وجود بدعت و خرافات در مجالس عزاداری اثری دوپهلو بر مخاطبان دارد
کد خبر: 1471059
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک:

وجود بدعت و خرافات در مجالس عزاداری اثری دوپهلو بر مخاطبان دارد

گروه اجتماعی: وجود خرافات و بدعت‌ها در مجالس عزاداری اثری دوپهلو بر مخاطبان دارد و این خرافات گاهاًَ سبب می‌شود برخی از انسان‌های متفکر و منطقی از این مجالس دور و برخی انسان‌های ساده لوح و زودباور به این مجالس جذب شوند.

حجت‌الاسلام‌مرتضوی، مدرس حوزه علمیه امام‌خمینی(ره) اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی مجالس عزاداری، گفت: مراسم عزاداری‌ها بیشتر در معرض خرافات و آسیب‌ها قرار می‌گیرد چراکه نتایج بسیار اثربخشی از به انحراف‌ کشاندن مجالس عزاداری نصیب دشمنان اسلام و قرآن می‌شود.

وی اظهار کرد: دشمنان علاوه بر اینکه برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای به انحراف‌کشاندن مجالس انجام می‌دهند، بلکه سادگی، احساسات و عواطف مردم را نیز ضمیمه این نقشه‌ها و برنامه‌ها می‌کنند تا زودتر به‌نتیجه برسند و با تحریف مجالس به مقاصد شوم خود مبنی بر مبارزه با دین مقدس اسلام جامعه عمل بپوشانند.

پرهیز از مجالس به‌دور از هرگونه عواطف و احساسات افراطی

وی عنوان کرد: تنها راه نجات مجالس عزاداری از این‌گونه آسیب‌ها و توطئه‌های دشمنان برگزاری مجالس به‌دور از هرگونه عواطف و احساسات افراطی است و در مقابل باید با بینش، بصیرت و آگاهی کافی نسبت به امور در این مجالس حضور به‌هم رساند.

حجت‌الاسلام مرتضوی ادامه داد: برگزاری مجالس عزاداری توأم با احساسات قابل انکار نیست، ولی زمانی این عمل آسیب جدی می‌شود که عقل بر احساس چیره شود و اعمالی که شایسته شخصیت یک مسلمان و یک شیعه نیست از انسان سر بزند.

وی بیان کرد: مسلمانان و به‌ویژه پیروان مکتب تشیع نباید در عزاداری‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنند که موجبات سوء استفاده دشمنان را فراهم کنند و خود را در دام دشمنان اسیر کنند.

بصیرت‌افزایی؛ نیاز امروز جوامع اسلامی در برپایی  مجالس عزاداری

حجت‌الاسلام مرتضوی مطرح کرد: برپایی مجالس عزاداری با تفکرات منطقی لازمه اصلی مقابله با دشمنانی است که از هر سو برای براندازی دین اسلام و به‌ویژه مکتب تشیع هم‌پیمان شده‌اند؛ لیکن بصیرت‌افزایی بیش از پیش نسبت به فلسفه قیام عاشورا یکی از نیازهای مهم امروز جوامع اسلامی در برپایی مجالس عزاداری است.

وی اضافه کرد: تربیت مبلّغان و نیروهای آموزش‌دیده نیز در این زمینه بسیار کارساز است و اگر چنین افرادی تربیت شوند به‌طورقطع زودتر به‌نتیجه می‌رسیم و بهتر می‌توانیم مجالس عزاداری مطابق با فرهنگ اسلامی و فرهنگ حسینی برپا کنیم.

عزاداری مطابق با فرهنگ حسینی تأثیر مضاعف بر نحوه کردار و گفتار مخاطبان دارد

حجت‌الاسلام مرتضوی اظهار کرد: قطعاَ اگر این اتفاق بیفتد عزاداری‌هایی را شاهد خواهیم بود که مطابق با سیره امامان و در شأن ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود؛ لیکن تأثیرت چنین عزاداری‌هایی نیز بر نحوه کردار و گفتار مخاطبان مضاعف می‌شود.

مدرس حوزه علمیه امام‌ خمینی(ره) اراک در پایان با بیان اینکه وجود خرافات و بدعت‌ها در مجالس عزداری اثری دوپهلو بر مخاطبان دارد، یادآور شد: این خرافات گاهاً سبب می‌شود برخی از انسان‌های متفکر و منطقی از این مجالس دور و برخی انسان‌های ساده‌لوح و زودباور به این مجالس جذب شوند؛ لذا در برگزاری مجالس عزاداری باید نهایت دقت و هشیاری از سوی بانیان امر و مردم اعمال شود تا عزاداری‌هایی پاک و خالصانه و فقط در جهت رضای خدا صورت گیرد.

captcha