حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، مؤسس و مدیرمسئول مؤسسه جامعةالقرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با پیشنهاد خبرگزاری ایکنا مبنی بر نامگذاری یک روز از هفته معلم به نام روز معلم قرآن گفت: تجلیل از معلم به ویژه معلم قرآن امر مطلوبی است و در آیات و روایات به آن اشاره شده است و تعلیم قرآن کار پیامبر اکرم(ص) است.
فضیلت معلمان قرآن بر سایر معلمان
وی در ادامه بیان کرد: معلمان قرآن طبق روایات، معلم الخیر هستند و همه چیز در عالم بر آنها استغفار میکند، حتی ماهیان دریا از سویی دیگر محتوای آموزش، کتاب خداست و فضیلتی که قرآن نسبت به سایر کتابها دارد، مانند فضیلت خدا بر مخلوقاتش است، لذا همانگونه که کتاب قرآن بر سایر کتب فضیلت دارد، معلم قرآن نیز بر سایر معلمان فضیلت دارد.
حجتالاسلام طباطبایی تصریح کرد: از آنجا که تجلیل از اهل قرآن طبق روایات تجلیل از خداوند و کار پسندیدهای است، اجرای طرح اختصاص یک روز از هفته معلم به روز معلم قرآن نیز کار خوبی است، اما باید توجه داشت در اجرای این طرح، سایر معلمان بر معلمان قرآن مقدم نشوند.
نامگذاری روز اول هفته معلم به نام روز معلم قرآن
وی با بیان اینکه در این رابطه باید روز اول هفته معلم به عنوان روز معلم قرآن مشخص شود، بیان کرد: به نظر بنده بهتر است یک روز از ایام سال به صورت جداگانه به عنوان روز معلم قرآن نامگذاری شود تا به صورت مستقل به معلمان قرآن و دغدغههای این معلمان پرداخته شود.
توجه به دغدغه و مشکلات مربیان قرآن در روز معلم قرآن
مؤسس جامعةالقرآن اظهار کرد: ممکن است با نامگذاری یک روز از این هفته با نام معلم قرآن و قرار گرفتن این روز در این هفته آنچنان توجهی که باید به معلمان قرآن شود، نشود، زیرا در حال حاضر مربیان قرآن از نظر حقوقی، استخدامی، بیمه و ... محروم هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم معلم قرآن به صورت ویژه دیده شود و این حرکت در جامعه و در بین مسئولان تأثیرگذاری داشته باشد و نظرها جلب شود، بهتر است روز مستقلی مانند روز نزول قرآن و ... جدای از روز معلم، به نام روز معلم قرآن اعلام شود، بیان کرد: با نامگذاری این روز میتوان به شکل ویژه به مشکلات و دغدغههای معلم قرآن پرداخت.
نیاز جامعه قرآن به ایجاد بانک اطلاعاتی معلمان قرآن
حجتالاسلام طباطبایی با بیان اینکه بانک اطلاعات جامع معلمان قرآن در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: نیاز است تا این بانک راهاندازی شود، زیرا مشاهده میشود که در برخی مناطق ازدیاد معلم وجود دارد و در برخی از مناطق با کمبود معلم روبهرو هستند و این مشکلات به دلیل نبود بانک اطلاعات است و هر یک از نهادهای دولتی و مردمی بانکی مخصوص به خود دارند و نیاز است این بانک تجمیع شود هم برای اطلاعرسانی و هم استفاده بهینه از این مربیان و هم رسیدگی به وضعیت معیشتی آنها مهم است.