کد خبر: 1403185
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
حسن دادشکر:

تغییر مکرر دبیران جشنواره به تعلیم و تربیت دینی تئاتر کودک لطمه می‌زند

گروه هنر: به جای تغییرات غیرکارشناسانه در ساختار مدیریتی یک جشنواره تئاتری می‌توان با تقویت و حمایت از مدیر فعلی زمینه را برای شکوفایی و تعالی آن مهیا کرد؛ در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز این تغییرات دفعی و غیرکارشناسی هدف متعالی این عرصه یعنی تعلیم و تربیت صحیح دینی را دچار خدشه می‌کند.

حسن دادشکر، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تئاتر کودک و نوجوان به دلیل به کاربردن مجموعه‌ای از  پیام‌های دینی، اخلاقی و تربیتی ماهیتی دینی دارد و توصیه کارشناسان و اهالی فن در این عرصه هم این است که در جریان رویدادهای نمایشی همچون جشنواره‌ها، فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان بیش از پیش در استفاده از مضامین دینی و مفاهیم اعتقادی در آثارشان کوشا باشند.
وی ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتری ایران و چه بسا دنیاست چرا که به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود، ظرفیت مناسبی در پرداختن به مجموعه‌ای از مفاهیم ارزشی و انسانی متأثر از دستورات دینی و همچنین آموزه‌های وحیانی میان اقوام و ملل مختلف را ایجاد کرده است و همواره یکی از موارد مهم در بیان ویژگی‌های این جشنواره، نظام در ساختار مدیریتی و اجرایی آن بوده است که در سایه سرپرستی مدیر و دبیرانی کارآزموده که در طول ادوار برگزاری آن نظارت دقیق و کارشناسی شده داشته‌اند به وجود آمده است.
انتخاب دبیر جشنواره تئاتری از میان اهالی تئاتر ستودنی است

دادشکر در پاسخ به این پرسش که آیا انتصاب اخیر دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اقدامی بخردانه بوده است یا نه گفت: نفس انتخاب یک مدیر برای یک رویداد تأثیرگذار تئاتری همچون جشنواره از میان فعالان عرصه هنرهای نمایشی کاری ستودنی است، هر چند که ممکن است شخص انتخاب شده زمینه کاری در آن نوع خاص از تولیدات نمایشی را نداشته باشد اما باز دردآشناست و نسبت به مخاطرات این حرفه و این که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه اوست واقف است.
این بازیگر سینما ادامه داد: من به عنوان شخصی که سال‌ها در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنم نسبت به نصب پیام دهکردی به عنوان دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی واکنش منفی ندارم و معتقدم شخصی که برای این امور انتخاب می‌شود قابلیت‌های او بیشتر از این که با سابقه هنری‌اش سنجیده شود باید با توان مدیریتی او ارزیابی شود.
دادشکر تصریح کرد: چیزی که در حوزه مدیریت تئاتر چه در رده بزرگسال و چه در رده کودک و نوجوان به شکلی غیرکارشناسانه باب شده است این است که مکرر شاهد تعویض و تغییر در حوزه مسئولیت دبیرخانه‌ها و ساختار مدیریتی هستیم بدون آن که در نظر گرفته شود که آیا عملکرد مدیر هنری و یا دبیر فلان جشنواره در ادوار پیشین برگزاری آن مثبت بوده است یا نه.
دبیر پیشین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از عدم حمایت مسئولان خسته شده بود

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: در انتصاب دبیر جدید برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفته می‌شود که شهرام کرمی، دبیر پیشین از روند جاری خسته و شخصاً کناره‌گیری کرده است؛ پرسش من این است که اگر خسته است پس چرا همچنان مدیریت تالار هنر را در دست دارد و یا دبیری جشنواره «تئاتر شهر» به عهده اوست؟ به نظر من مشکلی ریشه‌ای‌تر از این مسائلی است که مطرح می‌شود؛ شهرام کرمی از عدم حمایت مؤثر مسئولان خسته شده است، با دست خالی که نمی‌توان جشنواره برگزار کرد آن هم جشنواره‌ای معتبر همچون تئاتر کودک و نوجوان و در سطحی بین‌المللی.
این کارشناس و مدرس تئاتر با اشاره به این که همواره بر تربیت نیروهای کارآمد در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری اصرار داشته است، گفت: دبیران جشنواره‌های تئاتری خوشبختانه خود تحصیلکرده این رشته هنری در سطوح بالای دانشگاهی هستند اما صرف داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نمی‌توان راهگشا باشد؛ یک مدیر فرهنگی و یا دبیر جشنواره در جریان برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است که تربیت شده و کارکشته می‌شود و با اشراف بر مختصات برنامه‌ای می‌تواند مدیریت کارآمدی داشته باشد.
به جای تغییر مدیر به فکر تقویت ساختاری مدیریتی باشیم

وی با تأکید بر این که تغییرات مکرر مدیران فرهنگی و هنری و دبیران جشنواره بدون دلیل و با نگاهی کاملاً سلیقه‌ای بر رشد و پیشرفت این عرصه لطمه وارد می‌کند گفت: دوستان مسئول به جای این که پای درددل فلان مدیر و یا دبیر رویداد فرهنگی و هنری بنشینند و با حمایت‌های خود چه در زمینه امکانات اجرایی و چه در زمینه به خدمت گرفتن نیروهای کارشناس و مشاوره‌ای به تقویت برگزاری یک رویداد هنری بپردازند، فوراً دم دسترس ترین راه را انتخاب می‌کنند و آن تغییر مدیران و دبیران در پی بیان اعتراض و یا نارضایتی آنهاست و این به معنای آن است که با روی کارآمدن دبیر و یا مدیر جدید به دلیل تفاوت در نوع بینش و نگرش وی همه چیز در جریان آن رویداد باید از نو آغاز شود.
دادشکر در پایان افزود: این در حالی است که ممکن است دبیر قبلی جشنواره به دستاوردها و تجارب مناسبی در طول دوران تصدی خود رسیده باشد و اگر به دنبال تعالی و پیشرفت یک رویداد هنری و تأثیر مثبت فرهنگی آن روی جامعه هستیم باید این تجارب چه موفقیت‌آمیز و چه توأم با شکست مورد نظر و توجه دبیر جدید قرار گیرد که عملاً چنین اتفاقی نمی‌افتد در صورتی‌که اگر حتی قرار باشد دبیر و یا مدیری جدید جایگزین ساختار مدیریت فعلی جشنواره شود ابتدا باید در چند دوره جشنواره در ساختار اجرایی آن جشنواره مشارکت داشته باشد، از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه‌های مدیر و یا دبیر قرار گیرد و بعد در یک بررسی کلی به این نتیجه برسد که در صورت انتصاب آیا می‌تواند در جریان مدیریت و اداره یک جشنواره مثمرثمر باشد یا خیر.  

captcha