به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در جامعه اسلامی پس از قرآن باید به نهجالبلاغه توجه لازم شود؛ آموزش نهجالبلاغه نیازمند برنامهریزی جامع است که مؤسسات قرآنی ـ مردمی با نظارت دستگاههای قرآنی کشور میتوانند در این راه، گامهای اساسی را بردارند.
در این راستا مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان فعالیت خود را از سال 1382 با هدف تلفیق قرآن و عترت(ع)، زدودن غبار غربت از کتاب شریف نهجالبلاغه، کثرت حافظان نهجالبلاغه در حد و اندازه حافظان قرآن و الگوسازی عمل به دستورات حضرت علی(ع) در جامعه اسلامی آغاز کرده است و پس از اقدام به راهاندازی مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه کرد.
این مؤسسه در نخستین ورودیهای مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه توانست هفت نفر را به عنوان حافظان نهجالبلاغه تربیت کند، بر این اساس این حافظان همزمان با سالروز میلاد امامعلی(ع) فارغالتحصیل شدند.
تربیت 37 حافظ نهجالبلاغه در کاشان
بدین ترتیب تعداد حافظان کل نهجالبلاغه کاشان به 37 نفر افزایش یافت که فهیمه معمارزاده از دامغان، امفروه جعفری از خمینیشهر، سلمی غفوری از اصفهان، مژده حیدرپور، زهرا محمودآبادی از سیرجان، زهرا کریمی از قم و فاطمه قربانی از راوند کاشان هفت بانویی هستند که با حضور در این مدرسه از اول تیر سال گذشته به مدت هفت تا 11 ماه حافظ کل نهجالبلاغه شدند.
در این راستا خبرگزاری ایکنا گفتوگویی با زهرا محمودآبادی، حافظ کل نهجالبلاغه از شهرستان سیرجان، یکی از حافظان این مؤسسه انجام داده است که به شرح ذیل است:
چگونه به حفظ نهجالبلاغه روی آوردید؟
باید به موازات قرآن کریم، یک حرکت عظیمی برای اشاعه فرهنگ دینی صورت گیرد؛ مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه علاوه بر آشنایی افراد با حفظ خطبهها، حکمتها و نامههای امیرالمؤمنین(ع)، زمینه لازم برای درک ترجمه، معارف و مفاهیم نهجالبلاغه را فراهم میسازد.
چه شرایطی برای حفظ نهجالبلاغه لازم است؟
وی که متولد سال 1369 در روستای محمودآباد سیرجان است، معتقد است که استفاده صحیح از وقت، همراه بودن با کلاس، داشتن ترجمه مناسب به همراه آشنایی با لغتها، فضای آموزشی مناسب، حضور استاد متبحّر و تغذیه مناسب از جمله شرایط لازمه برای حفظ نهجالبلاغه است.
محمودآبادی با اشاره به اینکه مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه با طراحی برنامههای نوین توانسته حافظان متعددی را تربیت کند، اظهار کرد: بهترین سال زندگیام را در دورهای که در مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله بودم، سپری کردم.
مهمترین دغدغه شما در طول دوره آموزش حفظ نهجالبلاغه چه بوده است؟
به گفته وی، نهجالبلاغه بهترین سوغات کاشان است و امید دارد که بتواند به دانستههایش که از فرمایشات امیر مؤمنان(ع) است، عمل کند.
مهمترین دغدغه محمودآبادی و همچنین حافظان کل نهجالبلاغه پس از حفظ کلام امام علی(ع)، تثبیت دانستهها، حفظ صحیفه سجادیه و در کنار آن تبلیغ فرهنگ دینی است.
آموزش امامشناسی در مدرسه شبانه روزی نهجالبلاغه
بنابر اظهارات این حافظ نهجالبلاغه، کلاسهای اخلاق، امامشناسی، فصاحت، ترجمه و تفسیر یکی از مهمترین برنامههای آموزشی این مدرسه بود که سبب شد تا علاوه بر حفظ نهجالبلاغه با سیره اهل بیت(ع) آشنا شود که در نهایت انتظارات وی به عنوان یک شاگرد فراهم شود.
اختصاص خوابگاه برای حافظان نهجالبلاغه
فضای مدرسه شبانه روزی حفظ نهجالبلاغه به گونهای تهیه شده تا متقاضیان حفظ کلام امیرالمؤمنین(ع) از اقصی نقاط کشور بتوانند به مدت یک سال در این مکان حضور داشته باشند؛ از جمله شرایط مناسب این مدرسه میتوان به تجهیزات خوابگاهی، امکانات بهداشتی، خدماتی، رفاهی و درمانی اشاره کرد.
محمودآبادی درباره خوابگاه مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه میگوید: فضای خوابگاهی این مدرسه بسیار عالی بود، به گونهای که در این یک سال زندگی با هم دورهایهایم، تجربه تکرار نشدنی زندگیام بوده است.
اجرای برنامههای جنبی در کنار فراگیری فنون نهجالبلاغه
بنابر اظهارات وی در طول یک سال تحصیلی نهجالبلاغه، برنامههای فرهنگی، مناجات، اردوهای زیارتی ـ سیاحتی و محافل انس با قرآن و اهل بیت(ع) اجرا شد که این رویکردها، افزایش علاقه و شوق متعلمان برای حفظ نهجالبلاغه را به دنبال داشت.
آیا حفظ نهجالبلاغه منجر به ایجاد تفاوت در معیارهای زندگیتان شد؟
تفاوتهای بسیاری در معیارهای زندگیام همچون انتخاب دوست، روش زندگی و... لحاظ شد؛ با حضور در مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله نهجالبلاغه یاد گرفتم برای زندگی خود کسانی را انتخاب کنم که من را اول به پروردگار، سپس به اهل بیت(ع) نزدیک کنند و با آنها بتوانم از غربت حضرت مهدی(عج) کم کنم.
مردم چه نقشی در ترویج معارف قرآن و نهجالبلاغه دارند؟
وی با بیان اینکه مردم مهمترین نقش را در ترویج معارف قرآن، نهجالبلاغه و اهل بیت(ع) دارند، عنوان کرد: اگر مردم در حوزه تبلیغ و ترویج معارف قرآن و نهجالبلاغه وارد شوند، زمینهای برای آشنایی نسل جوان با این فرهنگ به وجود میآید؛ مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان به عنوان نهاد قرآنی ـ مردمی نقش بسیاری در تربیت دینی و معلومات دینی عموم دارد.
خاطره حافظ نهجالبلاغه از حفظ این کتاب ارزشمند
به گفته وی، درست کردن آدم برفی در روزهای برفی زمستان سال 1392 به همراه دیگر حافظان مدرسه شبانه روزی حفظ نهجالبلاغه از خاطرههای خوش است و میگوید: در طول یک سالی که به حفظ نهجالبلاغه میپرداختیم، تنها یک شب به طور ناگهانی برق رفت، امّا حافظان این مجموعه از حفظ کلام امیرالمؤمنین(ع) دست بر نداشتند و زیر نور شمع به حفظ نهجالبلاغه پرداختند؛ من آن شب را در بهترین خاطرات زندگیام ثبت کردم.
روایتی از انس با حکمت 330 نهجالبلاغه
میدانیم که اگر منبع و یا استاد متخصص برای آموزش فنون نهجالبلاغه وجود نداشته باشد، فرد دچار دلزدگی میشود؛ حکمت 330 نهجالبلاغه، تنها مبحثی بود که توانست زهرا محمودآبادی را به خود جذب کند، حضرت علی(ع) در حکمت 330 میفرمایند: «کمترین حق خدا بر عهده شما این است که از نعمتهای الهی در گناهان یاری نگیرید».
سخن از مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) در جامعه
باید از شیرینی و زیبایی کلام امیرالمؤمنین(ع) سخن گفت و مردم را با عمل و رفتار خویش و همچنین خوبی و خیرخواهی اهل بیت(ع) آشنا کرد و به نوبه خود به عنوان یک حافظ نهجالبلاغه در خانواده، جمع دوستان و به تبع آن در جامعه علاوه بر عمل به دانستهها، میتوانیم بیشتر از مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) و از تبری، تولی و نیاز جامعه برای ظهور حضرت مهدی(ع) سخن بگوییم.