به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین کامران اویسی؛ دانشیار دانشگاه معارف اسلامی، 18 شهریورماه در دومین پیش رویداد دومین همایش ملی امامتپژوهی در دنیای مدرن با بیان اینکه انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی در دانشگاهها بازوان علمی و فرهنگی محسوب میشوند، گفت: کانونهایی چون مهدویت، دفاع مقدس، حجاب و شهید سلیمانی، بیانیه گام دوم و ... در عرصههای مختلف فعالیت دارند و مسابقاتی چون رویش را دارند؛ این کانونها باید مبتنی بر اصول فعالیت داشته باشند تا نسلهای بعدی مبانی ما را فراموش نکنند.
وی اضافه کرد: اسماعیلیون در مصر فعالیت داشتند ولی به دلایلی در دورهای تقیه کردند و به تدریج از اصولشان فاصله گرفتند تا جایی که نسلهای بعدی به طور کلی اصول اولیه این فرقه را فراموش کردند و دانشگاه شیعی الازهر مصر به مهمترین دانشگاه و مرکز علمی اهل تسنن تبدیل شد.
دانشیار دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه در هفته وحدت قرار داریم، اظهار کرد: در شرایط کنونی ما باید مراقب وحدت مذهبی و ملی در کشور باشیم زیرا با چالش در این عرصه مواجهیم؛ الان روحیه ملی در کشور تقویت شده است و نباید بین مذهب و ملیت تقابل درست کنیم.
دبیر علمی دومین همایش با اشاره به بحث مهدویت به عنوان آموزه مشترک بین مسلمین، اضافه کرد: خیلی از کسانی که کمتر به حجاب اهمیت میدهند، برای امام حسین(ع) گریه میکنند و به امام مهدی(عج) هم ارادت نشان میدهند و قبول دارند و ما باید جهتها را درست کنیم، بنابراین باید به وحدت نگاه تمدنی و فرامذهبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اثرگذاری آموزههای دینی در تمدن بحث بسیار مهمی است، تصریح کرد: اثر مستقیمی که دین روی مظاهر تمدن میگذارد، مشخص است زیرا جایی که مسلمانان هستند مسجد و مسیحیت کلیسا میسازند؛ اینها اثرگذاری خرد آموزههای دینی است ولی ساحت کلان تمدن مقداری کار میبرد. مثلاً بحث از تمدن مهدوی آسان است ولی ایجاد آن زحمت فراوانی دارد.
استاد دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در مواردی مستشرقان گاه پدیدارشناسانه در دین کار کردهاند ـ و فارغ از اشتباهها و خطاهای محتوایی ـ در مواقعی از ما در روش مطالعات علمی متون دینی جلوتر بودهاند، افزود: در بحث تمدن هم مانند مقولات دیگر از ماجلوتر هستند لذا اولین نفراتی که در زمینه تمدن کتاب نوشتهاند، مستشرقین بودهاند.
وی اضافه کرد: ساموئل هانتینگتون که نظریه جنگ تمدنها را مطرح کرد، در مورد ادیان بحث کرده است و میگوید پایه اصلی تمدن، دین است ولی چرا ما این مطالب را مورد کاوش قرار ندهیم؟؛ در قرآن داریم لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین که در نماز غفیله هم میخوانیم؛ آیه فرموده است هیچ خشک و تری نیست که در کتاب نباشد ولی آیا انرژی هستهای هم در قرآن است؟ برخی این نگاه حداکثری را دارند.
اویسی بیان کرد: برخی نگاه حداقلی دارند که ماحصل آن لیبرالیسم و لائیسیته است؛ بنابراین در نگاه تمدنی این نگاه هم وجود دارد؛ ما میگوییم کلیات تمدن در دین وجود دارد و البته برخی جزئیات هم مورد اشاره قرار گرفته است. آموزههای دینی سه قسم است؛ آموزههای عبادی فردی که اسلام آمریکایی از آن بیرون آمده است مثلاً ترکیه که امام جماعت مسجد نمازش را میخواند و بعد از مسجد لباس روحانیت خود را هم بیرون میآورد و کاری به مسائل اجتماعی و سیاسی و ... هم ندارد.
اویسی اظهار کرد: یکسری آموزهها با اینکه فرد باید انجام دهد ولی اجتماعی است، مانند نماز جمعه که کمتر شرکت میکنیم یا دروغگویی که ضرر آن متوجه جامعه است؛ رعایت قوانین ارث و شهادات و ...؛ یکسری احکام هم داریم که خطاب آن عموم مردم است مانند آیه و انکحوا الایامی منکم و یا بحث وحدت و اتحاد و این کارها تمدنسازی میشود.
دانشیار دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه در علوم اجتماعی بحث میشود که اصالت با فرد است یا اجتماع، گفت: اصالت با هر دو است و نمیتوان گفت این اصل است یا آن. هردو به تناسب و حیثیت نگاهی که به آنها و به حسب شرایط میشود، اصل هستند؛ قرآن هم مؤمنان و مسلمانان و هم پیامبر را مورد مخاطبه خود قرار داده است. مباحث آیتالله مصباح یزدی در این زمینه از بهترین آثار است. ایشان کتابی به نام جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن دارد و به خوبی بحث کرده است.
وی بیان کرد: بنده آموزههای محیط زیستی قرآن را با زرتشت مقایسه کردهام و در قالب مقالهای منتشر شده است؛ به این نتیجه رسیدم که زرتشت آموزههای محیط زیستی زیادی دارد؛ وقتی افراد میمردند در دخمههای تو خالی قرار میدادند تا بپوسد ولی الان به خاطر ایرادات زیست محیطی این کار را نمیکنند بلکه در تابوت قرار میدهند. بنده اثبات کردهام که محیط زیست در زمان ظهور شکفته میشود.