به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست «گونههای وحی بر پیامبر(ص)» جمعه، 20 تیرماه از ساعت 18:30 تا 19:30 با حضور محمد مرادی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در سالن کنفرانس بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار شد.
محمد مرادی با بیان اینکه موضوع وحی از جوانب مختلف قابل بحث و گفتوگو است، گفت: وحی از شگفتیهای عالم آفرینش و پدیدههای فوقالعاده شگفتانگیز است.
وی در ادامه اظهار کرد: کلمه وحی برای همه شناخته شده است و حتی در برخی از مواقع در بیان مطالب به دلیل شگفتی و دور از انتظار بود مطلب آن به گوینده گفته میشود که وحی میگوید.
وحی؛ القای نکتهای مخفیانه از سوی کسی به دیگری
استاد دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: اما با مراجعه به زبان و ادبیات عربی، مشاهده میشود که لغات شناسان عرب کلمه وحی را تعریف کرده و گفتهاند وحی، القای نکتهای مخفیانه از سوی کسی به دیگری است.
وی بیان کرد: وحی در معنای اصطلاحی آن، مجموعه آموزههایی است که از سوی خدا به گیرنده معارف وحی میشود. این نوع از وحی دارای دامنه وسیعی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه وحی 80 مرتبه در قرآن آمده است، اظهار کرد: اما کلید واژههای دیگری مانند، نزول، انزل، تنزیل و ... ناظر بر این معنا است و زمانی که خداوند میگوید نازل کردیم یعنی قرآن را وحی کردیم. قریب به 20 کلید واژه را میتوان در قرآن یافت که از وحی آسمانی سخن گفته است و اگر بخواهیم معنای وحی را بفهمیم باید یکایک این کلید واژهها را بررسی کنیم.
سه راه سخن گفتن خداوند با بشر
وی در ادامه با بیان اینکه خداوند با هیچ بشری سخن نمیگوید مگر از راههای وحی، سخن گفتن از پشت پرده و فرستادن پیک، گفت: وحی یعنی القاء و الهام معارف در دل گیرنده که وحی بر پیامبر(ص) از طریق القاء بر قلبش صورت میگرفت.
مرادی اظهار کرد: گونههای وحی به لحاظ گیرندههای وحی مانند وحی بر زنبور و ...، وحی بر فرشتگان، وحی بر پیامبران، وحی بر غیر پیامبران مانند مادر حضرت موسی(ع) متفاوت است.
وی در پایان تصریح کرد: وحی بیانی نیز وحی است که به پیامبر(ص) برای بیان قرآن الهاماتی از سوی خدا صورت میگرفت که سخن و سنتش اعتبار پیدا میکند.