بازگشت به قرآن و عترت راه حل مصائب کنونی جهان اسلام است
کد خبر: 1428781
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
بیانیه همایش تجلیل از خادمان قرآن:

بازگشت به قرآن و عترت راه حل مصائب کنونی جهان اسلام است

گروه فعالیت‌های قرآنی: متأسفانه امروز اهل قرآن و پیروان اسلام گرفتار عده‌ای جاهل خشونت‌طلب و فرقه‌گرای وابسته شده‌اند؛ راه برون‌رفت از این شرایط ناگوار و چاره رهائی از این مصیبت بزرگ جز بازگشت به قرآن و سیره و سنت پیامبر و عترت بزرگوارش نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیست و دومین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم امروز، 21 تیرماه، با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از خادمان قران کریم در باغ موزه دفاع مقدس محل برگزاری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم برگزار شد.
در بیانیه دبیرخانه کمیته خادمان قرآن کریم آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم
قرآن کریم یگانه معجزه جاودان الهی است که از مشکات الفاظ آن علی‌الدوام تجلیات انوار قدسی بر دل و جان انسان‌ها فرومی بارد، و لمعات آیات کریمه‌اش که از افق عزّت و آسمان جلالت دمیده است، همواره منشأ پیدایش عظیم‌ترین تحولات معنوی و فکری و مبدأ ظهور خلاقیت‌های شگفت‌انگیز و اعجازهای هنری گردیده است.
این کتاب الهی بحری است بی‌پایان که توجه به دقایق ادبی آن،‌ نشو و نمای علوم و فنون بلاغی را به دنبال داشته و ظواهر اعجازآمیز الفاظ آن علم صرف و نحو را پدید آورده است. از کتابت آن هنر خوشنویسی و از پرداخت و تزئین صفحات آن،‌ هنر تذهیب و نگارگری و از گردآوری اوراق متبرکش در مصاحف، هنر تجلید و کتاب‌آرائی به وجود آمده است. قرائت و تلاوت آیات موزون و روح‌نوازش علم القرائه و فنون مختلف صوت و لحن را ابداع کرده و پرداختن به تاریخ و شأن نزول آیاتش علوم نقلی و مجموعه‌های عظیم و گرانقدر احادیث و روایات را به عرصة ظهور رسانده است. تدبر در آیات و مفاهیم آن پیدایش و توسعة معارف عقلی و رهیافت‌های نظری را در پی‌داشته و سعادت دنیا و آخرت مرهون عمل به دستورات حیات‌بخش آن است.
یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری احیاگر راستین اسلام حضرت امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه » ورود قرآن کریم به عرصه‌های مختلف زندگی و طرح آن در شئون جامعه اسلامی بود، اقدامات صورت گرفته در سال‌های پس از پیروزی انقلاب توسط نهادها، سازمان‌های دولتی و تشکلهای مردمی در راستای رفع مهجوریت قرآن گرچه کافی نبوده است اما همین فعالیت‌ها به نوبه خود تأثیر فراوان و چشمگیری در جهت جریان یافتن معارف قرآنی در متن زندگی مردم داشته است.
متأسفانه امروز اهل قرآن و پیروان اسلام گرفتار عده‌ای جاهل خشونت طلب و فرقه‌گرای وابسته شده‌اند که در گوشه و کنار جهان اسلام به تیغ تعصب و عناد با نام دین خون پیروان اهل قبله را به شنیع‌ترین صورت می‌ریزند و حرث و نسل مسلمین را با شعله‌های  تفرقه و نفاق به آتش می‌کشند. راه برون‌رفت از این شرایط ناگوار و چاره رهائی از این مصیبت بزرگ جز بازگشت به قرآن و سیره و سنت پیامبر و عترت بزرگوارش نیست. آورنده قرآن و حامل وحی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) گویی با پیش‌بینی چنین روزگاری فرموده‌است: ادا التبست علیکم الفتن کقطع الیل المظلم فعلیکم بالقرآن. بر اساس فرموده آن صادق مصدَّق تنها با تمسّک به حبل‌الله و اتخاذ شیوه اعتدال، اخلاق و عقلانیت که روح آیات قرآن است، می‌توان وحدت امّت اسلامی را به عنوان یک هدف مهم و استراتژیک تضمین کرد، و صلح و آرامش را که مرضی پروردگار است، بر اساس ادخلوا فی السلم کافه به امت اسلام بازگرداند.
توسعه و ترویج علوم و معارف قرآنی به عنوان یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران مرهون علل و عوامل گوناگونی است که از آن جمله قدرشناسی و تکریم نخبگان، استادان و هنرمندان در رشته‌های مختلف علوم و فنون قرآنی و تقدیر از خادمان نشر و ترویج این کتاب آسمانی است.
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس رویکرد دولت تدبیر و امید در نهادینه کردن اصل کرامت انسان‌ها، هم‌زمان با برپایی بیست و دومین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم، با تشکیل شورایی متشکل از اساتید و کارشناسان خبره در هفت رشته به شناسایی فعالان قرآنی مبادرت ورزید.
شورای مذکور با تشکیل جلسات متعدد و بررسی شاخص‌های لازم و در نظر گرفتن اولویت‌های تخصصی، علمی، هنری و اخلاقی از میان ده‌ها فعال قرآنی که هر کدام از آنها شایستگی‌های لازم را برای عنوان ارزشمند خادم قرآن داشتند دوازده نفر را که از سابقه بیشتری برخوردار بودند، به عنوان منتخبان بیست و دومین دوره همایش تکریم خادمان قرآنی به شرح زیر معرفی می‌نماید.
اسامی این عزیزان عبارت است از:
1. استاد هوشنگ بادپا در رشته آموزش و تدریس قرآن کریم
2. دکتر محمد علی لسانی فشارکی در رشته علوم و پژوهشهای قرآنی
3. دکتر قاسم رضیعی در رشته قرائت قرآن
4. آقای نصرالله چمران در رشته مدیریت امور قرآنی
5. استاد عبدالرضا عبدالله زاده در رشته آموزش قرآن کریم
6. آقای رضا عابدین زاده در رشته حفظ قرآن کریم
7. استاد رضا ولی زاده در رشته کتابت قرآن کریم
8. استاد احمد طالبان در رشته مرمت نسخه های خطی قرآن
9. آقای سید علی اکبر شریفی در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم
10.  آقای سید مهدی مولانا در حوزه نشر کتب قرآنی
11. آقای منوچهر محمدی در حوزه فیلم و سینما
12-حجت الاسلام والمسلمین استاد حسین انصاریان در بخش پژوهش‌های قرآنی و ترجمه قرآن کریم
ضمناً از اقای ولی  پوراحمدی قاری و جانباز پرافتخار دفاع مقدس تجلیل به عمل می‌آید.

دبیرخانه کمیته خادمان قرآن کریم

captcha