مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با پیشنهاد خبرگزاری ایکنا، مبنی بر نامگذاری یک روز از هفته معلم به نام روز معلم قرآن گفت: این پیشنهاد ارزنده است و این عمل نشاندهنده احترام ویژه به معلمان قرآن و در شأن معلم است، زیرا مقام معلم برای ما مقدس است.
توجه مربیان به بخش کیفی آموزش قرآن
وی در ادامه اظهار کرد: گرچه فعالیت حافظان، قاریان و ... قرآنی در بُعد کمی آموزش قرآن بسیار حائز اهمیت است، اما در بُعد کیفی نیاز است که قرآن وارد متن زندگی مردم شده و در زندگی جامعه پیاده شود و این حلقه مفقوده امروز ما محسوب میشود که فعالان عرصه قرآنی آن گونه که وقت و فعالیت خود را در بُعد کمی قرار میدهند، به بُعد کیفی نمیپردازند.
توجه معلمان قرآن به آموزههای زندگی در آموزش
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در جلسات قرآنی که در قدیم برپا میشد، در بخش اول آموزش قرآن اعم از روخوانی، روانخوانی و... آموزش داده میشد و زمانی که این بخشها به پایان میرسید، بخشی هم به تفسیر قرآن پرداخته میشد و در این بخش آن چه که بیان میشد، مبتنی بر نیازها و آموزههای زندگانی بود؛ اما امروزه به این نکات کمتر پرداخته میشود.
پرورش معلمانی با کارکرد آموزش زندگی مبتنی بر قرآن
وی تصریح کرد: در جامعه امروز نیاز است که در کنار معلمان آموزش قرآن، معلمان قرآنی با کارکرد ویژه آموزش زندگی مبتنی بر قرآن آموزش داده شوند که سبک زندگی قرآنی را مبنای آموزش خود قرار دهند و برای رسیدن به این اهداف نیاز است در این حوزه کارهای زیادی انجام شود.
مدلسازی مربیان در راستای اجرای زندگی مبتنی بر آموزههای قرآنی
طلایی با بیان اینکه از قرآن آن گونه که شاید استفاده نمیکنیم، اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی است و نیاز است که معلمان متخصصی وجود داشته باشند که متناسب با تغییرات و تحولات اجتماعی امروز، سرعت و شتابهای موجود و متناسب با شرایط زمان و مکان، نیازهای زندگی جامعه را احصاء کنند و با قرآن تطبیق داده و در راستای اجرای زندگی مبتنی بر آموزههای قرآن در جامعه مدلسازی کنند.
طلایی در رابطه با دغدغه مربیان قرآن گفت: در امر قرآن مادیات مطرح نیست، اما با توجه به اینکه مأموریت معلم قرآن، آموزش قرآن و سبک زندگی مبتنی بر قرآن است، باید جایگاه این مربیان را مانند معلمان دینی مدارس به گونهای قرار داد که دغدغهای جز مطالعه کردن و تدریس نداشته باشند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم معلمان قرآن در انجام مأموریت موفق شوند، باید نظام آموزشی کشور در مدرسه و در دانشگاه، همچنین در ساختار تعریف شوند و این گروه در ادامه در تعامل با فعالان عرصههای قرآنی در بخش مردمی قرار گیرند؛ یعنی زمانی که آموزش و پرورش و آموزش عالی، 10 هزار معلم با این رویکرد قرآنی داشته باشد، این معلمان در سطح محلات خود با مؤسسات قرآنی در تعامل قرار گرفته و فعالیت کنند، در حوزه آموزش قرآن موفق میشوند.
احصاء ظرفیتهای موجود با راهاندازی بانک معلمان قرآن
وی در ادامه در رابطه با بانک جامع معلمان قرآن بیان کرد: راهاندازی بانک معلمان قرآن یکی دیگر از اقداماتی است که میتواند ظرفیتهای موجود را احصاء کند و راهاندازی این بانک امکانی است که باعث شناسایی ظرفیتهای موجود میشود.
طلایی در رابطه با راهاندازی بنیاد بینالمللی حفظ قرآن در کشور تصریح کرد: همان گونه که از نام این بنیاد مشخص است، این مرکز در نظر دارد تا کاری فراتر از داخل کشور و در سطح بینالمللی انجام دهد و ظرفیت قرآنی ایران اسلامی را به جهان عرضه کند و بنده معتقدم این بنیاد باید حمایت و پیشتیبانی شود تا بتواند آن چه که نظام اسلامی در امر قرآن خدمت شده است را به جهانیان معرفی کند.