کد خبر: 1458837
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
مجید امرایی:

شعار جشنواره تئاتر کودک باید به رویکرد هدفمند تبدیل شود

گروه هنر: شعار «هویت، امروز، فردا» مسئله‌ای زیربنایی در فرهنگسازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال تعیین شده است اما عنوان کردن این شعار جایی پیش از آغاز جشنواره و حتی کمی قبل‌تر از اعلام فراخوان آن برای مشخص شدن رویکرد و اهداف آن بود.

مجید امرایی، ارزیاب بخش خیابانی و تئاتر خردسال بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه وقتی یک هدف و منظوری در یک رویداد هنری همچون جشنواره در قالب شعار مطرح می‌شود، در حد همان شعار هم باقی می‌ماند و دستاورد روشن و قابل استنادی از آن حاصل نمی‌شود.
وی ادامه داد: این در حالیست که به نظر من باید هدف جشنواره هنری از شکل شعاری آن خارج شده و به جای به کار بردن لفظ «شعار» برای آن، این مطالبه را از برگزار‌کنندگان جشنواره داشته باشیم که «رویکرد» این دوره جشنواره چیست و قرار است چه اهدافی را دنبال کند؟
امرایی تصریح کرد: شعاری که مسئولان برگزارکننده بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان  تحت عنوان «هویت، امروز، فردا» برگزیده‌اند، مسئله‌ای ریشه‌ای و بنیادین است و در حوزه فرهنگسازی در راستای سبک زندگی ایرانی و اسلامی جای کار فراوان دارد که باید با استفاده از آثاری که در این جشنواره حضور دارند و سایر برنامه‌های جنبی، دورخیز جدی برای تحقق آن صورت گیرد اما اینجا پرسشی مطرح می‌شود که این شعار تا چه اندازه در دستور کار تولید و محتوای نمایش‌هایی که در این جشنواره حضور دارند، لحاظ شده است؟
تعیین شعار برای یک جشنواره پس از ارزیابی آثار متقاضی بی‌فایده است
این کارشناس و مدرس تئاتر در ادامه گفت: مسئله اینجاست که تعیین یک شعار و یا چیزی که در ابتدای صحبت از آن به رویکرد جشنواره تعبیر کردم، نباید در زمانی که آثار نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، فیلم اجراها از سوی هیئت بازبین مشاهده شده و آثار برای حضور در مرحله نهایی معرفی شده‌اند، در یک نشست خبری چند روز مانده به جشنواره طرح شود.
امرایی گفت: این شعار و یا رویکرد، چشم‌انداز جشنواره است که از مجموع اقدامات انجام شده قبل و بعد جشنواره از سوی مسئولان هدف‌گذاری شده و باید در قالب یک برنامه کوتاه و یا بلندمدت به آن برسند؛ پس جای طرح این شعار در فاصله چند روز مانده به جشنواره نیست، بلکه شعار مورد نظر برای جشنواره باید در صحبت‌های ابتدایی و در زمان تدوین پیش‌نویس فراخوان جشنواره مشخص و براساس آن مطالعات و تبادل نظرها میان کارشناسان برای باروری بیشتر صورت گیرد.
مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی ارشاد، حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی و هنری وقتی به حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودک و نوجوان ورود می‌کنند، معنی آن این است که این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که این قشر از جامعه آینده‌سازان کشور بوده و سرنوشت ایران به دست آنها رقم خواهد خورد؛ با این فرض باید این نکته آسیب‌شناسی شود ک هبه طور مثال مجموعه آثار نمایشی تولید شده  کودک و نوجوان در طول سال و یا آنهایی که تنها برای جشنواره تولید می‌شوند تا چه اندازه در جهت بالندگی و ارتقای سطح فرهنگی و دانش مخاطبان هدف خود مؤثر بوده‌اند.
نگاه به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در ایران غیرحرفه‌ای است
وی تأکید کرد: در همه جای دنیا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک فرایند حرفه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی مطرح است اما متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست و به چشم یک رویداد آماتوری به آن نگاه می‌شود؛ وقتی چنین نگاهی وجود داشته باشد نتیجه اینکه بر روی تولیدات نمایشی کودک و نوجوان آنگونه که باید و شاید فکر نمی‌شود؛ جشنواره برآیند مجموعه تولیدات یک ساله در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری از جمله نمایش است، آیا در طول سال به منظور رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان و در جهت انتقال مجموعه مفاهیم تربیتی و اخلاقی به عنوان یکی از کارکردهای ویژه نمایش، شاهد تولیدات فراگیر نمایشی برای کودکان و نوجوانان بوده‌ایم؟
امرایی در پایان گفت: به نظر من این میان تنها ارشاد و و مرکز هنرهای نمایشی مقصر نیست، باید دید در این حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان چه برنامه‌ای دارد، آموزش و پرورش برای تحقق تئاتر دانش‌آموزی و باروری آن تاکنون چه کرده است؟ و بسیار پرسش‌های دیگری که باید به آنها که تاکنون بی‌پاسخ مانده است از سوی مسئولان جواب روشنی داده شود.
یادآور می‌شود، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری پیام دهکردی هم‌اکنون در همدان در حال برگزاری است.

captcha