ناصر آویژه، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: شعار امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «هویت، امروز، فردا» نامگذاری شده است و توجه به این نکته که هویتبخشی به هر فرد ایرانی باید از همان اوان کودکی و در سنین نوجوانی اتفاق بیفتد تا نهادینه شده و در آینده موجب بهروزی و سعادت زندگی افراد شود.
وی گفت: فرض نامگذاری این جشنواره با این شعار بسیار مایه مباهات است اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد اینکه اصولاً پرداختن به هر مقوله فرهنگی نیازمند صرف زمان زیادی است و نمیتوان توقع داشت که به واسطه تعیین این شعار و هر شعار دیگری برای این جشنواره، به فاصله زمانی کم، شاهد تحقق آن در زندگی عادی و روزمره مردم باشیم.
جریان به وجود آمده در یک جشنواره در قالب شعار آن، باید استمرار یابد
کارگردان «جمعه به جمعه، خونه به خونه» تصریح کرد: تکرار و استمرار این شعار در قالب ادوار متوالی جشنواره موجب خواهد شد که ضمن آن که هنرمندان نسبت به اهمیت موضوع واقف شده و هر سال توجه کنند آثاری که به جشنواره در راستای این موضوع ارائه می دهند نسبت به دورههای گذشته پختهتر و از قوام و انسجام بیشتری برخوردار باشد، این حساسیت را هم در میان اعضای خانواده و به ویژه والدین ایجاد میکند که بحث هویت به ویژه در مورد زندگی آینده فرزندانشان بحثی جدی است و باید برای تکمیل این چرخه فرهنگی، خود نیز دست به کار شوند.
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که هنرمند در مناسبات فرهنگی سیاستگذار و تصمیمگیرنده نیست و نباید این توقع را داشت که با عرضه یک محصول فرهنگی و هنری، همه چیز باید مطابق با آن تغییر کند، هنرمندان تنها طراح و ارائه دهنده الگوهای زیبا از آن چیزی هستند که با پشتوانه مطالعه و تحقیق و در قالب اثر هنری که خلق میشود، احساس میکنند که درست است، اما اثربخشی مطلوب آن در جامعه نیاز به تکرار و توجه به این موضوع دارد که خانوادهها تا چه اندازه از طرح آن موضوع الهام و الگو میگیرند.
آویژه گفت: در جریان یک فعالیت فرهنگی و هنری و برگزاری رویدادی همچون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان میان آنچه که هنرمندان ارائه میکنند و آنچه که مخاطبان اصلی آن یعنی اعضای خانواده و به ویژه کودک و نوجوان قصد برداشت آن را دارند، حلقه واسطی وجود دارد که عبارتند از مجموعه فعالیتهای تبلیغی و رسانهای در نشر و اشاعه فراگیر اهداف مسئولان از برگزاری آن رویداد که این مهم نیز در نهادینه شدن اصول فرهنگی مورد هدف جشنوارهها مسئله مهمی است.
ثبات مدیریتی، ویژگی مهم یک جشنواره در نهادینه سازی فرهنگی است
کارگردان «چهار صندوق شادی» تأکید کرد: دیگر مؤلفه لازم برای تأثیر یک جشنواره در نهادینه شدن شعاری که میخواهد آن را به عنوان یک اصل فرهنگی در جامعه مطرح کند، ثبات مدیریتی است؛ همانطور که گفتم نباید توقع داشت که مباحث فرهنگی با پرداختی گذرا و مقطعی در قالب یک یا چند دوره یک جشنواره اصطلاحاً جا بیفتند، این امر نیازمند استمرار چندین و چند ساله جشنواره با موضوعی واحد دارد و شرط تحقق چنین روندی آن است که بنیانگذاران موضوعات طرح شده در دبیرخانه یک جشنواره برای چند دوره متوالی همچنان، مسئولیت جشنواره را به عهده داشته باشند و اگر قرار باشد دبیرخانه هر سال با یک ساختار جدید مدیریتی فعالیت کند این به معنای آن است که هیچ تضمینی برای تحقق شعار جشنواره به عنوان هدف غایی آن وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: به هر حال موضوع هویت امری مهم در جامعه امروزی ایرانی است، موضوعی که در پی هجمه فرهنگی بیگانه دستخوش بسیاری تغییر و تحولات شده است، پرداخت ریشهای به آن باید از دوران کودکی و نوجوانی و در قالب مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان صورت گیرد و تا زمان حصول نتیجه مطمئن همچنان پرداختن به این مسئله در ادوار گوناگون رویدادهای فرهنگی و هنری همچون تئاتر کودک و نوجوان به شکل نامتناهی ادامه یابد.
امیدوارم تعامل میان آموزش و پرورش و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ادامه یابد
آویژه در پایان گفت: بسیار خرسندم که مسئولان این دوره از جشنواره توجه ویژه ای به تئاتر دانشآموزی دارند؛ تئاتر در مدارس موجب پویایی و نشاط بیشتر دانشآموزان میشود و خلاقیت و نوآوری را در سبکها و شیوههای آموزشی ایجاد کرده که در فهم و درک بهتر مباحث آموزشی کمک شایانی میکند، از تعامل صورت گرفته میان آموزش و پرورش با دبیرخانه جشنواره خشنودم و امیدوارم این تعامل و همفکری همچنان ادامه پیدا کند.
یادآور میشود، بیست و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان 15 تا 21 مهر در همدان برگزار خواهد شد.