«رهایی» منطبق با الگوهای روز سینمای پلیسی دنیاست
کد خبر: 1460207
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
مسعود تکاور:

«رهایی» منطبق با الگوهای روز سینمای پلیسی دنیاست

گروه هنر: کارگردان سریال «رهایی» گفت: در ساخت این سریال سعی کردم از الگوهای روز سینمای جهان به ویژه کارهای پلیسی بهره ببرم.

مسعود تکاور، کارگردان سریال «رهایی»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چگونگی شکل‌گیری این سریال گفت: قبل از «رهایی»، مستندی با عنوان «پلیس ایران» کار کرده بودم که پس از ساخت این اثر، طرح این سریال از طریق نیروی انتظامی به من پیشنهاد شد. در این طرح تنها آمده بود که یک کار خاص درباره یگان ویژه تولید شود. پس دریافت این طرح، با فیلمنامه‌نویس (علی طالب‌آبادی) به توافق رسیدیم و در نهایت «رهایی» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی جلوی دوربین رفت.

وی درباره این‌که در این سریال از برخی کارهای هالیوودی تأثیر گرفته است، گفت: نمی‌توان کتمان کرد که برخی از کشورهای صاحب صنعت‌های خاص هستند. در این میان سینما صنعتی است که محصول هالیوود است و دیگر کشورها در بسیار از مواقع از آن تأثیر می‌پذیرند. من نیز به عنوان یک فیلمساز به نوعی از این منبع در کارهای خود الگو‌برداری کردم، البته این الگوپذیری تنها در شکل و ساختار خلاصه شده و هیچ ربطی به معنا ندارد. با این توضیح، برای این‌که کارم شکلی جذاب داشته باشد اشکالی ندیدم که قالب هنری اینگونه داشته باشد.

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که با چه تمهیداتی شخصیت‌پردازی در این سریال خوب از کار درآمده است؟ بیان کرد: من در وهله اول شخصیت‌پردازی خوب این کار را مدیون فیلمنامه‌نویس کار علی طالب‌آبادی هستم. در ضمن مساعدت مدیران شبکه دلیل دیگری بود که این کار از ساختار بسیار خوبی بهره ببرد، چرا که آنها اجازه دادند ما در این حوزه تابوشکنی کنیم و به نوعی با رد شدن از کلیشه‌های رایج به الگو‌های جدید در این حوزه دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در این سریال با قدرت‌نمایی گروه خلاف‌کارها به نوعی کار پلیس را بزرگتر و مهم‌تر نشان دادیم، چون اگر پلیس در مبارزه با افراد باهوش به پیروزی دست یابد، ارزش آن خیلی بیشتر از کاری است که در آن افراد منفی، انسان‌های بی‌دست و پا هستند. نکته دیگر به درونیات شخصیت‌های منفی در «رهایی» برمی‌گردد. در این کار ما سعی کردیم برای شخصیت‌های اصلی و منفی پرداخت دقیق داشته باشیم، حتی درباره چرایی ورود آنها به اعمال خلاف قانون، کار تخصصی با مشاوره جرم‌شناسان انجام دادیم. برای همین در برخی سکانس‌ها می‌بینیم که نشان داده می‌شود مشکلات شخصی به ویژه مشکلات اقتصادی سبب شده تا برخی افراد سر به طغیان بزنند و رو به کارهای خلاف بیاورند.

تکاور درباره شخصیت‌پردازی سام قریبیان در سریال بیان کرد: فیلمنامه‌نویس این کار یک ریاضی‌دان است برای همین ذهنش بسیاری از پیچیدگی را به خوبی حلاجی می‌کند. در ضمن جنس بازی قریبیان به خوبی با نقش همخوان بود. برای همین از ابتدا وی را برای این نقش در ذهن داشتم. مطلب دیگری که درباره نقش‌‌های منفی می‌توانم بگویم، این است که این شخصیت‌ها معمولاً محبوبیت خاصی بین مخاطبان به دست می‌آورد، چون مردم به نوعی با آنها همذات‌پنداری می‌کند. به این معنا که به واسطه این آثار تماشاگران می‌گویند که اگر فشار بر روی آنها زیاد باشد، ممکن است آنها نیز چنین طغیان‌هایی داشته باشند.

وی در پایان پردازش مفاهیم اخلاقی و دینی در کارش گفت: این سریال به سفارش نیروی انتظامی تولید شده است، بنابراین این کار نوعی ادای دین به جانفشانی نیروهای انتظامی است، اما به شخصه من در کارهایم برای سفارش کار نمی‌کنم، بلکه رضایت خدا از کاری که انجام می‌دهم دلیل اصلی ساخت تمام آثارم است. درباره مفاهیم دینی در کارهایم هم باید بگویم اگر قرار است در کارهایم امر به معروفی صورت گیرد، ترجیح می‌دهم در قالب مناسبات روزمره زندگی آن را به تصویر کشم، چون از آن طریق به جذابیت‌های بیشتری دست پیدا خواهم کرد.

captcha