حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سه گروه را در نهادینه کردن فرهنگ حجاب در میان دانشآموزان از نقش بسزایی برخوردار دانست و گفت: خانواده، جامعه و آموزش و پرورش به صورت پیوسته و فرایندی در این امر مهم نقش دارند وهیچ یک به تنهایی نمیتوانند در این زمینه مثمرثمر عمل کنند.
وی با بیان اینکه کارشناسان و اندیشمندان دینی و علمی، نقش خانواده و به ویژه مادر را در اثرگذاری بر فرزند بیش از سایر گروهها مؤثر ارزیابی کردهاند، اظهار کرد: اعتقادات خانواده و عمل آنان مبنایی برای انتقال فرهنگ به فرزند است. در این بین فرهنگ عفاف بیش از حجاب میتواند از طریق خانواده به فرزند انتقال پیدا کند.
مدرسه کمترین زمان را برای اثرگذاری بر دانشآموز در اختیار دارد
کفاش با بیان اینکه دانشآموزان چهار تا شش ساعت را در مدرسه سپری میکنند و مدرسه کمترین زمان را برای اثرگذاری بر افراد در اختیار دارد، گفت: در این راستا مدارس نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در دانشآموزان را توسط دو مرجع منابع آموزشی و برنامههای اردویی و فوق برنامه دنبال میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه ارزشهایی که براساس اسناد بالا دستی تعیین شده است را توسط منابع آموزشی از سوی سازمان پژوهش در کتابهای درسی تعبیه میکند. این منابع نسبت به گذشته از اثرگذاری و جذابیت بیشتری برخوردار هستند.
موضوع حجاب با تصویرسازی زیباتری به کتابها آمده است
وی با بیان اینکه استقبال دانشآموزان نسبت به سالهای قبل از کتابهای درسی بیشتر شده است و موضوع حجاب به نحو زیباتری با تصویرسازی برای دانشآموزان مطرح شده است گفت: با این حال هنوز منابع آموزشی برای اثرگذاری کافی نسیت و ما برای تکمیل این مهم باید از فعالیتهای فوق برنامه و اردویی کمک گیریم.
وی هجمه فرهنگی ایجاد شده از سوی دشمنان در زمینه بیحجابی و بیعفتی را بیش از آن دانست که با منابع آموزشی و فعالیتهای فوق برنامه آموزش و پرورش در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مبارزه کند و گفت: در این راستا باید دو نهاد دیگر یعنی خانواده و جامعه نیز به میدان آموزش ورود پیدا کنند در صورتی که به طور مثال ما دسترسی به فیلمهای سینمایی و یا پایگاههای اطلاع رسانی جذاب که مروج فرهنگ حجاب و عفاف باشد نداریم تا بتوانیم دانشآموزان را از آن بهرهمند کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را امری فرابخشی دانست و گفت: مقولههای ارزشی نیاز به خیزش همگانی دارد و تا زمانی که خانواده و رسانه در این زمینه ورود پیدا نکند هیچ یک از فعالیتهای آموزش و پرورش نمیتواند مثمرثمر باشد. اگر نقصی در این زمینه وجود دارد به تک تک این سه مرجع مرتبط است و نمیتوان از یک مقصر نام برد چرا که مکمل یکدیگر عمل نکردهاند.
وی ادامه داد: اگر تمام جملات و تعابیر کتب درسی به موضوع حجاب و عفاف اختصاص یابد و معلمان نیز از باحجاب ترین افراد باشند، تا زمانی که خوراک فکری که از رسانه و سینما به افراد القا میشود تصحیح نشود نمیتوان شاهد اثرگذاری فعالیتهای مدارس بود. ما خواستار همکاری بیشتر نهادهای فرهنگی برای اجرای فعالیتهای فوق برنامه با محوریت عفاف و حجاب در مدارس هستیم.
آموزش و پرورش مصرف کنندهای است که نیاز به تولیدات فرهنگی دارد
وی آموزش و پررش را در توسعه محتوا، آموزش معلمان، رعایت مقررا ت و قوانین در محیط مدرسه در زمینه عفاف و حجاب موفق دانست و گفت: آموزش و پرورش باید به عنوان مصرف کننده از تولیدات فرهنگی سایر نهادها برای دانشآموزان استفاده کند ولی تا زمانی که این تولیدات در دسترس مدارس نباشد نمیتوان راه به جایی برد.
کفاش بر ضرورت ایجاد محیطهای آزاد فکری و تبادل نظر در فعالیتهای فوق برنامه برای ارائه نظرات دانشآموزان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مقررات ابلاغی به مدارس در زمینه حجاب باید با روشهای جذاب و گفتوگو برای دانشآموزان نهادینه شود. اگر اصرار ما فقط بر اجرای مقررات باشد نه دورنی کردن ارزشها، راه به جایی نمیبریم و به صورت عملیاتی هیج تغییر رفتاری در میان افراد رخ نمیدهد.
ضرورت نگاه تشویقی
وی نگاه تشویقی والگوسازی را در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در میان دانشآموزان نیز حائز اهمیت دانست و گفت: اعزام به سفرهای زیارتی برای دانشآموزانی که فرهنگ حجاب و عفاف در آنان دورنی شده است در دستور کار ما قرار دارد.