طناز طیبی، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه شیراز در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره میزان تاثیرگذاری برنامههای دینی در دانشگاه اظهار کرد: میزان موفقیت برنامههای دینی در هر دانشگاه به صورت مستقیم به سطح دینی و مذهبی دانشجویان آن دانشگاه دارد.
وی ادامه داد: همین مسئله باعث میشود که بر اساس اقتضای دانشجویان گاهی برنامههایی مانند سخنرانی و ... اجرا شود و گاهی برنامههایی اجرا شود که جذابیت هنری حرف اول را در آن میزند. ما بر اساس تجربه چهار سال برپایی چنین برنامههایی متوجه شدیم که باید به سمت برنامههای کوتاه و جذاب حرکت کنیم.
طیبی عنوان کرد: در کارنامه کانون قرآن و عترت دانشگاه شیراز برپایی چنین برنامههایی با حضور محمدتقی خان، حافظ قرآن و حامدشاکرنژاد را داشتیم که فضای 700 نفره سالن اجتماعات این دانشگاه مملو از علاقهمندان میشد و عده زیادی هم به صورت ایستاده برنامه را دنبال میکردند.
5 میلیون تومان برای یک شب اجرا!
وی تاکید کرد: هرچند دعوت از این دو مهمان برای یک شب اسکان به تنهایی 5 میلیون تومان هزینه داشت، ولی ارزش این هزینه را که به سختی تامین شد، داشت، چون همه ساله به خاطر برپایی این برنامهها تقریبا تمامی اقشار دانشجویان حضور پیدا میکنند. این حضور مقدمهای میشود تا این دانشجویان به کلاسهای قرآنی کانون بپیوندند.
دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: افرادی در این کلاسها حضور مییابند که به ظاهر اصلا گمان نمیکنید که در جلسات دینی حضور یابند، ولی جذابیت این برنامهها به حدی است که به قول معروف قشر خاکستری دانشگاه را نیز به کلاسهای قرآن جذب میکند.
وی گفت: ما برای تامین هزینه این برنامهها با مشکل مواجه هستیم و دانشگاه بر اساس میزان بازدهی دورههای پیش، بخشی از هزینه را تامین میکند و ما در تامین هزینهها از خیرین قرآنی، از اوقاف و امور خیریه و ... کمک میگیریم. خط مشی کانون قرآن و عترت دانشگاه شیراز بر این است که برنامههای خود را با هدف جذب مخاطبان به اصطلاح غیرمذهبی اجرا کند و خوشبختانه دراین امر موفق بوده است.
آسیبشناسی کارگاههای اعجاز علمی قرآن
این دانشجوی رشته فیزیک عنوان کرد: پیش از این کارگاههای اعجاز علمی قرآن نیز در این دانشگاه اجرا میشد، ولی با موفقیت مدنظر همراه نبود، زیرا در این کلاسها فقط به ارتباط سطحی این دستاوردهای علمی که بیشتر در حد نظریه بودند با آیات قرآن اقدام میشد. به عبارت دیگر، باید ابتدا تبیین شود که آسیبشناسی این کارگاهها در این است که این ارتباطات علمی در حد مویدات هستند.