مراسم احیای شب قدر در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد
کد خبر: 1431594
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

مراسم احیای شب قدر در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم احیای شب‌ بیست و سوم ماه رمضان با حضور قشرهای مختلف مردم، زائران و ارادتمندان اهل بیت(ع) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، مراسم احیای شب قدر در حرم حضرت معصومه(س) بعد از نماز مغرب و عشا با خواندان دعاهای توصیه شده آغاز شد، هزاران زائر از نقاط مختلف کشور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حضور یافته و آیین احیای لیالی قدر را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة(ص) درباره ویژگی‌های شب قدر برگزار کردند.

بی‎انصافی ریشه بسیاری از مشکلات جامعه است

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه(س)، گفت: آثار و برکات اعمال در شب‌های قدر به حدی است که نقش مهمی در سرنوشت و نگاه افراد به زندگی دارد.

وی افزود: در روایات آمده است که یقین مؤمن پس از هزار مرتبه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» در شب بیست و سوم بیشتر می‌‎شود؛ سوره‎ای که پیامبر(ص) تأویل آن را در وصف حضرت امیر(ع) و فرزندانش عنوان فرموده است. به همین جهت است که سوره ولایت برای شیعیان عنوان شده است، زیرا این گفتار از متن سخنان پیامبر(ص) قابل استخراج است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: در شب قدر قرائت دعای فرج و سوره قدر سفارش بسیاری شده است؛ به‌ویژه در شب بیست و سوم که بنابر روایات متعدد شب قدر اصلی همین شب است.

این کارشناس حوزوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین خصایلی که هر مؤمنی برای عاقبت بخیری باید داشته باشد، اصل انصاف است زیرا بی‌انصافی ریشه بسیاری از ناهنجاری‎ها در جامعه است.

رفیعی گفت: انصاف نوک هرم همه خوبی‎هاست؛ انصاف با عدالت دو مقوله جدای از هم بوده و در واقع انصاف یعنی تساوی و در روایات نیز آمده است چهار نوع انصاف وجود دارد که شامل انصاف با خدا، انصاف با خود، انصاف با مردم و انصاف با دشمن است.

وی با اشاره به انصاف الهی در اعطای نعمت به بندگان، عنوان کرد: انسان هم همیشه باید در مقابل خدا شاکر باشد و جواب نعمت‌های الهی را با گناه و معصیت ندهد؛ باید بدانیم که ظاهر و باطن همه اعمال ما خداست و نباید هیچ امری را به غیر خدا نسبت بدهیم.

دوری از استفاده ابزاری از نام اهل بیت(ع)

رفیعی تصریح کرد: یکی از بدترین اشتباهات ما در این زمینه، استفاده ابزاری از نام اهل بیت(ع) در کارهای سیاسی است که بسیار اشتباه خواهد بود؛ اولی‎الامر مخصوص ذات اهل بیت(ع) است و نباید برای دیگران آن را به کار برد، این الفاظ خوب نیست و حتی رهبری نیز نسبت به آن مکدر شده‎اند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: انصاف به دو مرحله جسمی و روحی تقسیم می‎شود که در بیان انصاف جسمی می‎توان به عدم آزار رساندن به بدن اشاره کرد.

رفیعی اظهارکرد: انصاف یک بحث کلیدی در ایمان است؛ انصاف حتی در مورد دشمن نیز باید رعایت شود و در ارتباط با همین موضوع نیز به پیامبر(ص) سفارش زیادی شده است.

وی در پایان گفت: در دهه‌های گذشته از آمار طلاق در کشورهای غربی متعجب می‌شدیم اما متأسفانه چنین مشکلی در کشور ما نیز در حال بروز است.

بنا بر این گزارش، مردم از قبل از افطار به حرم مطهر آمده بودند و آیین احیا را برگزار کردند و تا سحر در این مکان مقدس به راز و نیاز پرداختند، مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) نیز در رثای شهادت امام عارفان، امیرمؤمنان، مولای متقیان حضرت علی(ع)، اولین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت مرثیه‌سرایی کردند.

همچنین حضور برخی از خانواده‌ها به همراه جوانان و تضرع خالصانه آنها به درگاه خدواند متعال در این آیین معنوی بسیار چشمگیر بود و مردم از قبل از افطار به این مکان مقدس آمده و آیین احیا را با حضور آیت‌الله کریمی جهرمی از مدرسان حوزه علمیه برگزار کردند و تا به سحر در حرم مطهر به راز و نیاز پرداختند.

یادآور می‌شود، آیین‌های احیای مشابهی نیز در مساجد، تکایا و مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

captcha