دریا».
وی با بیان اینکه معلمان قرآن از پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) الگوبرداری کنند، گفت: یک معلم قرآن باید بزرگترین هدفی که قرآن داشته را مدنظر قرار دهند، در زمان پیامبر(ص) معلمان از طریق نوشتن و کتاب معنای اجمالی آیات قرآن را به شاگردانشان آموزش میدادند؛ بنابراین لازم است تا معلمان عصر کنونی همراه با قرائت قرآن به معانی، تدبر و مفاهیم هر آیه اشاره داشته باشند.
بنابرگفتههای این قاری قرآن، هماکنون معلمان قرآن در حوزههای مجزا همچون مفاهیم قرآن، روخوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ و ... فعالیت دارند که اگر ابتدای هر جلسه به معرفی روح و جان قرآن بپردازند، شایستهتر است.
بسط و توسعه مبانی قرآن میان عموم مردم؛ دغدغه معلمان قرآن
وی در رابطه با دغدغه معلمان قرآن کریم عنوان کرد: مهمترین دغدغه معلمان قرآن، توسعه یافتن احکام و مبانی قرآنی در سطح جامعه است؛ در واقع لازم است تا به نوعی همه مردم با کلام وحی آشنا شوند.
این قاری بینالمللی قرآن افزود: در صورتیکه بانک اطلاعاتی برای مربیان قرآن تشکیل شود، بالطبع فعالیتها نظاممندتر از پیش خواهد شد؛ معلمان قرآن بهصورت هماهنگ عمل میکنند و بهگونهای آحاد مردم با تمامی اساتید و معلمان قرآن کریم آشنا میشوند.
به گفته احمد ابوالقاسمی، معلمان توانای قرآن توانستهاند با جوانان و نوجوانان ارتباطی نزدیکی برقرار کنند و آنها را به سمت و سوی علوم قرآنی سوق دهند؛ میتوان با برنامهریزی مناسب نه تنها قشر خاص بلکه عموم مردم را نسبت به خواندن متن قرآن و درک معنای عبارات آیات توانا کرد.
وی در پایان یادآور شد: باید سعی شود تا همین تعداد معلمانی که در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند را از لحاظ آموزشی مناسب، شیوههای تدریس مطلوبتر و مهارت لازم برای آموزش قرآن پرورش دهیم.
به طورقطع در هر مکتبی برای رسیدن به اهداف تعلیم و ترتیب از روشهای خاص آن مکتب استفاده میشود؛ چه بسا که در دین مبین اسلام برای آموزش قرآن باید ابتدا از یک معلم شایسته قرآن جهت ارائه مباحث قرآنی استفاده کرد تا افراد علاوه بر آشنایی با علوم قرآن، از نظر اخلاقی ارتقاء یابند و در نهایت کلید سعادت و خوشبختی این دنیا و آخرت را دریافت کنند.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الاَجرِ سَواءٌ»؛ «تلاوت کننده و گوش فرا دهنده به قرآن در پاداش و ثواب مساوی هستند». روایات و احادیث بسیاری به اهمیت و ارزش آموزش دادن و تعلیم پرداخته که آموزش قرآن نیز از جمله برترین آموزشهاست و معلم قرآن، دارای جایگاه والایی است که باید بیش از پیش جهت ساماندهی و ایجا فضای شغلی و رفاهی این قشر تمهیداتی اندیشیده شد و اجرایی شود.