عمل به قانون، مقبولیت مدنی عمومی را در جامعه حاکم می‌کند
کد خبر: 1465457
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
رئیس کل دادگستری استان مرکزی:

عمل به قانون، مقبولیت مدنی عمومی را در جامعه حاکم می‌کند

گروه اجتماعی: عمل به قانون باعث می‌شود که یک مقبولیت مدنی عمومی در سطح جامعه حاکم شود، لذا کارگزاران نظام جمهوری اسلامی باید هشیار باشند و با تأسی به سیره ائمه اطهار(ع) مانع از این شوند که فساد در ارکان مختلف جامعه رخنه کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان مرکزی امروز، هفتم آبان در همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد مبارزه با فساد و سلامت اداری در سالن پیامبراعظم(ص) استانداری، گفت: فساد اداری به معنای انحراف و کج‌روی از مسیر قانونی و عقلانی هم از نظر شرع و هم از نظر قانون است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «ملاک مصلحت قانون است»، اظهار کرد: فساد اداری پیامدهای نامیمون بسیاری در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اداری به‌دنبال دارد و به شدت دچار مشکل می‌کند.

حجت‌الاسلام مظفری ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر انسانی ناکارآمد و بدون تخصص و تعهد و تنها براساس تطمیع و فریب مردم به‌عنوان نماینده مردم در بخش‌های مختلف انتخاب شود در نتیجه مسیر سیاسی اقتصادی نظام را دچار مشکل می‌کند.

وی تأکید کرد: وجود فساد اداری در یک جامعه سبب می‌شود که قانون‌مداری به‌طور جدی دچار چالش و معضلات گوناگون شود و قانون‌گریزی رواج یابد و و باعث سلب اعتماد مردمی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی می‌شود.

حجت‌الاسلام مظفری با بیان اینکه احیای حقوق مردم در ابعاد مختلف از مهمترین وظایف دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است، عنوان کرد: پیشگیری از ایجاد شکاف طبقاتی، عدالت اجتماعی، توزیع مناسب ثروت‌های مادی و معنوی، بهره‌مندی یکسان همه مردم جامعه از فرصت‌های آموزشی و ارتقای سطح علمی مردم از نتایج ارزشمند عمل به قانون در یک جامعه است.

وی ادامه داد: در صورتی که نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مدیرتی به‌درستی به قوانین عمل نکنند به تدریج مردم جامعه نسبت به آن بدبین شده و حاکمیت به‌معنای حقیقی مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام مظفری عنوان کرد: در مقابل عمل به قانون باعث می‌شود که یک مقبولیت مدنی عمومی در سطح جامعه حاکم شود؛ لذا کارگزاران نظام جمهوری اسلامی باید هشیار باشند و با تأسی به سیره ائمه اطهار(ع) مانع از این شوند که فساد در ارکان مختلف جامعه رخنه کند.

وی با اشاره به اینکه تحقق عمل‌گرایی به قانون در گرو عمل به امر به‌معروف و نهی از منکر است، گفت: مکتب حسینی مکتب امر به‌معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام مظفری ادامه داد: برای اینکه این مکتب به‌درستی تبیین شود باید در عزداری‌ها از الگوهای واقعی پیروی کرد و از خرافات خودداری شود و این مهم حرف امروز علما نیست؛ بلکه از گذشته‌های دور در سخنرانی‌ها و نوع مدیحه‌سرایی‌ها این موضوع را متذکر شده‌اند و کتاب‌هایی که از شهید مطهری به یاد گار مانده نشان‌دهنده عمق اهتمام علما و مرجعیت به این نکته است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه باید خرافات و انحرافات از متن عزاداری‌ها زدوده شود تا ارزش‌ها و پیام های مهم عاشورا به‌درستی ابلاغ است، یادآور شد: وجود انحرافات در عزاداری‌ها پدیده ای شوم است  که دین را به بیراهه می‌برد لذا مقابله با این خرافات و انحرافات از وظایف اصلی علما و مراجع و نیازمند هشیاری بیش ار پیش مردم است.

captcha