کد خبر: 1457868
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
چهاربند بیان کرد:

ضعف مدیریت؛ دلیل تعطیلی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در گذشته

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: دارالقرآن‌های آموزش و پرورش نباید به لحاظ اداری مهجور باشند و باید سازوکاری باشد تا فعالیت خود را به صورت رسمی دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم افتتاح کشوری دارالقرآن‌های آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز، 15 مهر در دارالقرآن امام حسن عسکری(ع) منطقه 16 آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه اهمیت پرداختن به قرآن، آموزش قرآن و فهم و ترویج قرآن بر کسی پوشیده نیست، گفت: قرآن، نقشه راه سعادت انسان‌ها است و ما مفتخریم که در کشوری زندگی می‌کنیم که زیر سایه قرآن هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: ما مفتخریم در کشوری هستیم که شهدا با تأسی به قرآن راه خود را پیدا کردند و چراغ روشنی برای استقرار حکومت اسلامی شدند و علما و بزرگان ما نیز در فعالیت‌های مختلف حوزه‌های علمی و فرهنگی و... تمام تلاش خود را معطوف به قرآن کرده‌اند.

نسل امروز باید متأثر از فرهنگ قرآنی باشد
وی در ادامه گفت: در آموزش و پرورش، مسئولیت‌ها و اهداف مختلف آموزشی و تربیتی داریم اما تمام این مباحث تربیتی زمانی معقول خواهد بود که نسل امروز ما متأثر از فرهنگ قرآنی شود و باید تلاش کنیم تمامی مدارس ما محل ترویج فرهنگ قرآنی باشند و آموزش و پرورش ترویج فرهنگ قرآنی را دنبال کنند.
چهاربند ادامه داد: هرچند که در مراکز دارالقرآن‌ها، آموزش قرآن داریم اما قله تمامی این فعالیت‌ها ترویج فرهنگ قرآنی است که باید زمینه استقرار فرهنگ قرآنی را در مدارس ایجاد کند و باید بتوانیم دانش‌آموزان متخلق به قرآن از طریق مدارس تربیت کنیم؛ این موضوع که دانش‌آموزان چگونه از قرآن تعلیم می‌گیرند کار مراکز دارالقرآن‌ها است و باید بتوانند راهی برای انس دانش‌آموزان با قرآن پیدا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: زمانی می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم دانش‌آموزان با قرآن انس پیدا کرده‌اند که سبک زندگی دانش‌آموزان متأثر از قرآن باشد و تأثیر قرآن در تعامل افراد با خانواده و اعضای جامعه دیده شود.

وی گفت: مراکز دارالقرآن باید به مرکز نشر فرهنگ قرآنی تبدیل شوند و محلی برای رجوع علاقه‌مندان به ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش قرآن باشند. با فعالیت دارالقرآن‌ها باید بتوانیم به تدریج فضای مدارس را قرآنی کنیم.
چهاربند ادامه داد: مراکز دارالقرآن نباید به لحاظ اداری مهجور باشند و باید ساماندهی شوند و همچنین ساختاری داشته باشند تا رشد کنند. اینکه دارالقرآن‌ها راه‌اندازی شوند دوباره جمع شوند و دوباره راه‌اندازی شوند نشان‌دهنده ضعف مدیریت ما است که این اتفاق نباید دوباره رخ دهد.

دارالقرآن‌ها یکی از مراکز توجه در وزارت آموزش و پرورش باشند
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اگر کاری کنیم که مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش تضعیف شود آثار و تبعات فرهنگی گسترده‌ای خواهد داشت. دارالقرآن‌ها فرصتی برای تربیت قرآنی هستند و باید یکی از مراکز توجه در وزارت آموزش و پرورش باشند.
وی با تأکید بر به‌روز بودن دارالقرآن‌ها گفت: مراکز دارالقرآن باید در تمامی ابعاد و شئون خود تقویت شوند و باید به نحوی طراحی شود که مراحل تکامل به تدریج دنبال شود.
چهاربند یادآور شد: ما در آموزش و پرورش نیروی انسانی، فضا و امکانات دانش‌آموز علاقه‌مند قرآنی خیلی داریم و با توجه به اهمیت موضوع قرآن و پرداختن به قرآن کریم باید بتوانیم در آینده نزدیک به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد باشیم.

دارالقرآن‌ها به عنوان الگوی مراکز فرهنگی معرفی شوند
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دارالقرآن‌ها باید به عنوان الگوی مراکز فرهنگی ارائه شوند، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت سازمان اوقاف، ارتباط با موسسات فرهنگی معتبر و... می‌تواند به غنای هر چه بیشتر مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش کمک کند. در فعالیت مراکز دارالقرآن باید بتوانیم جذابیت‌های لازم را ایجاد کنیم و از روش‌های یکنواخت دوری کنیم.
وی در پایان گفت: مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش باید به مراکز جذابی تبدیل شوند تا بتوانند محلی برای ارائه آموزش‌های رسمی و غیررسمی باشند.

captcha