حمیدرضا حاجیملاحسینی، کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: برگزاری جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان به نسبت ادوار گذشته از انسجام و برنامهریزی حرفهایتری برخوردار بود و در آن بیشتر از اینکه با یک میهمانی روبرو باشیم، با ساختار یک جشنواره روبرو بودیم.
وی ادامه داد: وجود این برنامهریزی منسجم موجب شده بود که گروههای شرکتکننده در جشنواره با آرامش خاطر و در فضای به دور از تشویش و نگرانی تنها به کیفیت کارهای خود بیندیشند و نتیجه آنکه آثار نمایشی اغلب در سطح نسبتاً بالای کیفی اجرا شدند؛ هر چند که همچنان اعتراض در مورد بخش بینالملل جشنواره وجود داشت و اینکه چرا در این دوره از جشنواره شاهد حضور کمرنگ گروههای خارجی بودیم که به نظر من باید جشنواره تکلیف خود را در این زمینه نیز مشخص کند که آیا میخواهد مشارکت چشمگیر گروههای خارجی را داشته باشد و یا نه به صرف حضور محدود چند گروه خارجی همچنان قصد دارد عنوان بینالمللی را یدک بکشد.
انتخاب شعار برای یک جشنواره باید از ابتدا صورت گیرد
این کارگردان که با نمایش «به کفشات نگاه کن» در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده بود، گفت: انتخاب یک شعار برای یک رویداد تئاتری رویکرد آن را مشخص میکند و به آثار نمایشی جهت و سمت و سوی هدفمندی میدهد؛ با این حال باید دید که شعار در چه مقطعی از روند برگزاری جشنواره تعیین میشود. من و گروه نمایشی «به کفشات نگاه کن» دو روز مانده به جشنواره متوجه شدیم که چنین شعاری انتخاب شده است و این در حالیست که ممکن است اغلب آثار نمایشی جشنواره در راستای تحقق شعار آن نباشند.
حاجیملاحسینی تصریح کرد: با این وجود تحقق یک شعار بیشتر از اینکه به ساختار و برنامههای جشنواره مربوط باشد، به ارتباط و تعامل میان تولیدکنندگان و عوامل اجرایی جشنواره بستگی دارد؛ به این بستگی دارد که پس از جشنواره تکلیف دور بعد و ادوار پسین جشنواره مشخص باشد و اینکه یک دبیر برای چند دوره متوالی در سمت خود ابقا خواهد شد تا در این فاصله زمانی با ارتباطی که میان تولیدکنندگان تئاتر و دبیر جشنواره برقرار میشود زمینه برای تولید آثار جدید برای شرکت در جشنوارههای دور آتی مهیا شود.
باید به دبیر جشنواره فرصت اثرگذاری داد
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه گفت: کیفیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و البته بسیاری از جشنواره تئاتری حتی معتبرترین آنها ـ یعنی جشنواره تئاتر فجر ـ دستخوش انتخابها و انتصابات سلیقهای و احساسی مدیران تئاتری است؛ در مورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که در آن سابقه حضور داشته و دارم، قضیه بر همین منوال بوده است، گاه یک شاعر حوزه کودک و نوجوان را به سمت دبیری جشنواره منصوب میکنند و پس از آن شخصی که سابقه مدیریتی در بخشهای گوناگون تئاتری را دارد، عهدهدار این مسئولیت میشود؛ در هر صورت حتی با انتصاب احساسی دبیران جشنواره باید به آنها فرصت و مجال بیشتری برای اثرگذاری روی ساختار مدیریت جشنواره داده شود که معمولاً اینگونه نیست و تا دبیری در جشنوارهای پا میگیرد و قصد اصلاحاتی هر چند مقطعی و با تأخیر را دارد باید جای خود را به دبیر جدید بدهد.
حاجیملاحسینی در پایان گفت: به هر حال در شرایط کنونی نیاز به ابقای دبیر فعلی جشنواره برای چند دوره متوالی داریم؛ در بدو انتصاب پیام دهکردی به سمت دبیری بیست و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان انتقادهای زیادی در مورد اینکه وی فاقد سابقه مدیریتی و اجرایی است به وجود آمد اما عملکرد دهکردی نشان داد که میتوان به موفقیت و رسیدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به افقهای تازه با پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی خوشبین بود.